Forkammerkæde

Alt vedrørende teknik
Besvar
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Forkammerkæde

Indlæg af Birke »

Hej forum

Er der noget skifteinterval for forkammerkæden på en W203/C270CDI ? Har anskaffet mig sådan en bil, helt uden historie og servicebog, så jeg kan da godt blive lidt bekymret hvis den aldrig er skiftet (505000 km, Taxa fra start), kan man høre om den er slidt, eller hvordan gør man egentlig ?
W203/270CDI 525.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Forkammerkæde

Indlæg af CDI »

For at kontrollere forkæden skal ventildæksel og blæsermotor af for at se timingen knast/krumtap.....
Så kan man ligeså godt skifte kæden og strammer med det samme!

Der er ingen skifteinterval på kæden.
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Forkammerkæde

Indlæg af Birke »

Ok, der er nogle mærker der skal stå overens ved ikke slidt kæde ? og hvis kæden er slidt står de ikke helt overens.....har jeg forstået det rigtigt ? Lyder ikke som den store operation, det må blive det næste projekt med bilen.
Er det ikke sådan at man bør skifte kædehjul, når man skifter kæde ?
Er der eksempler på at sådan en kæde er sprunget ? og vil det ikke få katastrofale følger, med bukkede/knækkede ventiler m.v.

Tak for svar iøvrigt
W203/270CDI 525.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Forkammerkæde

Indlæg af CDI »

Birke skrev:Ok, der er nogle mærker der skal stå overens ved ikke slidt kæde ? og hvis kæden er slidt står de ikke helt overens.....har jeg forstået det rigtigt ? Lyder ikke som den store operation, det må blive det næste projekt med bilen.
Er det ikke sådan at man bør skifte kædehjul, når man skifter kæde ?
Er der eksempler på at sådan en kæde er sprunget ? og vil det ikke få katastrofale følger, med bukkede/knækkede ventiler m.v.

Tak for svar iøvrigt
1. Du har forstået korrekt.
2. Kædehjul plejer ikke skiftes på disse motorer.
3. Har ikke set kæde give op på disse motorer men hvis den smutter, bukker ventilerne.
Faktisk er det højtrykpumpen som kan være farlig på disse. CDI 1 og CDI 2 systemet kører uden mængdereguleringsventil på HT-pumpe.
Dvs HT-pumpe kører med 1400Bar hele tiden som belaster/slider den unødigt.
Har set disse pumper med høj km-tal sætte sig og blokkere kædens rotation med store følgeskader!
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Forkammerkæde

Indlæg af Birke »

Så er kæden, kædehjulene, strammer og skinnerne kontrolleret. Jeg tror det er skiftet fornylig, jeg kan nærmest ikke se nogen former for slitage, så det får lov til at blive siddende, men det var dejligt lige at få det kontrolleret.

Tak for svar
W203/270CDI 525.000 km
Besvar