Hej forum
Er der noget skifteinterval for forkammerkæden på en W203/C270CDI ? Har anskaffet mig sådan en bil, helt uden historie og servicebog, så jeg kan da godt blive lidt bekymret hvis den aldrig er skiftet (505000 km, Taxa fra start), kan man høre om den er slidt, eller hvordan gør man egentlig ?
Forkammerkæde
Re: Forkammerkæde
For at kontrollere forkæden skal ventildæksel og blæsermotor af for at se timingen knast/krumtap.....
Så kan man ligeså godt skifte kæden og strammer med det samme!
Der er ingen skifteinterval på kæden.
Så kan man ligeså godt skifte kæden og strammer med det samme!
Der er ingen skifteinterval på kæden.
Re: Forkammerkæde
Ok, der er nogle mærker der skal stå overens ved ikke slidt kæde ? og hvis kæden er slidt står de ikke helt overens.....har jeg forstået det rigtigt ? Lyder ikke som den store operation, det må blive det næste projekt med bilen.
Er det ikke sådan at man bør skifte kædehjul, når man skifter kæde ?
Er der eksempler på at sådan en kæde er sprunget ? og vil det ikke få katastrofale følger, med bukkede/knækkede ventiler m.v.
Tak for svar iøvrigt
Er det ikke sådan at man bør skifte kædehjul, når man skifter kæde ?
Er der eksempler på at sådan en kæde er sprunget ? og vil det ikke få katastrofale følger, med bukkede/knækkede ventiler m.v.
Tak for svar iøvrigt
W203/270CDI 525.000 km
Re: Forkammerkæde
1. Du har forstået korrekt.Birke skrev:Ok, der er nogle mærker der skal stå overens ved ikke slidt kæde ? og hvis kæden er slidt står de ikke helt overens.....har jeg forstået det rigtigt ? Lyder ikke som den store operation, det må blive det næste projekt med bilen.
Er det ikke sådan at man bør skifte kædehjul, når man skifter kæde ?
Er der eksempler på at sådan en kæde er sprunget ? og vil det ikke få katastrofale følger, med bukkede/knækkede ventiler m.v.
Tak for svar iøvrigt
2. Kædehjul plejer ikke skiftes på disse motorer.
3. Har ikke set kæde give op på disse motorer men hvis den smutter, bukker ventilerne.
Faktisk er det højtrykpumpen som kan være farlig på disse. CDI 1 og CDI 2 systemet kører uden mængdereguleringsventil på HT-pumpe.
Dvs HT-pumpe kører med 1400Bar hele tiden som belaster/slider den unødigt.
Har set disse pumper med høj km-tal sætte sig og blokkere kædens rotation med store følgeskader!
Re: Forkammerkæde
Så er kæden, kædehjulene, strammer og skinnerne kontrolleret. Jeg tror det er skiftet fornylig, jeg kan nærmest ikke se nogen former for slitage, så det får lov til at blive siddende, men det var dejligt lige at få det kontrolleret.
Tak for svar
Tak for svar
W203/270CDI 525.000 km