Økonomi/ E290

Alt vedrørende teknik
Besvar
super-mario
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. mar 2010, 10:52

Økonomi/ E290

Indlæg af super-mario »

Hej

Jeg har en W210 E290 som jeg ikke rigtig syntes har den økonomi (km/l) den burde have.

Jeg kører ca 10-11km/l på blandet kørsel og maaxxxx 12,5 km/l.

Jeg er lidt i tvivl om den er skruet lidt op i motorstyringen , da jeg syntes den er lige kvik nok (ca 210 km/t iflg. speedometer).
Jeg har skiftet luftfilter, checket dyser på hobby metoden (ved at løsne omløberen i høj tomgang) skiftet luftmassemåler mm.
Når den går i tomgang kan jeg lugte at det er en diesel men den ryger ikke sort ved acc.

Hvad er et godt råd ? skal jeg få testet mine dyser, renset turbo mm. eller er det det som man kan forvente ?

Mvh.Jan
legoland
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. apr 2012, 11:47

Re: Økonomi/ E290

Indlæg af legoland »

Min E290 stc nærmer sig 600.000 km.

Den går 15-18 km/l.

Da jeg fik den for 7-8år siden lå den omkring 12-13. Så jeg fik jeg "optimeret" den og det hjalp både på effekt og økonomi.

Af en eller anden grund er den bil temmelig svær at slå ihjel. Den bliver ved og ved med at køre.
super-mario
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. mar 2010, 10:52

Re: Økonomi/ E290

Indlæg af super-mario »

Var det ved et tuningsfirma du fik den optimeret ? Har du fået den originale motorstyring optimeret, eller er det med en ny chip ?

Mvh.Jan
legoland
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. apr 2012, 11:47

Re: Økonomi/ E290

Indlæg af legoland »

Jeg mener den originale motorstyring blev optimeret.

Det blev udført af nogle der hedder Nordjysk Diesel elektro (Selvom jeg bor i den anden ende af landet). De vidste hvad det handlede om og tuningen har faktisk holdt indtil nu selvom den blev lavet i 2004.

Den gik fra 123 HK ved 4.000 rpm til 147 HK ved 3400 rpm samtidig med at økonomien blev forbedret.
super-mario
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. mar 2010, 10:52

Re: Økonomi/ E290

Indlæg af super-mario »

Opfølgning.

Så har jeg prøvet en chip box jeg fik med til en 290'er jeg købte til ophug.
Det gav 2,5 km/l ved blandet kørsel.'
Den tidligere ejer påstod at hans bil gik op til 18 km/l på motorvej.
Så nu tager jeg de de dyser der sad i den bil og får dem testet på et diesel værksted og prøver at montere dem i min egen.
Af hvad jeg kan se regulere chipen kun på brændstofpumpen. Er der nogen herinde der ved om en rigtig optimering justerer andet en pumpen ?

Mvh.Jan
Besvar