312 forvarmelampen

Alt vedrørende teknik
Besvar
312
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. feb 2011, 20:11

312 forvarmelampen

Indlæg af 312 »

lampen opfører sig mærkelig. når jeg drejer nøglen forvamer den som den plejer, lampen slukker og jeg starter men når moteren er startet lyser lampen igen og det bliver den ved med i 60 sekunder. samtidig med lampen er begyndt med det er alarmen for glemt lys begyndt at hyle hver gang jeg åbner en dør uden at lyset er tændt. er der en klog mand der har et godt råd?
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: 312 forvarmelampen

Indlæg af greasemonkey »

din glødelampe er højst sansynligt et gløderør der er stået af, eller dit relæ...det kan du ohme eller prøve med en ledning på multistikket ved relæet, det med dit lys tror jeg umiddelbart er din tågelys kontakt du har slået til, så hyler den når du tager tændingen og åbner døren;)
312
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. feb 2011, 20:11

Re: 312 forvarmelampen

Indlæg af 312 »

nu har jeg prøvet at måle på relæet til gløderørne. det giver strøm til gløderørne i 120 sekunder efter start. er det nomalt? sidder der et relæ i kabinen som bestemmer hvor længe gløderørne skal gløde. de gløder jo længere jo koldere det er og hvad bestemmer det. det kan vel ikke være relæet i motorrummet der er problemmet? bilen er en 312d sprinter fra 1997.
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: 312 forvarmelampen

Indlæg af greasemonkey »

der er en fast tid på det gløderelæ, og nej det er ikke 120 sekunder, kan være en spænding den sender ud for at kontrollere de virker.. ta multistikket af til relæet, 6 ben er der på det, og 5 af dem er brugbare til din, ta et stykke ledning og lus hver enkent ben til + på batt, kun lige "dap" stikbenet og se om der kommer en lille blå gnist på hver af dem.. hvis der er en der ikke gnister eller gnister meget mere end de andre er den enten kortsluttet til stel eller brændt over indeni.. ellers ohm hver enkelt gløderør.
312
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. feb 2011, 20:11

Re: 312 forvarmelampen

Indlæg af 312 »

el er ikke min stærke side men hvor mange ohm skal et ok gløderør vise
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: 312 forvarmelampen

Indlæg af SLS-AMG »

Du skal måle fra stik gennem ledning til gløderør og til stel 1-3 ohm er normalt..
Besvar