Diesel CDI, startproblemer

Alt vedrørende teknik
Besvar
Larsjensen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. feb 2012, 08:29
Geografisk sted: Aabenraa

Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Larsjensen »

Mercedes E 270 CDI årgang 2001: Jeg har nu haft problemer med at starte bilen, specielt når den har stået stille i mere end 2 timer. Om morgenen skal jeg tørne starteren 2-3 gange á 10 sekunder, når den så endelig går igang, kører den perfekt.
Jeg har inden for den sidste uges tid fået skiftet gløderør, pakninger i lavtryks-slanger, 3 nye slanger ved brændstoffilteret... uden hæld. den har desuden fået skiftet alle 5 indsprøjtnings dyser samt en renoveret højtrykspumpe for ca. ½ år siden.
Jeg har konstateret at hvis jeg løsner låget på brændstoffilteret, er den kun halv-fuld... Så jeg har fornemmelsen at der må komme luft ind, som hober sig op i filterhuset.
Hvad gør jeg? :shock:
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
Larsjensen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. feb 2012, 08:29
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Larsjensen »

Der sidder denne enhed på brændstofslangen, er det en udluftningsventil og hvordan virker denne?
Vedhæftede filer
P1030235.JPG
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af greasemonkey »

hvad med returventilen på filterkonsollet? plejer næsten altid at være den der driller når de tømmer filteret, hvad med brud på enten fremløb eller retur slange fra tanken?
Larsjensen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. feb 2012, 08:29
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Larsjensen »

greasemonkey skrev:hvad med returventilen på filterkonsollet? plejer næsten altid at være den der driller når de tømmer filteret, hvad med brud på enten fremløb eller retur slange fra tanken?
Tak for idéer. Jeg har taget låget af filterkonsollen og tjekket/afprøvet denne returventil, ser ud til at fungere OK. Jeg har derefter gået fremløb og returslanger/rør efter for utætheder, alt ser visuelt godt ud.
Men har kigget meget efter luftbobler og luftlommer i de klare brændstofslanger, og opdagede en lille luftlomme i toppen af slangen til den sorte plastik-ventil som der er billede af ovenfor. En lille luftlomme var der, så længe motoren var igang og så snart jeg slukkede motoren, kom der luft i det meste af slangen... Altså må luften vel komme ind ved denne ventil...
Jeg vil prøve at skifte denne ventil ud med en ny.
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af E 270 2001 »

Vent dog lige med at skifte ( måske uden grund :?: ) indtil en klog kommer på banen :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MFO
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. maj 2011, 16:37
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af MFO »

Hej
Min 320Cdi 2002 døjede også med at starte for nogle uger siden. Jeg skiftede filteret og undrede mig over at huset var under halv fuldt. Jeg har ikke haft problemer siden.
Jeg skiftede dog også gummitætningen i huset. Jeg tror min sugede luft ind i filterhuset ved låget, når bilen "kølede ned". Hvis vakuumet i tanken har tømt brændstofrøret mellem tank og filter for diesel, kan det jo forklare hvorfor bilen går fint nok, når bare den har kørt længe nok på starteren.
Michael
E280 Cdi 2007 Avantgarde
Larsjensen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. feb 2012, 08:29
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Larsjensen »

Har nu skiftet en brændstofslange med udluftningsventil, samtidlig skiftede jeg brændstoffilter og tilhørende gummipakning ved filterhuset. Efterfølgende startede jeg bilen (med besvær) og udluftede ved ventilen.
En halv time senere prøvede jeg igen at starte bilen... Starter stadig lige dårligt :(
Fejlen kan vel snart kun ligge på højtrykssiden.... er ved at løbe tør for idéer og muligheder :!:
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
Karsten
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2009, 06:33

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Karsten »

du skriver at du har fået skiftet alle dyser, kunne det tænkes at det var en af dem der driller, prøv at få målt retur olien fra dyserne, om ikke andet så bare for at kunne udelukke dem, det tyder på at den ikke kan oparbejde tryk, du kan med hjælp af en tester også måle hvor meget tryk du har på højtryks siden,
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af SLS-AMG »

Du skal osse lige se efter pakninger på railtrykreguleringsventilen ( sidder i enden af railen mod forrude )
Men ja tester på, så man kan aflæse tryk værdier...
Larsjensen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. feb 2012, 08:29
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Diesel CDI, startproblemer

Indlæg af Larsjensen »

Da starteren har haft en lidt "kradsende" lyd under de lange starter, Valgte jeg at bruge lørdagen på at kigge til starteren. Jeg fik den pillet ud, skilte den ad for at konstatere den var rimelig slidt og helt tør for fedt/smørelse. Jeg smurte den godt med fedt og skruede den på plads igen.
Starteren lyder nu som den skal og til min store, positive forbavselse, starter bilen nu perfekt :!: :D Konklusion må være at starteren ikke har gået ordenligt i indgreb med tandhjulene og har trukket motoren for langsomt rundt :arrow: måske ikke nok tryk på diesel-pumpen,...??
Men bilen starter nu fint :D Tak for alle svarene :D
Mvh. Lars. MB E270 CDI år 2001
Besvar