Du skal have en elektronisk styret impuls lader monteret på batteriet. Apparatet er lidt dyrere end en "normal" lader men den sørger for at batteriet bliver helt ladet op. Det kan ikke klares af en "normal" lader af ældre dato, som ovenikøbet kan ødelægge mere (bilens el udstyr)! end det gavner, hvis man ikke overholder tiden og "overlader". Bilens lader kan ikke selv lade batteriet helt op og det går ud over ydelsen på den lange bane. Det er helt normalt. Harald Nyborg har forøvrigt både "special" Mercedes batteri og elektronisk lader til ok pris. Kører selv med begge dele og min bil w210 Diesel står udenfor i 20 minus grader og starter lidt trægt men uden problemer.
http://www.harald-nyborg.dk/p6630/autob ... p-mercedes - Bid dog lige mærke i at det kun er 640 start ampere - Det kan være bedre..
Vær i øvrigt opmærksom på at et batteri i disse kuldegrader kan komme ned på 10 - 25% af sin normale ydelse alt efter kuldegrader. Nogen producenter anbefaler at have et kort varigt kraftigt forbrug på batteriet (lygter - elvarme - blæser eller andet) Da afgivelsen af strøm vil varme batteriet så meget op at du vil kunne hente mere "power" ud af batteriet til den kolde start. Iøvrigt få'es der "vinterfrakker" til batteriet som isolerer batteriet og hjælper i det øjeblik du skal starte. En dypkoger til motoren er måske også en ide, så skal der ikke bruges så meget strøm på korte ture til afrimning af bilen.
Koster fra ca. 500 kroner og op, alt efter hvor meget du selv kan lave.
Så er der mindre slid på motoren og bilen er varm med det samme.
Såfremt du har org. oliefyr installeret, så kort tiden af hvor det kører og varmer bilen op, og sørg for varmen kommer batteriet til gode med lidt Storm P.
For at teste batteriet (Såfremt det ikke er vedligeholdelses frit, da det har egen indikator placeret, som regel midt på batteriet, og kan aflæses med det blotte øje. Normalt betyder grønt ok) er at købe en batteri syre tester til en 100 krone seddel. Den tager du ned i hver enkelt celle og tjekker dem alle (ved fuldt opladet batteri). De fleste autoværksteder har en batteritester, hvor de sætter et par klemmer på batteriet og kan se hvor mange ampere batteriet kan smide af sig. Det har en lille negativ effekt på batteriet, men skal man vide hvad det kan yde, så er det vejen frem.
Et teoretisk helt tomt batteri er følgene timer om at blive ladet op:
Hvis dit batteri er på 100 ampere og din generator leverer 75 Amp pr. time (står som regel på generatorens type skilt).
Så er det 100/75 ~ i meget runde tal en time og et kvarter.. Men da du også har et forbrug når du kører i bilen, på X antal ampere skal disse trækkes fra i generatorens ydelse. Her om vinteren er det en hel del i en Mercedes, så et par timers kørsel på lige landevej, igen i meget afrundet tal, grundet de mange faktorer, skulle kunne klare det. Bilen starter jo ikke med at have et helt fladt batteri så det kan sagtens variere en hel del. Det skal lige nævnes at det kan ikke klares med at holde i tomgang i et par timer, det skader mere end det gavner!