w210 motor+gearkasse udbytning

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af mercelsker »

Hej,

E320 CDI 2001

Jeg overvejer at købe en helt identisk reservedelsbil i tyskland og så skifte motor+gearkasse over plus en del andet.
Min nuværende har kørt 600.000+, jeg kan nok finde een der har kørt under 300.000. Ideen er at begge biler skal kunne køre derfra, så altså en direkte bytte bytte...


Er der nogen der kan komme med et bud på hvad det vil koste at få en mekaniker til at hjælpe med at bytte rundt på motor+gearkasse, sådan at begge biler kan køre derfra?
Eller hvor nemt er det for en der ellers godt kan lave mange gør-det-selv ting selv (f.eks. har jeg skiftet fjedre, dæmpere, styre/bærekugler, motor+gearkasse ophæng osv. og skal snart til at skifte bremserør og en del andet)? Ved godt det er et meget subjektivt spørgsmål men er det overhovedet realistisk selv at skifte den? Skal der f.eks. bruges computer til tændingen eller skal den også skiftes over? Er det ellers nogenlunde plug&play eller hvad skal man ellers vide?
Ved godt man skal have en kran men det er så også hvad jeg ved om motorskift :D :D :shock:

Hvor lang tid vil det tage, kan man gøre det på en dag eller to?

Har googlet lidt efter en DIY guide men uden held :cry:
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af E 270 2001 »

Jamen fejler din egen motor noget nu?
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af jensen »

Et par dage så kan du godt nå at bytte de to det kræver kun alm. håndværktøj og fordelen er at så har de jo fået ny motor begge to
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Tak for jeres svar, det lyder jo positivt.

Nej motoren i den jeg har fejler ikke noget som sådan men der er en del andre ting jeg kan bøffe fra den nye f.eks. a/c fordamper, motor blæsere, bundplader, forklap, bagklap, døre, osv. Disse dele står for udskiftning alligevel (specielt forklappen). Gearkassen skal også have en skyldning eller det der er værere. For ikke at tale om en evt. læderstue.
Skal sådan set bare finde en identisk i samme farve og uden rust i døre/klapper... ikke nemt men heller ikke umuligt :D

Alle disse ting koster det samme eller mere end en reservedelsbil , så hvorfor ikke bare købe en hel reservedelsbil så får jeg jo en yngre motor+gearkasse oven i hatten. :D :D :D

Min skumle plan går så på at udskifte alle disse dele, køre den 'nye' tilbage til tyskland (nu med defekt fordamper, defekte blæsere, stof-stue, ingen bundplader, rust i forklap osv. og en noget mere udslit motor+gearkasse) og så sælge den en hel del billigere men man burde vel kunne få et eller andet. Eller evt. blot beholde den til flere reservedele.
(skal lige påpeges jeg ikke ønsker at snyde nogen :shock: )
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af E 270 2001 »

Mit forslag kunne være at du hentede en hjem, og skrællede det du skulle bruge. Evt kunne du samle den fra tyskland igen og sætte den til salg på e-bay eller få et skøn på told så du kan sætte den til salg i DK ( det kræver lidt arbejde, men så får du da nogle penge hjem igen ). Jeg vil mene at det er win/win hvis du skal bruge så mange dele til din gamle bil. Desuden øger du værdien på din gamle bil.
Jeg følger spændt med :)
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af mercelsker »

Ja det burde helt sikkert øge værdien. Spørgsmålet er dog om jeg henter det hjem igen, men der burde dog være en rimelig prisforskel på en brugt bil der er mekanisk i tip top og har en motor med 300k og een der har mangler samt en motor på 600k.

Men jeg skal nok poste her i føljetonen hvis det bliver til noget! :shock:
super-mario
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. mar 2010, 10:52

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af super-mario »

Hej

Jeg har købt mig en rigtig fin 290'er til reservedele.Det skulle jeg have gjort for længe siden.
Jeg har skiftet klima kompressor, kondensor, fået lavet dieselpumpe , bremser , udstødning, fjedre, fjederkonsol, baglygter, bærearme, stryrekugler lavet rust og fået malet bilen samt en del andre ting.(jeg skal aldrig have en gammel taxa igen der ikke er holdt iorden.)
Jeg har været ude at se på nogle stykker før jeg fandt en bil der var ok. bla. en tysk bil der "kun" havde kørt 310.000.Det var temmelig skuffende at komme ud og køre i en mercedes der kun har kørt 310K. som kører væsentligt dårligere end min egen som har kørt 560k.
Hvis bilen bare har kørt med minimalt vedligehold er 300k. langt.
Husk at mange af de ting man mangler er de samme som altid går i stykker bla. underplader.
Lad være med at køre 500 km ned i tyskland for at finde ud af at det en gammel træt taxa, de fleste er ikke i bedre stand end din egen.

Når det er sagt er det rigtig rart at have en en donor bil stående til at plukke af, de er bare svære at finde .

Mvh.Jan
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: w210 motor+gearkasse udbytning

Indlæg af mercelsker »

Hej Super-mario,

Tak for tippet og historien. Ja jeg har også gået og tænkt over at det selvfølgelig er de samme sliddele der går og at 300k stadig er langt.
Det er faktisk endnu sværere for mig at finde en god een fordi det er vigtigt den er i den rigtige farve. Jeg har en slem frontklap med en del rust der skal skiftes og 3 af dørene og bagklappen har også lidt rust der bobler så de skal faktisk også skiftes. Jeg håber at jeg så uden videre kan flytte døre og klapper over uden at skulle lakere. Det er en mørk 'smaragdschwartzmetalic', så tror det går hvis ellers lakken i den 'nye' er pæn, men de er ikke så nemme at finde desværre :(

Men helt rigtigt det med at tage 500km ned i tyskland for at finde en udslidt taxa, har faktisk kig på een i holland... :shock: :shock: .. men så kan man jo få en tur til amsterdam ud af det i det mindste :?

Mit eneste problem med at have en donorbil stående er så at jeg ikke har noget sted at stille den :cry: så derfor planen med at sælge den igen efter udbytning af de ting jeg kan bruge.
Besvar