W210 udluftning af "nosser"

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Hej Gutter.
Jeg har skiftet nosser på min W210 320CDI grundet den var ultra hård i bag.

Nu har jeg det problem at den hænger totalt med røven efter udskiftning.

Jeg har prøvet diverse procedurer som er beskrevet her inde men intet hjalp.

Har prøvet at holde bilen på 2000-2500rpm og "hoppe" op og ned i begagerummet med 2 grandvoks 100+kg folk uden hjælp.

Har prøvet at løsne rør og lade ca ½ litter løbe ud af de 2 tilgange der er på kuglerne.

Intet har dog hjulpet :(

Er der nogle der har nogle forslag ? kan jeg gøre noget på selve pumpen ? en udluftningsskrue eller lign ?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af BWJ »

"nosserne" er kun den del af støddæmperne der optager væsken fra selve støddæmperen og giver dæmpeeffekten.
Det skulle ikke have noget at sige (ret meget), på højden, det er fjedrene der klarer den opgave, så der må være andet galt.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Jan-DK »

På min gamle 124 med samme system lagde jeg 120 kg i bag og kørte en tur på ca. 50 km.
Derefter virkede det som det skulle.
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Jeg vil mene at det er "nosserne" der er problemet.

Inden jeg skiftede dem stod den normalt og var hård som et bræt.
Nu er den blød som smør men hænger med bagenden. ? :(
gutman
Indlæg: 214
Tilmeldt: 10. dec 2009, 13:06
Geografisk sted: skibby

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af gutman »

de lufter selv ud med tiden ellers kan du afmont. arm på ventilen som styrer højde med startet motor bevæger du arm frem og tilbage men start med at kør en tur over bumb eller læs bag i bilen
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af jensen »

kig ned i beholderen hvor du fylder olie på og se om der kommer returolie når motoren kører
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Det gør der Jensen.

Jeg har stadig problemer med dette... har nu prøvet mercedes egen forskrigt med at afmontere regulator arm og vippe den op imens bilen går med forhøjede omdrejninger i 60 sek, og derefter stoppe bilen og skrue arm ned i 60sek inden den sættes i normal possition men intet hjølper :(

Når bilen går i tomgang står der en fin stråle ud i beholderen.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af BWJ »

Måske dumt spørgsmål, har du husker at fjerne alle 4 propper, 2 i hver.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Det var ingen propper i dem, jeg købte nogle brugte A1 stand hos Gørløs...

JA jeg skulle have købt nye :(
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af BWJ »

Prøv at løfte baghjulene fri af jorden, løsn rør til støddæmpere et øjeblik, og spænd til igen.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Har nu prøvet det du foreskriver, derudover har jeg prøvet mindst 10x at løsne regulator arm og kører den op og ned mens bilen står i tomgang, med forhøjet antal omdrejninger, osv. uden held.
Fandt et rør der var tæret ved et beslag ( holder ) midt på bunden som er rep. men stadig uden nogen forskel.

Den ændrer stråle på retur når jeg ændrer på reg. stangen osv. kan det være pumpen som "pludselig" er slidt ?

Hvor mange bar skal den levere i tryk ?

Umiddelbart er reg. ventil OK og der kommer en fin / tyk stråle på returen... kan simpelthen ikke greje denne. har 2 stk. nye kugler til at ligge i begage rummet men ved ikke om jeg vil smide de 1200,- plus moms oveni hvis ikke det er dem der er problemet ?

Så vidt jeg har forstået bestemmer kuglerne kun affjedring og ikke kørehøjde ?

Nogle der kender en specialist i det vest / midtjyske som kan kigge på det ?

Har snakket med original MB værksted samt Ejner Hessel og de virker som om de enten ikke vil sige noget eller intet kender til problemet.

Mercedes i Esbjerg og Varde sagde sågar at de aldrig har skiftet kuglerne på dem og intet kendte til at de kunne blive slidt. :shock:

Lyder som om de er fulde af skum og bannaner vurderet på det antal indlæg omkring dette emne her inde. :?
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

Skal siges at tryk på returen ændrer sig afhængig af stillingen på reg. ventil i bag. derfor mistænker jeg den ikke for at være defekt.
Har prøvet at løsne aftapningsskruen på selve reg. ventil også for at lufte ud den vej, samt på kugler, støddæmper osv.

Intet har dog givet så meget som bare 1cm i forskel på kørehøjden. :cry:

Er snart grædfærdig da jeg har brugt de sidste 5-6 aftner af 4-5 timer på dette og det bare IKKE vil lykkedes.

Skal siges at jeg selv er ret velfunderet Mek. og normalt har styr på det meste men jeg kan simpelthen ikke greje denne. :(
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af CDI »

Kuglerne er en slags støddæmpere, derfor bliver bilen stiv som et bræt når membranen revner, gassen smutter oh hele kuglen fyldes med væske.
Teleskopperne som lignere støddæmpere på en alm. undervogn bruges til at hæve/sænke bilen samt via væsken bruge kuglen som støddæmper.
Du siger bilen nu ikke kan hæve sig og er svampet!
Kan det tænkes at disse teleskopper på en mærkeligvis har taget skade ved rep. af kugler??!!

Jeg anbefaler altid at både kugler og teleskopper skiftes i sæt og par vis.
Ja... det er dyrt..... men så virker det også igen i laaaaaaaang tid.

Og det er ikke alt man skal forsøge sig med brugte dele.... bliver som regel dyrere i længden....
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af Lenze »

CDI skrev:Kuglerne er en slags støddæmpere, derfor bliver bilen stiv som et bræt når membranen revner, gassen smutter oh hele kuglen fyldes med væske.
Teleskopperne som lignere støddæmpere på en alm. undervogn bruges til at hæve/sænke bilen samt via væsken bruge kuglen som støddæmper.
Du siger bilen nu ikke kan hæve sig og er svampet!
Kan det tænkes at disse teleskopper på en mærkeligvis har taget skade ved rep. af kugler??!!

Jeg anbefaler altid at både kugler og teleskopper skiftes i sæt og par vis.
Ja... det er dyrt..... men så virker det også igen i laaaaaaaang tid.

Og det er ikke alt man skal forsøge sig med brugte dele.... bliver som regel dyrere i længden....
Jeg har nu fundet løsningen på "problemet"

Efter længere tids fejlsøgning viste det sig at den tidligere ejer havde blændet systemet af ude i venstre forreste inderskærm.
Sansynligvis fordi man var så doven at man ikke gad at skifte trykrøret unde bunden som så viste sig at være tærret.

Efter montering af nye originale slanger / rør hen til neveu reg. ventilen og en omgang udlufting og ny olie igen kører det hele perfekt.

Magen til lappeløsning tidligere ejer har lavet skal man godtnok lede længe efter og har man ikke råd til at lave en sådan bil skal man lade være med at købe den !!!! :twisted:

Nå men sådan er det jo med gamle biler.

Nye trykslanger fra pumpe og bagud samt rør kostede lige knap 1200,- plus 3-4m kobberrør en omgang ny olie og filter og tog ca. 2timer. :D
Så det er dæleme fessent at han ikke har fået det lavet ordentligt eller i det mindste oplyst det til mig ved køb af bilen.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 udluftning af "nosser"

Indlæg af BWJ »

Lenze skrev:
CDI skrev:Kuglerne er en slags støddæmpere, derfor bliver bilen stiv som et bræt når membranen revner, gassen smutter oh hele kuglen fyldes med væske.
Teleskopperne som lignere støddæmpere på en alm. undervogn bruges til at hæve/sænke bilen samt via væsken bruge kuglen som støddæmper.
Du siger bilen nu ikke kan hæve sig og er svampet!
Kan det tænkes at disse teleskopper på en mærkeligvis har taget skade ved rep. af kugler??!!

Jeg anbefaler altid at både kugler og teleskopper skiftes i sæt og par vis.
Ja... det er dyrt..... men så virker det også igen i laaaaaaaang tid.

Og det er ikke alt man skal forsøge sig med brugte dele.... bliver som regel dyrere i længden....
Jeg har nu fundet løsningen på "problemet"

Efter længere tids fejlsøgning viste det sig at den tidligere ejer havde blændet systemet af ude i venstre forreste inderskærm.
Sansynligvis fordi man var så doven at man ikke gad at skifte trykrøret unde bunden som så viste sig at være tærret.

Efter montering af nye originale slanger / rør hen til neveu reg. ventilen og en omgang udlufting og ny olie igen kører det hele perfekt.

Magen til lappeløsning tidligere ejer har lavet skal man godtnok lede længe efter og har man ikke råd til at lave en sådan bil skal man lade være med at købe den !!!! :twisted:

Nå men sådan er det jo med gamle biler.

Nye trykslanger fra pumpe og bagud samt rør kostede lige knap 1200,- plus 3-4m kobberrør en omgang ny olie og filter og tog ca. 2timer. :D
Så det er dæleme fessent at han ikke har fået det lavet ordentligt eller i det mindste oplyst det til mig ved køb af bilen.

Hvis der ikke har været forbindelse mellem pumpe/beholder, hvordan i hestens store blankpolrede nødder bar du dig så ad med som du skrev " Har prøvet at løsne rør og lade ca ½ litter løbe ud af de 2 tilgange der er på kuglerne." ???
ZOOM ZOOM.
Besvar