Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. feb 2012, 20:49
Kontakt:

Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af Finniqan »

Købte bilen i sin tid som beset og konstaterede senere der var oliefyr. Har aldrig fået det til at virke. Der er lys i styreenheden med grøn diode for flamme og timerens gule diode virker også men intet sker ved/i fyret. Det skal nævnes at jeg kan tænde for noget eftervarme som varmer kabinen en 20 minutters tid men uden fyret går igang. Jeg havde afskrevet fyret som ikke virkende, men nu kommer jeg til sagen..



I forgårs da vi havde mindst 16 minus grader hørte jeg en ny lyd da jeg startede bilens motor og standsede forskrækket motoren igen (træg motorstart grundet frost/batteri) (lav volt???) og konstaterede at fyret nu kørte og sendte masser af luft ud af sit eget udstødningsrør. Dette stod på i adskillige minutter, dog uden at fyret "tændte" med varm eget udstødnings luft til følge.
Så nu har jeg fået blod på tanden og vil gerne have det til at virke fuldstændigt. Indenfor en rimelig sum penge - under nypris af eftermonteret og alder..



Har prøvet nedenstående 2 eksempler:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Følgende citat fra polsk side giver lignende symptomer som i frosten den pågældende dag. Timeren bliver nulstillet i displayet med en række blinkende 8 taller + 2 "frost" mærker i samme display.. Fyret starter når "flamme" knappen nedtrykkes, men i mit tilfælde intet nyt - kold luft og ingen røg.

Det viste sig, at fyret var "låst". Det havde fejlet et par gange.
Sådan løste jeg problemet:
Start bilen.
Fjern sikring nr. 17 i motorrummet.
Vent ca 3 sekunder
Isæt sikring
Tænd fyret på "flammeknappen"
Første gang kommer der en MASSE røg fra fyret.
Jeg fandt denne opskrift på en polsk side. Google-translate is your best friend

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ha bilen været løbet tør fra strøm på et tidspunkt, for det låser/fejlmælder kun hvis der er en fejl i de eller at spændingen er under 7-8 volt
Ja, den har fået nyt batteri med klemmerne af (uden strøm imens ), men har så også været for Mercedes i Herning og fået fjernet gamle fejlkoder og skiftet en temp. føler forrest venstre side i kofanger for ca 8 måneder siden.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fyret reagerer igen ikke, siden hen, på nogle kommandoer fra styreenheden i konsollen ved askebæger, ligesom før frosten/heldet..

https://lh3.googleusercontent.com/-A1Bd7Ml9Nz4/Ty_nUVUuWpI/AAAAAAAAIJo/nO48BOMtdOY/s800/DSC_0080.jpg



Nogen der ved hvad fyret hedder ud over webasto og har en brugervejledning til det? :?:

Hvor køber man billigst en reservedel og hvor kan man finde diagnose værktøj :?:

og hvad kan jeg gøre?
:?:




Har udvidet IT know how og grundlæggende teknisk / el know how, men mangler programmer, tegninger, ledning/stik og how to vejledning. Kan betjene et måle apparat og skille en bil ad..
Har også konstateret at der er noget i motorrummet i højre side nederst for ved kofangeren "kører" en svag summelyd når jeg standser bilen, i de 4-5 år jeg har ejet den.
Den summen du kan høre tror jeg godt kunne være fra dit vacum system. Prøv at skille slangen ad mellem agr ventil og turbotrykstyring (turbotrykstyring sidder hægtet på luftfilterkassen). så holder det op

Tak til super-mario - Han ledte mig på sporet af summelyd og han havde ganske ret. En slange var "hoppet" af i forreste højre hjørne der ikke havde noget med fyret at gøre.

...
Senest rettet af Finniqan 10. feb 2012, 11:36, rettet i alt 3 gange.
There are 10 types of people. Those who know binary, and those who don´t...
---
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
---
All right everyone, line up alphabetically according to your height.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Hvis udstødningsluften er varm, er der håb forude. Har måske noget liggende på en USB..
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af Martin_E320CDI »

Det lyder måske lidt langt ude men fyret starter ikke op på timeren hvis varmeapparatet er skruet op på 3/4 ell derover . mit eget startede ikke i morges da jeg havde stillet varmen til 22g :? . jeg plejer at stille den på ca 26 ell max når jeg forlader bilen om aftenen:o


Mvh Martin
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Eftervarme er en funktion ved klimaanlæg. Den udnytter varmen ( ved slukket motor ) bedst muligt.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Umildbart en flamesensensor hvis der er varm røg. Fyret kan/prøver at starte op, men der registreres ikke at der er bål - altså lukkes ned igen.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Lars E270
Indlæg: 57
Tilmeldt: 4. mar 2009, 12:24
Geografisk sted: Skanderborg Kommune

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af Lars E270 »

Ved forsøg på start af fyr, starter brændstof pumpe så, dette kan høres på en tikkende lyd fra bagende af bilen.
Hilsen
Lars E270

Tidligere bil:
MB E270 CDI T-model W210 årgang 2000 p.t. rundet 575.000 km

Nuværende bil:
GLK 320 CDI 4MATIC årgang 2009 X204 p.t. rundet 136.000
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Hvis ikke du kan få en tester på, skal komponenterne måles ud manuelt.
ER din udstødningsrøg lun/varm?
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af BWJ »

E 270 2001 skrev:Hvis ikke du kan få en tester på, skal komponenterne måles ud manuelt.
ER din udstødningsrøg lun/varm?
Vel at mærke, en Webasto tester ikke star diagnose.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. feb 2012, 20:49
Kontakt:

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af Finniqan »

Først et tak for svarende, det luner :D
af E 270 2001 » 8. feb 2012, 17:51

Hvis udstødningsluften er varm, er der håb forude. Har måske noget liggende på en USB..
Vil meget gerne modtage alt materiale vedrørende fyr, lednings diagram og timer mm.

Udstødnings luften er desværre kold. Fyret kører efter nul stilling i ca. 2 minutter eller lidt mere. Stopper så og ikke mere. Eftervarme i kabine kører videre. Har ikke hørt lyde fra tanken med øret helt nede i tankstudsen. Er dog rimelig sikker på vandpumpen kører, da der er en rislen som vand ved fyret.
af Mercedese290 » 8. feb 2012, 19:08

Det lyder måske lidt langt ude men fyret starter ikke op på timeren hvis varmeapparatet er skruet op på 3/4 ell derover . mit eget startede ikke i morges da jeg havde stillet varmen til 22g . jeg plejer at stille den på ca 26 ell max når jeg forlader bilen om aftenen:o
Har prøvet lidt forskellige indstillinger på varmen i kabinen, men resultat desværre udeblevet. Du har sikkert ret og jeg afventer med spænding på en der har en brugervejledning. Jeg er lidt forsigtig med at bruge for meget strøm her i kulden.
af E 270 2001 » 8. feb 2012, 19:54

Eftervarme er en funktion ved klimaanlæg. Den udnytter varmen ( ved slukket motor ) bedst muligt.
Så hvis jeg har forstået det rigtig er eftervarme uafhængig af timeren som sådan? Det er bare en "kontakt" og har ikke noget at gøre med fyret som sådan?
af E 270 2001 » 8. feb 2012, 19:58

Umildbart en flamesensensor hvis der er varm røg. Fyret kan/prøver at starte op, men der registreres ikke at der er bål - altså lukkes ned igen.
Der er jo nok flere sensorer i apparatet og det er nok en af de næste problemer jeg render i, såfremt jeg finder løsningen på den kolde udstødnings luft. Tilsyneladende er det en form for udluftning af brændkammeret kort inden fyret skal "tænde". Det er jeg noget spændt på om jeg har forstået rigtigt. Håber der dukker en vejledning op med rækkefølge faser, så jeg kan komme til problemets kerne.
af Lars E270 » 9. feb 2012, 12:31

Ved forsøg på start af fyr, starter brændstof pumpe så, dette kan høres på en tikkende lyd fra bagende af bilen.
Har haft øret helt ned i tankstudsen og kan ikke høre en "summen" "tikken" mens fyret sender kold luft ud. Heller ikke før/efter. Har desværre ikke mulighed for at sende bilen på en lift og "tør" ikke skille bilen ad. Da jeg har tilkaldevagt og kan få brug for den på få minutter. Når jeg forhåbentligt kommer problemets kerne nærmere og har tegninger, vejledning og evt. reservedele, så skiller jeg den ad over et par feriedage i nærmeste fremtid. Hvis jeg bare havde en anden jeg kunne montere imens, så var jeg mindre nervøs for at tømme bilen for frostvæske og have ledninger stritteende ud. Der er jo altid noget der knækker eller driller :mrgreen:
af E 270 2001 » 9. feb 2012, 15:54

Hvis ikke du kan få en tester på, skal komponenterne måles ud manuelt.
ER din udstødningsrøg lun/varm?
Kold - Overvejer meget kraftigt at bygge en tester selv eller låne en. Men jeg ved endnu ikke hvad fyret hedder da hele fyret er pakket ind i en metal ramme. Har prøvet at komme til med en donkraft og lille værktøjssæt + kraftig lommelygte. Modellerne hedder enten Termotop C eller andet bogstav, DW 46, DW50 eller noget helt tredje?!? Håbede at nogen kunde se det udfra årgang, bil og billede af timer. Vil meget gerne have fyret på et bord og skille det ad, og måle på det, men har ingen tegninger, diagrammer, reservedele eller andet. Endnu... For laves det skal den! (For rimelige penge - ellers må jeg til Tyskland og se hvad en hugger har dernede til "små" penge) Det er ren irritation,vilje, hobby, nysgerrighed der driver mig. + Det vil lune godt her i vinterkulden. Bilen holder udenfor til dagligt i et villakvarter og naboerne af den type der ikke tåler lidt brummen fra en motor i tomgang.. :(
There are 10 types of people. Those who know binary, and those who don´t...
---
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
---
All right everyone, line up alphabetically according to your height.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af BWJ »

Er ret overbevist om at timeren (ældre model) tilhører et Hydronic fyr, opstartssekvens er 45 sek. med skylleluft, opstart af gløderør 10 sek. herefter start af pumpe, fyret forsøger nu at starte 45 sek. hvis start mislykkedes skylles med luft og fyret standser.
Manual http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
Senest rettet af BWJ 10. feb 2012, 21:18, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Kan du høre om pumpen tikker?
Hvis ingen brændstof, er alt andet ( til at starte med ) underordnet.
Dernæst gløderør.
Brændstofslange oppe ved fyret burde du nemt kunne afmontere for at se om pumpenvirker.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Bilen holder udenfor til dagligt i et villakvarter og naboerne af den type der ikke tåler lidt brummen fra en motor i tomgang.. --- bilen skal ikke være tændt for at "lege" med fyret, det har et minimalt strømforbrug. Men selvfølgelig skal du da hellere ikke tappe batteriet for strøm :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af E 270 2001 »

Er du sikker på at det er en Webasto? Jeg har Eberspächer som jeg kan maile dig :!:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. feb 2012, 20:49
Kontakt:

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af Finniqan »

af E 270 2001 » 10. feb 2012, 20:21
Er du sikker på at det er en Webasto? Jeg har Eberspächer som jeg kan maile dig
Nej det er jeg ikke sikker på. En klog mand kiggede på timeren og sagde det var en Webasto. Har endnu ikke fået gravet mig ind til fyret og fået det verificeret.. :oops:

Uanset mærke af fyr, vil jeg meget gerne modtage alt vedrørende fyr til biler. Der er nok lighedstegn til begge typer og det vil gøre mig klogere på hvordan de virker i en bil.
There are 10 types of people. Those who know binary, and those who don´t...
---
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
---
All right everyone, line up alphabetically according to your height.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Webasto defekt i W210 E290 TT fra 1998?

Indlæg af BWJ »

E 270 2001 skrev:Er du sikker på at det er en Webasto? Jeg har Eberspächer som jeg kan maile dig :!:
Eberspächer og Hydronic er én og samme ting :?
ZOOM ZOOM.
Besvar