For meget olie... (w210)

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

For meget olie... (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Jeg fik kvajet mig lidt og hældt ca. 0.5-1 L for meget olie på min E320 CDI (w210) 2001. Når motoren når drifts-temp så engang imellem så kommer der en advarsel om for meget olie.
Hvor alvorligt skal jeg tage det? På pinden går det op til halvejs af det stykke plastik der ellers makerer max-niveau.

Hvad er i øvrigt den nemmeste måde at suge 1 L ud...? bundproppen af og hurtigt på igen? et langt sugerør? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: eller er der en smartere måde. eller skal jeg bare lade det være....?

Mvh.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLKkompressor »

Instruktionsbogen advarer om at for meget olie kan skade motoren og det mener jeg skal tages alvorligt. Det letteste er at anvende en oliesuger med undertryk og slange som kan stikkes ned gennem røret til oliepinden. Ikke mange har sådan en stående. Ellers bilen på lift og bundproppen af en hurtig omgang. Skulle der løbe for meget af er det let at efterfylde.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af BWJ »

Eller stik den et nyt oliefilter, det napper knap én liter
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLKkompressor »

Men hos de fleste moderne motorer tømmer filterhus og filter sig for olie når motoren står stille!
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af BWJ »

SLKkompressor skrev:Men hos de fleste moderne motorer tømmer filterhus og filter sig for olie når motoren står stille!
Joe, men de færreste motorer vrider filteret for olie :)
ZOOM ZOOM.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLS-AMG »

SLKkompressor skrev:Men hos de fleste moderne motorer tømmer filterhus og filter sig for olie når motoren står stille!
Det gør modernede motor nemlig ikke. så er der da noget galt..
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLKkompressor »

Der har ikke i de 13 år hvor jeg selv skiftede olie på min tidligere 210er været olie i filterhus men kun nogle få cl hængende i filteret.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLS-AMG »

Det er fordi du ikke skifter den lille o ring, som sidder på pinden af oliefilterlåget, den skal forhinder olien i og løbe ud
af filterkonsolet.
Det er jo ikke smart, at motoren først skal fylde hele konsolet før den kan lave olietryk i resten..
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af CB8 »

SLS-AMG skrev:Det er fordi du ikke skifter den lille o ring, som sidder på pinden af oliefilterlåget, den skal forhinder olien i og løbe ud
af filterkonsolet.
Det er jo ikke smart, at motoren først skal fylde hele konsolet før den kan lave olietryk i resten..
har altid skiftet den o-ring, har aldrig oplevet at den har været en krig om at opbygge olietryk.
vil umiddelbart mene at Hvis man skruer filterholder/låg/dæksel af, så render olien også ned hurtigere end man kan nå at stikke noget ned at suge det op med.
og uden at have målt og vejet så tror jeg ikke der følger ½-1.Liter olie op med filter selv hvis man skynder sig
men nu plejede jeg godt nok også at skrue holder af løfte op i den og lade den stå mens jeg gik underneden for at tage bundprop og når den var taget så hælde frisk olie på kande, så helt af med filter, på med nyt samt o-ringe, på og spænde holder, i med bundprop på med olie...
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg skifter selvfølgeligt oliefilter efter bogen og SLS-AMG har sikkert ret. Det har CB8 også, olien forsvinder hurtigt når man løsner toppen af filterhuset. Det er ikke løsningen på for meget olie på motoren.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af Velo »

Et langt stykke semi tynd slange (f.eks. 1 meter, 6 mm PVC fra bauhaus. 1 meter til <10,-) og så en sondemads sprøjte fra apoteket.
Så bare ned igennem røret til oliepinden.

Det tager lidt tid men er billigt og nemt.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hey,

Jeg tror jeg venter med at skifte filtret, det er alligevel relativt nyt. :D

Men det med sonde-maden lyder måske som en god ide.,, :mrgreen: sikkert også sjovere end at ligge og rode under den på en parkeringsplads i (næsten) frostvejr...
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: For meget olie... (w210)

Indlæg af Velo »

mercelsker skrev:Hey,

Jeg tror jeg venter med at skifte filtret, det er alligevel relativt nyt. :D

Men det med sonde-maden lyder måske som en god ide.,, :mrgreen: sikkert også sjovere end at ligge og rode under den på en parkeringsplads i (næsten) frostvejr...
Det er i hvert fald lige ud af landevejen.
Bare husk beskyttelse så du ikke får sorte olie pletter på tøj eller hænder.
Besvar