automatgear

Alt vedrørende teknik
Besvar
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

automatgear

Indlæg af Birke »

Bundkarret på min automatgearkasse har været utæt i længere tit, så idag fik jeg ny pakning og også nyt filter når jeg nu havde bundkarret af alligevel. Det undrede mig at der kun løb ca. 4 liter olie ud da jeg tog bundproppen. Er det fordi resten op til 7,5 liter er i converteren ?
Jeg kunne godt tænke mig at skifte alt olien, men hvordan får jeg resten ud ?
Hvad skal det være for noget olie, kender ikke typenummeret på gearkassen (bilen er en W203/270 CDI årg. 2001) jeg synes at havde hørt at de første "elektriske gearkasser" er lidt specielle mht olien ?

vh klaus
W203/270CDI 525.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: automatgear

Indlæg af SLKkompressor »

Kun hvis der er aftapningsprop på converteren kan du tømme al olien ud. Du skal påfylde MB AFT 236.10 olie eller tilsvarende af andet mærke. Du skal have en målepind så den rigtige mængde kommer på igen og temperaturen på olien og gearkassen og oliestanden skal passe efter forskrifterne. Emnet har været udførligt behandlet tidligere i forum.
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: automatgear

Indlæg af Birke »

Jeg har anskaffet mig en målepind, den er dog meget lang, men fik at vide at det var den eneste der findes, så den kan ikke sidde permanent i bilen. Ved normal driftstemp. står oliestanden som den skal ved 80 gr.C. Jeg har dog været nødt til at hælde 0,7 liter på en aften hvor jeg kørte hjem og gearkassen skiftede mærkeligt, den eneste olie jeg kunne få på en af landets førende tankstationer var Shell DONAX TA (opfylder MB 236.5 og MB 236.6) kan det gå an ?

Hvis der er mulighed for aftapning af olien i converteren, skal der så ikke sidde en aftapningsprop på yderdiameteren som kommer til syne gennem det firkantede hul i bunden af gearkassehuset,når man tørner motoren ?

Skal man udlufte når der er skiftet olie, eller finder den selv ud af det ?

vh klaus
W203/270CDI 525.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: automatgear

Indlæg af SLKkompressor »

Oliestanden måles med motoren kørende og gearvælgeren i P. Køretøjet så vandret som muligt. Aftapningsproppen sidder indenfor det firkantede hul. Du skal selvfølgeligt dreje konverteren 360 grader for at være sikker på om proppen er der eller ej. Du skal bruge MB AFT 236.10 eller tilsvarende. Om de 0,7 l af anden type har nogen betydning vides ikke.
Ved olieskift udluftes gearkassen med motoren i tomgang ved at flytte gearvælgeren igennem alle positioner med kort pause hvert sted. Hvis der sker på lift kan man godt give lidt omdrejninger. Udluftning sker også ved at køre ganske få 100 m med delvis korrekt olie på kassen og efterfølgende kontrol. Oliepinden er til forskellige typer 5 trins elektroniske MB gearkasser og derfor et rigeligt langt skaft. Den skal selvfølgeligt ikke sidde i gearkassen men målerøret skaj lukkes med tæt prop så der ikke kommer snavs i kassen.
Besvar