Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Alt vedrørende teknik
Besvar
OveOvesen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2010, 21:55

Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af OveOvesen »

Hey

De sidste måneder har min udendørstemperaturmåler skabt sig. Vi taler om det lille LCD-display, som sidder lige under speedo-uret, der viser udendørstemperaturen.

I disse dage hvor der er 6-7 grader udenfor viser den 38 grader. (Det har IKKE noget med motortemperatur eller klimaanlægstemperatur at gøre) Problemet "startede" for ca. 2-3 mdr. siden.

Har surfet på nettet og "sniffet" oplysninger hos div. Mercedes-kyndige. Desværre har jeg ikke fået noget svar på hvordan jeg kommer i gang.

Er der nogen som lige ved hvordan man fixer den. Er uddannet automekaniker, så vil egentlig gerne bare vide hvor føleren sidder, så jeg kan starte med at prøve at skifte den.

Hvis nogen har "guldkorn" og lige ved hvordan man kringler problemet vil det selvfølgelig være at foretrække.

Vh
Ove
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af Peter BJ »

OveOvesen skrev:Hey

De sidste måneder har min udendørstemperaturmåler skabt sig. Vi taler om det lille LCD-display, som sidder lige under speedo-uret, der viser udendørstemperaturen.

I disse dage hvor der er 6-7 grader udenfor viser den 38 grader. (Det har IKKE noget med motortemperatur eller klimaanlægstemperatur at gøre) Problemet "startede" for ca. 2-3 mdr. siden.

Har surfet på nettet og "sniffet" oplysninger hos div. Mercedes-kyndige. Desværre har jeg ikke fået noget svar på hvordan jeg kommer i gang.

Er der nogen som lige ved hvordan man fixer den. Er uddannet automekaniker, så vil egentlig gerne bare vide hvor føleren sidder, så jeg kan starte med at prøve at skifte den.

Hvis nogen har "guldkorn" og lige ved hvordan man kringler problemet vil det selvfølgelig være at foretrække.

Vh
Ove
Hej

Ved ikke præcist hvor den sidder på en 124'er. Min gik (211'er), og den sidder ved siden af tågelyset, vistnok i venstre side...(værkstedet skiftede den). Den koster kun 125,- til din.
http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 05422818O/
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
OveOvesen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2010, 21:55

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af OveOvesen »

Hey igen

Jeg tog chancen og ringede til Ejner Hessel i Aalborg (Nr. Sundby) og spurgte hvor den føler sad og jeg skam nok skulle købe den når han havde fortalt mig det.

Han fortalte at den sad bag kofangeren (kunne ikke præcis huske hvor) Kofangeren skulle løsnes, ikke helt afmonteres. I det hele taget skulle det være rimelig nemt. Så jeg blev stillet ind på lageret og fik bestilt en temperaturføler til min kære bil. Den koster den nette sum af 545 kr. - en del mere end det andre tilsyneladende betaler. Men nu havde jeg jo ligesom fået gratis vejledning af en værkfører, så synes jeg det ville være lusket at købe føleren andetsteds.

Glæder mig til at få et realistisk temperaturbillede i min bil igen.

Skal følge op med tips om hvordan det gik da jeg skiftede den

Vh
Ove

MB 300T w124, Turbo Diesel, årg 93 med alt datidens hotteste udstyr (el-lædersæder, 7 pers, el-ruder, ASR, ABS, standvarme...............), købt i Schweiz i 2010 med kun 107.000 km på tælleren. Anvendt som dyreambulance i sommerhalvåret. Stadig som en ny bil (elsker den)
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af SLS-AMG »

Føleren sidder bag din nummerplade og kablet løber i venstre side af motorrummet op gennem sikringsboksen..
OveOvesen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2010, 21:55

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af OveOvesen »

Hey igen

Får lyst til at spørge om man ikke bare kunne klippe ledningen 10-20 cm fra føleren, lodde den nye føler på og slippe for en masse bøvl med at trække ledning helt op til sikringsboksen ( eller skal den helt op til speeometeret?).

Det skal selvfølgelig loddes ordenligt, ha´ krympeflex og det hele. Men ved på den anden side heller ikke hvor følsom den er overfor den elektriske modstand, en evt. lodning vil give.

Vh

Ove
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af SLS-AMG »

Det kan du godt..
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Udendørstemperaturmåler W124 300TD

Indlæg af BWJ »

OveOvesen skrev:Hey igen

Får lyst til at spørge om man ikke bare kunne klippe ledningen 10-20 cm fra føleren, lodde den nye føler på og slippe for en masse bøvl med at trække ledning helt op til sikringsboksen ( eller skal den helt op til speeometeret?).

Det skal selvfølgelig loddes ordenligt, ha´ krympeflex og det hele. Men ved på den anden side heller ikke hvor følsom den er overfor den elektriske modstand, en evt. lodning vil give.

Vh

Ove
Jo, men du risikerer en fejlvisning, NTC modstanden (føleren) er kalibreret med den ledningslængde den har.
ZOOM ZOOM.
Besvar