W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Alt vedrørende teknik
Besvar
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa

På min W211 E270CDI årg.2004 km.ca 276000. er der nu begyndt og lyde en meget høj hylen/fløjten alt efter omdrejninger og nede i den nederste del af feltet 500 - 1800 omdr.

Mistænker selv turboen, for at lave denne lyd, men er da mere bekymret for om det er turboen som er ved at stå af.

Bilen trækker ganske som den plejer og ser ikke ud til at smide olie etc.

Så hvad kan dette være og om muligt løses.

Mvh MB-Freak
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af CDI »

Kunne godt lyde som slidte turbo kompressor-blade.
Både i 210 og 211 er 270'er motor mest udsat for denne fløjten...
Dhoom
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. apr 2012, 23:51

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af Dhoom »

MB-Freak skrev:Hejsa

På min W211 E270CDI årg.2004 km.ca 276000. er der nu begyndt og lyde en meget høj hylen/fløjten alt efter omdrejninger og nede i den nederste del af feltet 500 - 1800 omdr.

Mistænker selv turboen, for at lave denne lyd, men er da mere bekymret for om det er turboen som er ved at stå af.

Bilen trækker ganske som den plejer og ser ikke ud til at smide olie etc.

Så hvad kan dette være og om muligt løses.

Mvh MB-Freak

har det samme problem med en W210 E270 2000' fløjte lyd fra turbo...
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af Lenze »

Har samme "problem"
Turbo skulle efter sigende kun være 1½år gammel og kørt ca. 25.000

Jeg har overvejet om det kunne være olietrykket som er lige lavt nok til Turbo ?
Evt. en "olie si" eller lign. som er tilstoppet ?

Synes også min trækker jævnt fornuftigt.
Det er værst ved kold og netop nystartet motor synes jeg.
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af MB-Freak »

Hej igen

Kunne godt lyde som slidte turbo kompressor-blade. :o
Hvorledes løser man dette problem. Og kan det løses uden vildt høje omkostninger ?? :cry:

Er vi ude i en renoveret ombytter turbo...? Har fundet dem i Tyskland til ca 500,- Euro.
Skal der tester på for at selv foretage en ombytter ?

Glæder mig til at høre nærmere

Mvh MB-Freak
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af CDI »

Uhh...
Kom i tanke om noget andet som også kan drille....
Luftlyddæmperen efter turbo kan også tage fusen på en ang fløjtelyde...
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af LIMO »

CDI skrev:Uhh...
Kom i tanke om noget andet som også kan drille....
Luftlyddæmperen efter turbo kan også tage fusen på en ang fløjtelyde...
Jeg kan delvis underbygge CDI's teori om, at det kan være udstødningen.

Har netop hentet min bil fra værksted i dag. Den har fået udskiftet hele udstødningen bortset fra højre bagpotte inkl. de 2 katalysatorer. Jeg var så uheldig (læs dum :? ) at smadre undervognen ned mod en meget høj og skarp kantsten da jeg kørte ud fra en p-plads og ikke ramte asfaltnedskørslen. Pas på med især Avantgarde modellerne og andre sænkede. Godt nok er det en MEGET robust udstødning på en Mercedes, men en sådan hændelse er hård ved den, da det er den kantstenen eller andet rammer først over plast bundpladen. Det næsten lodrette rør fra første kat (lige efter turbo) og ned er især udsat og var bøjet og revnet.

Efter nogle dage vidste jeg den var gal. Lydbilledet havde ændret sig markant. Bl.a. var der kommet en hyletone/sirenelyd, som især var hørbar ved lav hastighed.
Værkstedet mistænkte også turboen men den blev inspiceret og renset og så heldigvis ok ud. Efter det hele nu er samlet igen er hyletonen væk :D

Desværre fandt værkstedet en anden fejl, da motorafdækningen blev afmonteret, som uden tvivl også har givet anledning til mislyde. En af flammeskiverne/dyserne var blevet utæt men som de sagde ikke i specielt lang tid. De klarede det uden større problemer men der skulle dog en ny dyse til. Fremover vil jeg tjekke dyserne 1 gang om måneden, så evt. utætheder kan opdages hurtigt, og måske spare mig for større reparationer.

Skønt med det meget sundere lydbillede nu, og den trækker langt mere jævnt og uden tøven op i fart nu, og helt uden røg ved kick down, som den havde lidt problemer med før :D
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af Birke »

Jeg har en C270/CDI som siger lidt som et spøgelse under mild acceleration, når den er kold. Jeg har haft turboen taget af og inspiceret den på filebænken og sammenlignet med en næsten ny (76 tkm), jeg kan umiddelbart ikke se nogen forskel på dem, heller ikke når jeg iagttager bladene eller måler på dem, så godt som man nu kan med skydelære o.s.v, jeg kan heller ikke mærke mere slør i lejet end den næsten nye, reguleringsarmen gik lidt trægt, så den fik jeg gjordt ren, masseret og smurt.

Er der en luftlyddæmper på en W203/270 CDI ? trykker turboen ikke bare ned mod intercooleren, eller sidder der noget lyddæmpning imellem her i luftfødeslangerne ?

Har tænkt på om hvorvidt turboen får smøring nok, men der kommer ihvertfald olie ud af smørerøret til den. Hvis den ikke fik smøring, ville der nok ikke gå ret lang tid for den ikke kunne dreje rundt længere......? så smøringen må være iorden.

Før min MB havde jeg en Citroen CX 25 GTI Turbo (benziner) og der kunne man ihvertfald høre når turboen var aktiv (lød vildt godt, når jeg accelerede ned ad en tilkørsel på motorvejen), må turboen i en 270 CDI ikke sige noget ?
W203/270CDI 525.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af CDI »

Lige efter turbo udgang er der et plastikhus, denne er en luftlyddæmper.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af LIMO »

Håber det er i orden MB-Freak jeg bager lidt videre på din tråd.

Efter den store omgang med ny dyse, turborens og ny udstødning har jeg som sagt sluppet af med nogle mislyde samtidig med at hun nu kører langt bedre. Desværre er der dog stadig en træls lyd og sitren tilbage. Svært at beskrive lyde og vibrationer men jeg forsøger:

Det lyder som en svag syngende eller snerrende lyd og mens lyden er der, kan man i rat og pedaler mærke en svag snurren.

Før reparationerne opstod den mest mellem 55 og 60 km/timen og også - men mere sjældent - ved lidt højere hastigheder. Nu er det "kun" mellem 90 og 100 km/timen. Holder jeg f.eks. konstant 95 km/timen opstår den over en strækning på 100 - 500 mtr - forsvinder - og kommer så igen senere. Har lagt mærke til, at symptomerne først kommer, når bilen er blevet driftsvarm.

Det er ikke dækkene, da jeg havde samme problem med vinterhjulene på. I min optik næppe heller converter da der ikke er andre symptomer.

Har læst i forskellige tråde om symptomer, der minder om min oplevelse. Der nævnes hardyskiver, motorophæng, gearkasseophæng, midter kardanled og holder, hjulnav og uoriginale bremseklodser som mulige årsager.

Er der nogen som vil byde ind med den mest sandsynlige årsag til det problem jeg oplever? :wink:

Også en god weekend til alle herfra :D
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af Lenze »

Vil også mene at det lyder som dine motorophæng.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af LIMO »

Lenze skrev:Vil også mene at det lyder som dine motorophæng.
Ja tak for det Lenze. Tror også jeg vil lade værkstedet tjekke dem som det første ved næste besøg. Det mærkelige synes jeg dog stadig er, at jeg kan mærke en snurren i ratten og pedaler/vognbund, men motorvibrationer kan vel også godt forplante sig der til.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af LIMO »

LIMO skrev:
Lenze skrev:Vil også mene at det lyder som dine motorophæng.
Ja tak for det Lenze. Tror også jeg vil lade værkstedet tjekke dem som det første ved næste besøg. Det mærkelige synes jeg dog stadig er, at jeg kan mærke en snurren i ratten og pedaler/vognbund, men motorvibrationer kan vel også godt forplante sig der til.

Værkstedet enig med dig Lenze :D
De har i formiddag været ude at køre i den og havde tester monteret samtidig. Mest for at tjekke converter som de på forhånd havde mistanke til. Den blev heldigvis frikendt :D Efterfølgende kontrol af kardan, hardyskiver m.v. viste heller ingen fejl, men de anbefaler de 3 motor- og gearkasseophæng skiftet. Det får jeg lavet på tirsdag.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af Lenze »

Super ! glæder mig til at høre om det er løsningen :)
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: W211 Meget højt hylen ved lave omdrejninger

Indlæg af LIMO »

Lenze skrev:Super ! glæder mig til at høre om det er løsningen :)
Blev lavet i dag og var naturligvis meget spændt på at hente den.
En meget mærkbar og behagelig forbedring. Kan klart anbefales at få skiftet de ophæng, når de har kørt så langt. Især ved lav hastighed op til ca. 70 km/timen er forandringen mest mærkbar. Nu ingen eller næsten ingen vibrationer at mærke. Heller ikke ved acceleration. I tomgang stadig lidt vibrationer men mindre.

MEN desværre opstår der stadig en snerre/snurre resonanssen mellem 90 og 100km/timen ved konstant jævn hastighed :( Nemmest at fremprovokere med fartpilot aktiveret og hvor motoren ikke skal ændre omdrejninger.

ØV må have ringet til værkstedet igen i morgen. De havde ellers prøvekørt den i dag efter udskiftningen af ophængene uden at opleve problemet. Men hvad søren kan det dog være med alt det de har tjekket. Håber ikke det alligevel er converteren, som de ellers har frikendt v.h.a. tester. Når de før pinse prøvekørte bilen og oplevede resonanssen koblede de converteren fra med testeren, uden at det ændrede på lyden.

Måske jeg skal prøve at affinde mig med det, men ærgerligt og svært når nu jeg har oplevet bilen før uden det problem. Nogen eksperter med et bud jeg kan foreslå videre til mit ellers glimrende MB værksted :?: :)
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Besvar