C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Alt vedrørende teknik
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af Ulrik Stabell »

Vores MB Viano (420.000 km) skal også rimeligt højt op i omdrejninger før den skifter gear - med campingvogn på.
I omegnen af 3000 omdrejninger skal den op på før den skifter - med mindre det går nedad - men vi trækker også 2650 kg campingvogn (samlet vogntogsvægt 5200kg)

Kan det tænkes din far kører "morfar kørsel" og aldrig når op i de omdrejninger før han tænker, at den ikke vil skifte? 8)

Er der ikke Tiptronic så han kan skifte gear selv?

Mvh
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af tømreren »

Jeg tror også den undlader at skifte højere, idet computeren registrerer belastningen og derfor ikke skifter med fare for 'sejtræk'.

Min Vito skifter nøjagtig som 'Ulrik Stabell' beskriver det når jeg har et par ton efter.

For øvrigt kører Mercedes ikke med 'Tiptronic', det hedder 'Touch Shift'. Og man kan ikke tvinge gearkassen OP i gear, kun ned.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af BWJ »

Aliaz skrev:Bilen kører højt op i omdrejninger - det er som om den skal presses før man kan få den til at skifte gear op.
Det er åbenbart forskelligt om den når op i 4. gear og så ikke rigtigt vil højere.
Nogen gange kan det hjælpe at slukke og vente lidt før der køres igen.
Bilen kan lugte varm forfra.
Gearkasse inkl converter som åbenbart er en del af gearkassen - er skiftet.
Med trailer sker det ikke. Det er først når der kommer campingvogn på.
Håber nogen har et eller flere bud.
Prøv at sætte vælger i "C" det tager noget af det.
Hvis olietemp stiger, vil den køre i lavere gear for at køle gearolien, OBS, kører kølerblæser hele tiden, det kan være at det er den lille blæser der er på den, og den ikke magter opgaven.
ZOOM ZOOM.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af Aliaz »

Han siger den kører op omkring 4500 omdr før den skifter.
Han grine lidt af den med "morfar-kørsel" :)
Det er en mindre campingvogn. Ved ikke hvad den vejer.
Der er vist sat en ekstra blæser på den - kan det passe?

I min egen E320 CDI W211 er det S eller C - Sport eller Comfort. Synes han sagde det var S eller W i C220 2004 - kan det passe? Hvad står W for, hvis han har ret i det?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af BWJ »

Aliaz skrev:Han siger den kører op omkring 4500 omdr før den skifter.
Han grine lidt af den med "morfar-kørsel" :)
Det er en mindre campingvogn. Ved ikke hvad den vejer.
Der er vist sat en ekstra blæser på den - kan det passe?

I min egen E320 CDI W211 er det S eller C - Sport eller Comfort. Synes han sagde det var S eller W i C220 2004 - kan det passe? Hvad står W for, hvis han har ret i det?
Ekstra blæser - det ved jeg ikke !, kan ikke lige se hvor den skulle kunne sidde,- S står for standard og W for vinter, jeg bruger altid, i mit tilfælde C når jeg kører med CV på.
ZOOM ZOOM.
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af Ulrik Stabell »

tømreren skrev:
For øvrigt kører Mercedes ikke med 'Tiptronic', det hedder 'Touch Shift'. Og man kan ikke tvinge gearkassen OP i gear, kun ned.

Venligst tømreren
Nu ved jeg ikke hvad det hedder i en Vito varebil :wink: men i en Viano hedder det Tiptronic og man kan godt "tvinge" gearkassen op i gear. 8)
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af BWJ »

Ulrik Stabell skrev:
tømreren skrev:
For øvrigt kører Mercedes ikke med 'Tiptronic', det hedder 'Touch Shift'. Og man kan ikke tvinge gearkassen OP i gear, kun ned.

Venligst tømreren
Nu ved jeg ikke hvad det hedder i en Vito varebil :wink: men i en Viano hedder det Tiptronic og man kan godt "tvinge" gearkassen op i gear. 8)
Hmm, jeg kan også både op og ned........ Tømrer er det en folkevogn du har :lol:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af tømreren »

Må jeg gøre de herrer opmærksomme på 'Tiptronic' er udviklet af, og som navn ejet af, Porsche.

Mercedes Benz har IKKE 'Tiptronic'!

Og man kan IKKE tvinge gearkassen op i et højere gear, end det højeste gear computeren selv ville vælge med gearvælgeren i 'D'. Måske med 'AMG Speedshift', men jeg tror ikke på det kan lade sig gøre med de traditionelle automatgearkasser med 'Touch Shift' vi kører rundt med.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Må jeg gøre de herrer opmærksomme på 'Tiptronic' er udviklet af, og som navn ejet af, Porsche.

Mercedes Benz har IKKE 'Tiptronic'!

Og man kan IKKE tvinge gearkassen op i et højere gear, end det højeste gear computeren selv ville vælge med gearvælgeren i 'D'. Måske med 'AMG Speedshift', men jeg tror ikke på det kan lade sig gøre med de traditionelle automatgearkasser med 'Touch Shift' vi kører rundt med.
Mercedes kører med 5G Tronic ell. 7G Tronic, mfl. deraf øgenavnet "tip"TRONIC" fordi man kan tippe op/ned i gear.
Og jo man kan forcere til højere gear, men det er korrekt at den gearer ned igen hvis belastning bliver for stor.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: C220 2004 skifter ikke højere end 2-3g med campingvogn??

Indlæg af tømreren »

Jeg kan ikke bruge eventuelle øgenavne til noget. Den officielle betegnelse er 'Touchshift'! Det var min pointe.

Og jeg har så åbenbart den eneste Mercedes Benz i verdenen monteret med en '5G Tronic' gearkasse der ikke kan tvinges OP i gear.... Surt for mig....

Hav en dejlig aften alle sammen.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar