Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Alt vedrørende teknik
Besvar
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Aliaz »

Jeg tror dieselbatteriets dage efterhånden er talte. Batteriet er sikkert ikke skiftet endnu.
Den startede egentligt ok, men noget ved starten lød meget presset. Det er vel batteriet der har det hårdt her i frosten.

Jeg mener det er et 95 ah batteri.
Hvis det står af denne vinter. Er der så et bestemt mærke jeg skal købe eller særlige specs det skal have?
Bilen er en 3,0 V6. W211.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Aliaz »

A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af CDI »

Lav en forespørgsel hos MB.
Ved at prisen er faldet på batterier!
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af E 270 2001 »

Hvis det er et originalt batteri burde det ha hellere ikke nødvendigvis være skiftet. Start med at få det ladt ordentligt op - og dit kørselsmønster har også noget at sige i dette kolde vejr..
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Aliaz »

E 270 2001 skrev:Hvis det er et originalt batteri burde det ha hellere ikke nødvendigvis være skiftet. Start med at få det ladt ordentligt op - og dit kørselsmønster har også noget at sige i dette kolde vejr..
Jeg er ret overbevist om det er et org. batteri...det der fulgte med bilen fra ny i 2007. Synes bare jeg læste et sted, at man ikke skulle regne mere end 5-6 års holdbarhed på en moderne dieselbil, men ved ikke, hvad man kan regne med?

Hvordan tjekker/måler jeg om det er helt eller delvist opladet? Kan jeg forlænge levetiden?
Hvor mange min/timer skal bilen køre før man kan regne med batteri er fuldt opladet?

Vielen dank!
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af E 270 2001 »

Det er ikke så meget om det er helt eller delvis opladet, men hvor meget "power" der er tilbage i det.
Om det bliver opladet fuldt ved kørsel kommer an på dit kørselsmønster. Brug evt poslys om dagen for at lade ekstra på batteriet.
Du skal bruge en batteritester for at kontrollere batteriet.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. feb 2012, 20:49
Kontakt:

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Finniqan »

Du skal have en elektronisk styret impuls lader monteret på batteriet. Apparatet er lidt dyrere end en "normal" lader men den sørger for at batteriet bliver helt ladet op. Det kan ikke klares af en "normal" lader af ældre dato, som ovenikøbet kan ødelægge mere (bilens el udstyr)! end det gavner, hvis man ikke overholder tiden og "overlader". Bilens lader kan ikke selv lade batteriet helt op og det går ud over ydelsen på den lange bane. Det er helt normalt. Harald Nyborg har forøvrigt både "special" Mercedes batteri og elektronisk lader til ok pris. Kører selv med begge dele og min bil w210 Diesel står udenfor i 20 minus grader og starter lidt trægt men uden problemer. http://www.harald-nyborg.dk/p6630/autob ... p-mercedes - Bid dog lige mærke i at det kun er 640 start ampere - Det kan være bedre..

Vær i øvrigt opmærksom på at et batteri i disse kuldegrader kan komme ned på 10 - 25% af sin normale ydelse alt efter kuldegrader. Nogen producenter anbefaler at have et kort varigt kraftigt forbrug på batteriet (lygter - elvarme - blæser eller andet) Da afgivelsen af strøm vil varme batteriet så meget op at du vil kunne hente mere "power" ud af batteriet til den kolde start. Iøvrigt få'es der "vinterfrakker" til batteriet som isolerer batteriet og hjælper i det øjeblik du skal starte. En dypkoger til motoren er måske også en ide, så skal der ikke bruges så meget strøm på korte ture til afrimning af bilen.
Koster fra ca. 500 kroner og op, alt efter hvor meget du selv kan lave.
Så er der mindre slid på motoren og bilen er varm med det samme.
Såfremt du har org. oliefyr installeret, så kort tiden af hvor det kører og varmer bilen op, og sørg for varmen kommer batteriet til gode med lidt Storm P.

For at teste batteriet (Såfremt det ikke er vedligeholdelses frit, da det har egen indikator placeret, som regel midt på batteriet, og kan aflæses med det blotte øje. Normalt betyder grønt ok) er at købe en batteri syre tester til en 100 krone seddel. Den tager du ned i hver enkelt celle og tjekker dem alle (ved fuldt opladet batteri). De fleste autoværksteder har en batteritester, hvor de sætter et par klemmer på batteriet og kan se hvor mange ampere batteriet kan smide af sig. Det har en lille negativ effekt på batteriet, men skal man vide hvad det kan yde, så er det vejen frem.

Et teoretisk helt tomt batteri er følgene timer om at blive ladet op:
Hvis dit batteri er på 100 ampere og din generator leverer 75 Amp pr. time (står som regel på generatorens type skilt).
Så er det 100/75 ~ i meget runde tal en time og et kvarter.. Men da du også har et forbrug når du kører i bilen, på X antal ampere skal disse trækkes fra i generatorens ydelse. Her om vinteren er det en hel del i en Mercedes, så et par timers kørsel på lige landevej, igen i meget afrundet tal, grundet de mange faktorer, skulle kunne klare det. Bilen starter jo ikke med at have et helt fladt batteri så det kan sagtens variere en hel del. Det skal lige nævnes at det kan ikke klares med at holde i tomgang i et par timer, det skader mere end det gavner!
There are 10 types of people. Those who know binary, and those who don´t...
---
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
---
All right everyone, line up alphabetically according to your height.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Aliaz »

Det er måske blot en lidt træg start jeg har oplevet de meste kolde morgener. Bilen starter egentligt fint nok og tager ikke så meget længere end normalt.
Bilens batter er 95AH og så mener jeg startstrøm er ca. 850, men dette skal jeg lige forsøge at aflæse oven på batteriet.
På datakortet står der: Batterie mit groesserer kapazitaet.

Er der noget væsentligt at vinde ved at "vedligeholde"/lade på batteriet - eller vil levetiden være mere eller mindre den samme ud fra samme kørselsmønster.
Hvis man kører en lang tur ved alm. hastighed på 1t 15min og batteriet er i ok stand - vil generatoren så kunne oplade batteriet til niveau 80-90% power? -eller hvor ligger vi henne af.

Jeg har ikke fyr i bilen.
Tak for de fine mange informationer.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. feb 2012, 20:49
Kontakt:

Re: Start i morgenfrosten lød ikke godt E320 CDI 07

Indlæg af Finniqan »

Ved at oplade batteriet fuldt hver måned forlænger du batteriets levetid betydeligt - Samme princip som batteriet til en bærbar computer. Hvis man skal opmagasinere sin bil gennem længere tid, så skal man tage klemmerne af batteriet eller det klapper sammen efter tid.

Levetid angiver den tid man kan forvente at batteriet stadig kan give 80 % af den kapacitet det havde som nyt. At sige noget bestemt om levetiden for alle tænkelige applikationer er i princippet umuligt, men specificerede batterier angiver typisk 2 stk. "levetider", antal opladninger/afladninger (cyklus) og hvor mange år batteriet i døgndrift kan modtage ladning ("floatlife") og stadig kan afgive 80 % af "nykapaciteten".

En lang tur kan oplade dit batteri til den procentsats det kan med hensyn til sin alder. Med den alder du nævner vil 75 - 85 % være området. Hvilket stadig er bedre end et "dårligt" nyt batteri til billige penge..

Selv et splinternyt batteri vil være trægt at starte med i kulden. Dit batteri er stadig i ok stand, hvis du starter problemfrit i minus 16 grader, selvom det er trægt. Så hvis du ikke har bemærket ydelige spændingstab/start problemer over flere dage, så vent du et par år endnu med at skifte det ud, hvis de kommene vintre da arter sig bedre og du engang imellem lader det helt op.
There are 10 types of people. Those who know binary, and those who don´t...
---
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
---
All right everyone, line up alphabetically according to your height.
Besvar