Stik på aut. gearkasse

Alt vedrørende teknik
Besvar
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Stik på aut. gearkasse

Indlæg af Birke »

Opdagede lige at der kommer olie ud af stikket på gearkassen :evil: Kan den del af stikket der sidder i kassen efter at den anden del er "drejet ud" tages ud ? kunne forestille mig ar der sidder en træt o-ring, men vil ikke trække i det af frygt for at afbryde de elektriske forbindelser inde i gearkassen.
Er det af med gearkassen og reparer eller ? :roll:
W203/270CDI 525.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Der sidder O ring på den del som kan trækkes ud af gearkassen ved at dreje omløberen imod uret set fra motoren af. Bør kunne adskilles uden brug af værktøj. Hvis du bruger værktøj og dermed vold kan du øelægge stikket.
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af Birke »

Hej og tak for svar/link.

Jeg har forsigtigt fået lirket stikket ud og der kom lidt olie ud. Hvis jeg skifter den del af stikket der kan trækkes ud, vil det sikkert igen blive fyldt med olie, da olien komer inde fra gearkassen.
W203/270CDI 525.000 km
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af Birke »

Nååå.....nu kan jeg se det. :oops: Når jeg har trukket stikket ud der sidder på ledningen, så skal den del der sidder tilbage i gearkassen også afmonteres, sidder der en skrue i midten ?

Det er nærmest et 3- trinsstik eller ?
W203/270CDI 525.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg tror ikke den 3. del på huset kan skiftes uden at splitte kassen ad. Måske andre ved mere om det. Selve stikket kan skiftes ved hjælp af specialværktøj og så skal ledningerne sidde samme sted i det nye stik. Prøv at skifte O ringen og se om det ikke bliver tæt. En smule gearolie i stikket betyder ikke noget men der skal heller ikke forsvinde olie fra kassen ud gennem stikket.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af CDI »

Birke skrev:Nååå.....nu kan jeg se det. :oops: Når jeg har trukket stikket ud der sidder på ledningen, så skal den del der sidder tilbage i gearkassen også afmonteres, sidder der en skrue i midten ?

Det er nærmest et 3- trinsstik eller ?
7mm 6-kant skrue skrues løs.
Hele plastikhus trækkes ud, begge gamle o-ringe skal væk.
De nye o-ringe på stikhuset smørres lidt med olie/silikone el. lign. og hele huset skubbes ind i gearkasse, skrue spændes.
Evt. olie efterfyldes.
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af Birke »

Tusind tak for svar. Jeg trak stikket ud igen, ca. 24 timer efter første gang og der var lidt olie. Jeg sætter et nyt i af dem vist i linket, så er jeg da sikker på at den ikke mister olie her. Fint med 7 mm sekskant, jeg var bange for at hvis jeg løsnede denne ville jeg kunne knække nogle sikkert stive ledninger, men stikket på linket er jo nærmest bare en forlænger/pakdåse.

vh klaus
W203/270CDI 525.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Stik på aut. gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Takket være CDI og en lygte kan je også se skruen i lyset.
Besvar