Farpilot skaber sig

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Farpilot skaber sig

Indlæg af Lenze »

Hejsa gutter.
Forleden da jeg kørte motorvejskørsel spassede min fartpilot ud.
Jeg kunne slå fartpiloten til ved 120-150kmt hvor den kørte fint i et stykke tid og så pludselig slog den fra.
Det kunne være alt imellem 1-10km´s mellemrum at det skete.

Ved "normal" kørsel omkring 70-100 har jeg aldrig problemer. det er udelukkende ved motorvejskørsel ?

Nogle der har en idé til hvad det kan være ? :?
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af LIMO »

Da jeg købte min for et års tid siden, havde jeg et problem der minder om dit.
Det viste sig at der på venstre forhjul var monteret et 225/40/17 dæk fremfor 225/45/17, som der var monteret på de øvrige 3 hjul. Efter fadæsen blev udbedret virkede fartpiloten som den skulle igen. Der skal ikke så meget til, at bringe fartpiloten på glatis.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af Lenze »

LIMO skrev:Da jeg købte min for et års tid siden, havde jeg et problem der minder om dit.
Det viste sig at der på venstre forhjul var monteret et 225/40/17 dæk fremfor 225/45/17, som der var monteret på de øvrige 3 hjul. Efter fadæsen blev udbedret virkede fartpiloten som den skulle igen. Der skal ikke så meget til, at bringe fartpiloten på glatis.
ok ?
Jeg har selv monteret dækkende som sidder på bilen nu og jeg er da ret sikker på at dækstørrelser stemmer over ens :D
Moonraker36
Indlæg: 40
Tilmeldt: 29. jan 2011, 18:26

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af Moonraker36 »

Jeg oplevede samme problem på min E320, årg. 2000. På den var det venstre forhjulsnav der var problemet - Takkerne til ABSen var rustet meget..
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af LIMO »

Det må være skønt selv at kunne skifte dæk. Selvgjort er trods alt velgjort :D

Ja ABS føler og stoplyskontakt kan også være årsagen. Se bl.a. denne tråd:
viewtopic.php?f=5&t=3649&p=11725&hilit=fartpilot#p11725
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
HFJ
Indlæg: 79
Tilmeldt: 3. dec 2009, 17:47
Geografisk sted: Vejle

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af HFJ »

Hej, jeg havde nøjagtig samme problem da jeg for et par uger siden var i Schweis. Ingen problemmer når jeg holdte den under 150 km/t med derover slog den fra, sommetider efter en kilometer og andre gange efter måske 10 km, tilsidst kunne jeg slet ikke slå fartpiloten til :twisted: , før jeg havde holdt en pause. Herefter virkede den igen, men kun hvis jeg holdt mig under 150 km/t, over 150 slog den igen fra efter nogle kilometer, tempostaten virkerede upåklageliget, og den måler vel på de samme hjul, tandkrans o.s.v., så jeg går udfra at de ikke fejler noget eller er jeg helt forkert på den :?

Hilsen HFJ.
Venlig hilsen

Finn
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af Lenze »

HFJ skrev:Hej, jeg havde nøjagtig samme problem da jeg for et par uger siden var i Schweis. Ingen problemmer når jeg holdte den under 150 km/t med derover slog den fra, sommetider efter en kilometer og andre gange efter måske 10 km, tilsidst kunne jeg slet ikke slå fartpiloten til :twisted: , før jeg havde holdt en pause. Herefter virkede den igen, men kun hvis jeg holdt mig under 150 km/t, over 150 slog den igen fra efter nogle kilometer, tempostaten virkerede upåklageliget, og den måler vel på de samme hjul, tandkrans o.s.v., så jeg går udfra at de ikke fejler noget eller er jeg helt forkert på den :?

Hilsen HFJ.
Over 150kmt kunne jeg nok godt leve med :)
Men når det er 110+ er det træls :(
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af LIMO »

Endnu en mulighed med kalibrering via Command som jeg i øvrigt ikke selv kendte til, før jeg nu så denne tråd:

viewtopic.php?f=5&t=2164&p=5747&hilit=f ... 8ler#p5747
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af Lenze »

Jeg har godtnok ingen command, men det kan være bilen alligevel skal fortælles at den har fået nye dæk ?

Har godtnok monteret nogle midlertidige hjul indtil jeg får mine 18" hvor dækkende er 225-55-16 i stedet for de foreskrevne 215-55-16.

Jeg har prøvet at skrive en PB til ham gutten for at høre om han nogensinde fandt fejlen på hans problem som jo er 99% identisk med mit.
mercere270
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. okt 2010, 17:37

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af mercere270 »

det er næsten 99% sikkert at det er venstre forhjuls nav . der er rustent i hakkerne , du kan prøve at afmontere navet og så pudse hakkerne med en roterende stålbørste ,, hjælper det lidt så er det bare et nyt nav på ....

mvh. Thomas
Brugeravatar
Lenze
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. aug 2010, 09:50
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Farpilot skaber sig

Indlæg af Lenze »

mercere270 skrev:det er næsten 99% sikkert at det er venstre forhjuls nav . der er rustent i hakkerne , du kan prøve at afmontere navet og så pudse hakkerne med en roterende stålbørste ,, hjælper det lidt så er det bare et nyt nav på ....

mvh. Thomas
Havde netop fundet en bulletin i eftermiddag på det du siger, så det skal prøves :wink:
Besvar