E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

Jeg har for få mdr. siden fået komplet gearolieskift inkl. nyt filter på prof Mercedes værksted - dog ikke Mercedes selv. Olieniveau er målt ved rette temp.
Jeg håber, at nogen ud fra nedenstående kan indsnævre, hvad problemet kan være.

Efter en god times kørsel kører jeg fra en større vej og drejer til højre. Bremser ned - drejer, og bilen er vel nede i 20km/t - herfra trykker jeg speeder ret kraftigt ned.
Bilen tøver ikke blot, men giver en form for kraftigt ryk, som om noget ikke tager ved som det skal. Man bliver forskrækket - slipper speeder og træder roligt - hvorefter alt kører som det skal.
Den kører ikke omdr op når det sker. I hvert fald kan jeg ikke mindes at motor "raser".
Kunne det ikke tyde på software/indstilling af gear?
Selv kan det ske hvis jeg kører lige ud - bremser ned og giver en del gas igen. Synes man kører endnu pænere, fordi det er træls når det sker.

Der er ingen problemer med at bilen hænger i samme gear - altså opskift eller nedskift.
Skift fra 2-3-4-5-6-7 og tilbage til 1. gear sker perfekt og meget smidigt.
Kan det så alligevel være en defekt skifteventil mellem 1-2g?

Skift fra 1-2g sker ikke altid så smidigt - det kan give et hak eller ryk alt efter, hvordan der accelereres. Jeg vil tro der er problemer (unormalt skift) fra 1-2g i ca. 70% af tilfældene. Der synes ikke at være sammenhæng mellem udetemp. eller om bilen er kold eller varm.

Hvis softwaren i gearkassen har været ok for fx 1 år siden, kan den så blive ringere efter gearolieskift?
Kan en opdatering af gearkassesoftware / justering mon klare problemet?

Spørg endelig ind såfremt noget ikke fremgår klart eller hvis der er andre spørgsmål til symptomer for at udelukke/indsnævre problemer.
Senest rettet af Aliaz 27. apr 2012, 19:52, rettet i alt 1 gang.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af CDI »

Tror det er en trækkraft problem typisk pga slidte stangtræk på indsugningsmanifolder hvis den laver kraftige ryk og evt. går i nødprogram ved fuld pedal.
Det vil ikke undre mig at der er lagt fejl på turboladetrykindstiller samt B60 sensor udstødningsmodtryksensor.

Ellers skal der laves gearkasse adaptioner for at prøve forbedre gearskifte 1. - 2.gear ved alm kørsel.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:Tror det er en trækkraft problem typisk pga slidte stangtræk på indsugningsmanifolder hvis den laver kraftige ryk og evt. går i nødprogram ved fuld pedal.
Det vil ikke undre mig at der er lagt fejl på turboladetrykindstiller samt B60 sensor udstødningsmodtryksensor.

Ellers skal der laves gearkasse adaptioner for at prøve forbedre gearskifte 1. - 2.gear ved alm kørsel.
Tak for dit svar! Det føles som et ryk, men det der sker er nok at den slet ikke tager ved. Der er altid størst risiko for den gør det når der gives fuld pedal eller tæt på.
Trykkes der normalt eller lidt mere forsigtigt så kan det højest give lidt ryk mellem 1-2g, men det andet bliver man noget forskrækket over.

Der kommer ingen fejl eller signaler i displayet når det sker. Der vil vel komme fejlmelding, hvis den går i nødprogram? Jeg har ikke oplevet en lav max-fart.

Det mærkes mest når krafterne i bilen afprøves - kan man sige.

Kan man forholdsvis let lokalisere fejlen ved at sætte en Mercedes tester på ? Jeg går ud fra, at jeg gør klogest I at tage kontakt til Mercedes?

Hvis det er som du skriver - skifter man så med nye dele eller kan eksisterende repareres?

Jeg skal få tjekket gearkasse-adaptioner og "speed sensor" informationer. Det hedder vist "fill up time of brake and clutch packs" eller det er måske noget andet.
-"speed plate" siger det dig/jer noget? Min model har vist haft en del problemer der.
-"valve body issue". Synes jeg læste om en der fik den renset og det hjalp.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

Kan det være tilstoppet dieselfilter der sidder i tanken?
Har aldrig haft problemer med begrænsning på fart / omdrejninger. Bilen har absolut ingen problemer med manglende trækkraft - når blot den kommer rigtig fra start.
Kan I udlede mere ud fra disse informationer.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af jensen »

Hvor mange liter olie er der fyldt på
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

jensen skrev:Hvor mange liter olie er der fyldt på
8L.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

Kan det skyldes defekt "Torque Converter Control Solenoid"?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

Vil stadig gerne høre bud på problemet.
Jeg vil skyde på, at det er et klassisk problem på denne model.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: E320 CDI W211 '07 -problem ved skift 1-2g ved hård acc.

Indlæg af Aliaz »

Nogen der kan fortælle mig, hvad symptomer er på følgende:

-Defekt transmission control unit. Kan den være delvis defekt eller fejler den komplet? Vil der ikke kunne skiftes gear op ad etc, hvis modulet er defekt?

-Defekt skifte ventil. Så er problemet vel isoleret til skiftet mellem 2 gear som i mit tilfælde mellem 1. og 2. gear? (Men der er jo også det andet problem når der gives en del gas og omdr er lave, så tager den ikke altid ved - først når speederen slippes og man træder mere forsigtigt eller normalt - tager den ved).

-Udskiftning af hele "ventil hus". Hvorfor var de problemfyldte?

Min bil er fra 1/2007, men bilen skal måske være fra senere i 2007 før ovennævnte klassiske problemer ikke længere opstår?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Besvar