Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Alt vedrørende teknik
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Hej forum,

Se venligst billede på linket:
Billede

Har jeg ret i, at dette er resultatet af en utæt flammeskive under dyse nr. 1 og at dysen højst sandsynligt er temmelig fastbrændt nu?

Det drejer sig om en c220cdi fra 1999. WDB2021931F805809
Bilen har kørt perfekt i den måned jeg har haft den og jeg pillede kun motor-dækslet af, for at skifte termostaten.

Jeg vil gerne vide hvordan et MB-værksted rent praktisk ville gribe denne tilkoksede motor an?
(jeg har set man kan få alsken special-værtøj til fastbrændte dyser og gløderør)

Tidligere har jeg rodet meget med forkammer-dieselmotorer, men har ingen erfaringen med common-rail.

Mvh.
Ulf
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Hmmm... måske har jeg lagt op til et lidt for besværligt svar.

Er der nogen der har bare et godt råd eller kommentar?

Efter lidt "googlen" på tysk har jeg konstateret at dette er noget der sker relativt ofte.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af CDI »

Når den ser sådan ud, giver MB et tilbud på:
4 nye dyser (flammeskiver + bolte)
4 nye rør
overløbs-slange
motorledningsnet
ventildæksel
olieadskiller i dette tilfælde
og en del arbejdstimer samt forbehold at dysebolt kan knække ved afmontering!

Dette er hvis det går helt helt galt og alt går i stykker ved afmontering.

Så går man igang med med at hakke/frigøre koksen så forsigtigt som muligt.
Hiver dyserne op.
Renser bolthullerne meget meget grundigt med enten snittap eller en brugt dysebolt med en slids på langs for at få koksen op! (meget meget vigtigt)
Renser dyse-hullerne på topstykke samt flammeskive-fladen i bunden.

Så genbruger man det som kan genbruges.
Ledningsnettet til dyserne kan reparers.

Det eneste sted man bruger specialværktøj er når dysen skal bankes op.
Ellers er det skruetrækker og hammer.
Kort sagt.... lorte arbejd og hovedpine af stanken.
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Mange tak for svar.

Jeg er glad for at du skriver, at ledningsnettet kan repareres. Jeg får minimum brug for at skifte de sidste 5 cm ledning incl stik op til 1. dyse. Isoleringen er revnet.

Er det en fordel, at motoren er varm, når man prøver at trække dyserne op med glidehammer (og løsner strækbolten for så vidt)?

Efter at have været i gang med at rense af, forstår jeg udemærket alle de ting du skriver MB typisk vil skifte. Der må være for 10000kr arbejdstimer, hvis alt skal renses af. Så er det billigere at købe nyt.

Efter nogle timer med skruetrækker, hammer, tandbørste og fortynder, ser det nu sådan ud: billede
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af CDI »

Super flot gået....
Men hiv alle dyser op, rens bolt-huller og nye flammeskiver samt bolte på...
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Tak! Fortynder er virkelig effektiv til at opløse koksen, men så er maske med aktivt kulfilter et must for alle i lokalet. Det er også som om koksen er lettere brække af med skruetrækker efter den har været opblødt af fortynder og derefter er tørret igen.

Har nu været i den online EPC og kigge efter reservedele til ledningsnettet. Der fås rep-sæt til 0,75mm^2 eller 2,5mm^2 ledning. Kan det passe at ledningerne til dyserne er 2,5mm^2? (det fortæller EPC'en nemlig ikke)
Sorteknud
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. apr 2011, 14:50

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af Sorteknud »

Jeg har været igennem den samme operation,men min 270er fra 2003 var dog ikke så slem som din, men alligevel tog det mekanikeren 11 timer med at få banket det af.
Der blev sat 5 nye flammeskiver i og det var det eneste der skulle udskiftes.Nu gør jeg det til en vane altid at fjerne skjoldet ved olieskift. Alle dyser var intakte, heldigvis jeg mener de koster over kr. 3000 stk, puuuuha!!!
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Tak for din historie Sorteknud. 11 timer; så må den da have været næsten lige så slem som min! Dit brugernavn kunne ellers også stamme fra, at du selv havde renset den af - det er dælme sort. Heldigvis koster en ombytningsdyse til min motor "kun" 1000kr idag. Den slags bliver jo ofte billigere med tiden.

Jeg har foreløbig fået den første dyse intakt op (den eneste utætte) og tøver lidt med resten (if it's working - don't fix it ?). Jeg tror ikke den var kommet op, hvis ikke jeg havde gjort det med varm motor.

Der er video og billededokumentation her: https://picasaweb.google.com/u.h.johans ... lammeskive
hvor man også kan høre lyden fra den utætte dyse. Lyden er først kommet efter jeg fjernede kokslaget.

Nu står gevindhullet til skruen i blød i fortynder og jeg skal have renset det og hullet til dysen.
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Så er den kommet ud af køre igen og er 7-9-13 tæt efter 50km. Kun den første dyse blev trukket op. Jeg savede et spor med nedstrygeren i den gamle strækbolt, og brugte den til at rense gevindhullet.

Som gør-det-selv projekt er jeg foreløbig sluppet med 10-15 arbejdstimer, 2 liter fortynder og ca 1400kr til: aftrækker m. glidehammer, fræsesæt til at rense/plane pakflade, børstesæt til at rense "dyse gangen", keramisk fedt, ny strækbolt (7kr), ny flammeskive (3 kr). De sidste 10cm ledning og stikkede til dyserne lever dog på lånt tid, men jeg tror det skyldes varme og ælde snarere end koksaflejringerne.

Selvom jeg har indtryk at jeg har været lidt heldig med skadens omfang, er det alligevel tankevækkende at der kun er nye dele på bilen for ca. 10kr.

Fræseren til pakfladen måtte jeg dog få en kollega til at dreje lidt af, da den ikke kunne komme ned i hullet (fokusér på det positive: vi skal i Danmark være glade for at Taiwaneserne ikke er eksperter i al fremstilling endnu)

Jeg har lagt flere billeder fra operationen på linket i foregående indlæg.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af Bri_jac »

Super at din bil er kommet til at køre igen, med masser af hårdt og spændende arbejde :-)
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af CDI »

Bri_jac skrev:Super at din bil er kommet til at køre igen, med masser af hårdt og spændende arbejde :-)
Hårdt... Ja... men spændende.... njaee.
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Jotak :)

I har begge 2 ret!

Første gang man udfører operationen er det da ret spændende om man kan få det fra hinanden og om det kan blive tæt igen.

Jeg kan dog samtidig godt sætte mig ind i, at det ikke er skide fedt at lave dette arbejde, når man har prøvet det 4-5 gange 8) .
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af greasemonkey »

en meget meget vigtig ting at gøre når man har stået med det problem er at få fræset sine dyser og anlægsflade i topstykket med et stykke special værktøj det tager 10 minutter.. er en form for rival man bruger og fjerner ujævnheder både på dyser og topstykke ellers kommer problemt som regelt igen
gulf
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. jul 2009, 06:16
Geografisk sted: Køge

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af gulf »

Hej Greasemonkey,

Det er præcis det, jeg har gjort 8)

Har du set billederne på linket herover? Der kan man se fræseren og de 2 planede flader på hhv dysen og topstykket. Faktisk var dysens pakflade mere beskadiget end topstykkets.
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Utæt flammeskive? w202 220 cdi

Indlæg af greasemonkey »

ups man skal lige lære at se hele linket inden man spiller kloge åge :oops: men super sejt gjort, det har været et helvede uden lige kan jeg næste forstille mig.. been ther done that x 10;)
Besvar