motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til 4

Alt vedrørende teknik
Besvar
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til 4

Indlæg af MB cruizer »

W202 250 Turbo med 722.612 gearkasse. Jeg har lige fået tætnet motor, lavet baghjulslejer, kardanleje, gearkasse ophæng
+ andre ting så det fik jeg en gl. mekaniker til at lave. Gearkassen+konverter blev skiftet med een anden jeg havde købt for nogle år siden med lave kilometer og pænt olie. Gearkasse på bilen var fyldt med splinter i filteret og lavede lyde men den var også 560000 km gl.
For at gøre det hele korrekt får jeg skiftet olie+bundpakning og filter på den nye gearkasse og det bliver udført af mekanikeren.
Og ja, det er den korrekte olie der er fyldt på.

NU har bilen kørt rigtigt fint cirka 2000km med korte bløde gearskift men her igår begynder den at springe voldsomt i omdrejninger
ved skift fra 3 til 4 under acceleration. Jo hårdere jeg accelere jo værre bliver det, forstået som at motoren når at springe højere op inden
den kobler ind/syncroniserer med de omdrejninger der passer til 4 gear .
Hvis jeg istedet holder en jævn fart evt med fartpilot og skifter manuelt imellem 3 og 4 virker det ellers overbevisende uden ryk..

Så jeg har tjekket fejlkoder og 0-stillet gearkasse-styring (holde gassen nede 15 sek etc) for and indkøre nye værdier men det har ikke hjulpet...

Til min skræk opdager jeg at gearkasse er overfyldt med ca 1.3L trods mine klare instruktioner om dette. :x

Dog er olien pæn rød uden partikler eller misfarvninger. Der er nu tappet af og tjekket korrekt stand ved varm motor
men det har ikke hjulpet på problemet . Jeg spekulerer nu om olien har kaverteret grd overfyld og luftbobler i smørefilmen
har revet mine bremsebånd/indkoblingsskiver oppe i gearkassen? Kan det forklare at den måske "glider" når den skal koble ind ?

Hvis ja, så ærger det mig at H til jeg ikke har opdaget det med olien før. :evil: Det kan ikke ses på oliepinden ved varm motor
for olien lægger sig bare oppe i spiralen på måleværktøjet, jeg skulle have tjekket med kold motor for der var her jeg så olienstanden var næsten
helt oppe på "Min." ved 85grader feltet. ÆV ÆV og atter ÆV!

Om ikke andet er det bizart at gearkassen har virket fint i starten og nu begynder problemet. Den eneste "ydre" omstændighed jeg har er den for
høje oliestand men kan problemet relatere til evt. en utæt servoventil i ventilblokken ?

Det er noget jeg nemmere kan komme til og mener der sidder 10 stk ialt foruden printpladen.
Printpladefejl i gearkassen plejer at give nødprogram, jeg har ikke før set sådanne noget som jeg har nu.
Var det en vakuumstyret gearkasse ville jeg lede efter nogle helt andre fejl i forbindelse med vakuum reguleringen
men på de elektronisk styrede så er det noget helt andet.

Beklager den lange historie men djævelen er gemt i detaljerne som man siger.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af CDI »

Tror næppe det er oliestanden da det kun er et bestemt gearskifte!
Enten er teflon ringe slidte til K3 koblingen eller selve K3 koblings stempel som er dårlig.
Er der forskel ved kold og varm olie?
Det burde blive værre når olien bliver varm.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af SLKkompressor »

Sammen med min "legekammerat arbejder" vi i øjeblikket på at problem som dit. Høje motoromdrejninger ved gearskift, hos os mellem 1. og 2.gear.Det er en A160 med 722.7 gearkasse. Den har 4 ens ventiler og en femte af lidt anden type. Den fås hos MB og er skiftet uden forbedring 266 + moms. De 4 ens fås kun i sammenhæng med hele hydraulikenheden ca. 10.000. Vi har i dag flyttet rundt på de 4 og de høje omdregninger kommer nu mellem 4. og 5. gear. Altså tror jeg også at fejlen kan ligge i en eller flere ventiler. Vores tester melder også fejl P1889 manglende olietryk ventil 2, 5 og R efter F i display. Spændende om fejlen kommer og hvad teksten så er.
Så vidt jeg kan tælle i EPC har din 722.6 kasse 3 forskellige slags ventijer i alt 6. Jeg tror de fås hos MB fordi den gearkasse er meget udbredt. 6 x 266 + moms er vel til at overkomme. Hæng mig ikke op på at prisen er helt rigtig. Hvilket område kommer du fra?
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af MB cruizer »

CDI skrev:Tror næppe det er oliestanden da det kun er et bestemt gearskifte!
Enten er teflon ringe slidte til K3 koblingen eller selve K3 koblings stempel som er dårlig.
Er der forskel ved kold og varm olie?
Det burde blive værre når olien bliver varm.
Det med olien er jeg mucho glad for at høre. Det har reddet mig som en Mare hele dagen :!:

Ja, det bliver værre ved varm olie . Mener du en servoventil/solenoid dernede eller een af
de cylindriske glideventiler der sidder ind i siden på ventilblokken :?:

Jeg har skiftet en knækket spiralfjeder på en sådanne, i den ventilblok der sidder på den gl. gearkasse, for nogle år siden og har overvejet om det måske ógså er noget lignende der er sket i den nye eller evt. er en oliekanal blokeret med snask eller andet.
Senest rettet af MB cruizer 4. apr 2012, 00:01, rettet i alt 1 gang.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af MB cruizer »


Hæng mig ikke op på at prisen er helt rigtig. Hvilket område kommer du fra?
Hvis det bare er det, der skal til så købte jeg gerne nogle nye. Dog ved jeg dem der sad i min gl gearkasse er ok, da jeg havde dem ude for nogle år siden i forbindelse med skift af printet og der tjekkede jeg at de lukkede op og i samt kunne lukke helt tæt. Jeg skiftede også O-ringen på dem med det samme til nye oliefaste nitrilgummier. Har tænkt på om det er een af de ventiler der er utæt og ikke kan holde trykket.....

Jeg ligger i Vestsjælland foriøvrigt, troede det stod i min profil så det har jeg lige rettet.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af SLKkompressor »

Vi har ikke kunne afprøve om ventilerne er tætte når de er afmonteret. Derimod blev gearkassen fra start testet under drift og 2 af ventilerne blev konstateret 9 % utæt. Efterfølgende er ventilerne pillet ud renset med elektronik rens og trykluft og monteret igen i tilfældig rækkefølge. Alt samlet igen påfylde MB olie AFT 236.10. og kassen kører som den skal. Ved en længere prøvetur har vi konstateret at omdrejnings spring helt er forsvundet og det har ikke været muligt at fremprovokere fejl på gearkassen. Efter påske vil vi teste gearkassen igen. Resultatet kommer her i forum.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Apropos gearkasser og reservedele til samme :

Indlæg af MB cruizer »

Er det mig der ikke kan finde nogen eller er der ikke nogen, som sælger renoveringkits her i DK ?

Det er påfaldene at man kan finde side op og side ned med Amerikanske firmaer der forhandler
hele kits til både domestiske biler samt import biler. Kits med slæberinge, koblings-plader, bøsninger, spoler, pakninger samt specialtværktøj tilsamme men her i DK ? Nix, nada, zero.

Er det virkeligt så lukket/lille et marked, at man har formået at holde den frie konkurrence ude?
Det måtte da være en niche for een eller anden der ofte roder med sådanne.

Der er firmaer i England der gør og også har lagt part-lister ud, se f.eks. http://vanmatic.com/

Her er f.eks indmaden i min 722.612 : http://vanmatic.com/upload/U413924_722.6.pdf

Eller http://www.Sonnax.com som sælger alle mulige stumper og kits til gearkasser samt overstørrelse glideventiler hvis man har en revet boring i ventilblokken..

Fra samme kilde : http://www.sonnax.com/downloads/valve-b ... -722-6.pdf
ser det ud som om jeg også lige skal tjekke "10" ventilen.....

Der er i det hele taget mange fif og tricks her hos dem. F.eks denne her :
http://www.sonnax.com/system/announcement/68942-05K.pdf

Da de er så venlige at beskrive symptomer og deres udbedring.

Ved ikke om der er noget til den A model som nævnt her i tråden men prøv en søgning med
gearkassens part-no.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg har kigget på dine links og tak for dem. Opgaven for mig er at finde 4 servoventiler til en 722.7 gearkasse på en W 168 A 160. A168 377 04 35 giver ingen respons overhovedet. De findes ikke i fri handel kun sammen med hydraulikenheden. Et vildt gæt er at der kun er fremstillet under 20.000 stk gearkasser af 722.7 hvorimod der nok er fremstillet over 1.000.000 af typen 722.6 og udbredt over hele verden. Jeg har dog ikke opgivet helt endnu og arbejder videre med sagen.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af MB cruizer »

Mit bedste gæt er at skrive eller ringe til dem her ;

http://www.sussexautos.co.uk/

De har de bredeste program af stumper, hvad jeg sådanne lige har set de sidste par dage.

Kunne se inde på en russisk forum at der er een der har skiftet sine solenioder så på een
eller anden måde er det lykkedes ham at få dem du leder efter.

Det var her : http://benzclub.ru/forum/showthread.php?t=184812
Billederne er nok det mest int.

Hører gerne forsættelsen på historien. Min egen kommer når det er blevet varmere udenfor
og jeg kan ligge under bilen og afmontere ventilblokken.,
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af SLKkompressor »

Tak for de to links. Jeg har mailet med firmaet i England men de kan ikke få fat i disse ventiler som jeg efterlyser. Det er lidt svært at tyde den rusiske tækst. Jeg har ikke opfattet om man har fundet nye ventiler. Indtil videre kører gearkassen på vores A 160 godt nok. Jeg har talt med værkstedet i Gilleleje hvor de reparerer aut. gear. Her har de samme problemer med at skaffe sådanne stumper fra MB.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: motoromdrejninger springer voldsomt ved skift fra 3 til

Indlæg af MB cruizer »

Har ilagt hele ventilskifteblokken med print & solenoider fra den gl. 560000km gearkasse over i den nye 150000km gearkasse og det har løst mit problem.
Jeg har ikke kigget på den afmonterede ventil-blok om jeg kan finde en åbenlys mekanisk fejl men jeg skiller den af een dag og kigger efter.

Den ilagte ventilblok skifter lidt hårdt ind i 1/2 gear når man tager farten af og jeg Jeg har lavet en adaptiv
reset men det har ikke hjulpet. Jeg overvejer at hælde en Lindemann gearkasseadditiv på den.
Er der nogen der har erfaringer med dette produkt ?

Jeg ved godt det er et emne som er meget åbent til diskussion og at der sælges meget som ikke er andet end penge op af lommen men ret beset er syntesiske olier et kemisk produkt hvor olien i sig selv ikke længere bruges til andet end at "bære" de syntesiske additiver rundt og ellers afkøle det mekaniske. Så et nyere/bedre kemisk produkt oveni kunne egentligt tænkes at fungere hvis man ellers kan finde det i junglen af produkter med varierende kvalitet.
Besvar