El-Styrebox til Gearkasse

Alt vedrørende teknik
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

Hej.

Er der nogen som kan fortælle mig, om jeg bare kan udskifte El-styreboxen i min E270 w211 fra 2002, med en tilsvarende uden problemer ?

Skal den evt. kodes ?

Skal der tester på bilen efter montering ?
Mvh. tj
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af Mansfeldt »

Nu ved jeg desværre intet om W11, men på min W219, fik jeg afvide at der ligger noget startspærre kontrol i den styreboks som skulle koden.
Så for mit vedkommende bliver det en større opgave ;(

Du bør nok lige undersøge om det også er tilfældet på din.

Mvh Brian
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af CDI »

5-trins gearkasse, ingen startspærre.
7-trins gearkasse, kodet med startspærre.
Så på en 5-trins burde man kunne bruge en anden bils styreenhed.
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

tj0298 skrev:Hej.

Er der nogen som kan fortælle mig, om jeg bare kan udskifte El-styreboxen i min E270 w211 fra 2002, med en tilsvarende uden problemer ?

Skal den evt. kodes ?

Skal der tester på bilen efter montering ?

Takker for hurtige svar.
Mvh. tj
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af jensen »

Fidusboxen er lige til at montere uden brug af tester plug og play
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Hvorfor vil du skifte el-styrebox til gearkassen. Efter min viden findes sådan en dims ikke idet bilens styrebox også styrer gearkassen. I gearkassen er en sort fordelerplade som får signaler fra bilens styrebox og pladen fordeler signalerne videre til diverse ventiler. Sådan ser det ud til at virke i en 5 trins 722.6 kasse i en SLK. Det kan selvfølgeligt være anderledes til en W211.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af jensen »

Boxen ligger under fodsparket i højre side
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

Hej

Jeg vil skifte styreboxen, fordi der er et værksted, som har fortalt mig at den ikke virker korrekt.

Prøblemet med min W211 er, at når bilen er kold, indtil at den bliver ca. 60 grader varm, skifter den gear af h.... til :(

Problemet. skiftet fra 1 til 2 og fra 2 til 3 går nogenlunde men den glider lidt i skiftet, efter den har skiftet til 3 skifter den hurtigt til 4, i 4 gear begynder den så også at springe i omdr. med ca. 200 - 300, lige som om den ikke kan finde ud af hvad gear den skal køre i, når temp bliver ca. 60 grader så forsvinder de fleste symtomer, nu glider den kun lidt i skiftet, men ikke i samme skift hver gang.

Har haft en tester på og værkstedet kan ikke måle nogle fejl :(

Så er der nogle som har en ide om havd som er galt, vil jeg meget gerne høre, evt. et værksted som ved noget om MB gearkasser, bor i jylland.
Mvh. tj
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af CDI »

Hvis oliestanden er korrekt på gearkassen, så tror jeg at din gearkasse skal renoveres.
Som regel skiftes EGS-styreenheden hvis der er kommet gearolie ind i den pga utætte o-ringe på gearkasse el-stikket.
Eller hvis der er en fejlkode hvor der står at styreenhed er defekt eller ingen kommunikation med denne.
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

CDI skrev:Hvis oliestanden er korrekt på gearkassen, så tror jeg at din gearkasse skal renoveres.
Som regel skiftes EGS-styreenheden hvis der er kommet gearolie ind i den pga utætte o-ringe på gearkasse el-stikket.
Eller hvis der er en fejlkode hvor der står at styreenhed er defekt eller ingen kommunikation med denne.

Nu har jeg haft en af mine bekendte til at lege lidt med bilen, han er autoelektrikker, han lavede et relæ som kunne koble converteren fra og så kørte bilen næsten perfekt, blot længer ud i gearene, trækker heller ikke på samme måde, men selve gearskiftet er perfekt.

Mit spørgsmål er så, kan man så regne med at det er converteren som er defekt, eller styreenheden i gearkassen ?
Mvh. tj
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af CDI »

Jeg ville lade et værksted med know how i disse biler tage en tur i den og give sin mening.
Ved at snyde ved at bypasse converterbrokobling ændres momentet i gearkasse samt skifte.
Det er ikke en holdbar diagnose til at indskrænke fejlen.
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

CDI skrev:Jeg ville lade et værksted med know how i disse biler tage en tur i den og give sin mening.
Ved at snyde ved at bypasse converterbrokobling ændres momentet i gearkasse samt skifte.
Det er ikke en holdbar diagnose til at indskrænke fejlen.
Ja det var også bare for at prøve at se om der var en forskel,

ved du hvad det koster at få skiftet EGS-styreenheden ?
Mvh. tj
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Det er dyre stumper som man ikke bare skifter for aprøve om det hjælper. Jeg ville starte med at skifte olie, filter og rense bundkar. Brug original olie til denne gearkasse. Når skiftene afhænger af olietemperature tror jeg ikke at det hjælper at skifte styrebox. Tilslutter mig CDIs indlæg.
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af Mansfeldt »

Nu må jeg lige blande mig i tråden igen ;)

Jeg havde samme symptomer på min gearkasse - og fik også afvide styreboksen til gearkassen skulle skiftes. Men jeg valgte i første omgang at få skiftet olie+filer mm. på opfordring af "SLKkompressor" - det er lige blevet gjort i dag hos Gørløse, og indtil nu har den kørt som en drøm :D

Så jeg håber meget at den fortsætter sådan ;)
tj0298
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. nov 2011, 23:20

Re: El-Styrebox til Gearkasse

Indlæg af tj0298 »

Hej Igen

Nu har jeg fået lavet min gearkasse og det viste sig at det ikke var styreenheden som det var galt med, men en lockup ventil i gearkassen.
Mvh. tj
Besvar