Vito med gearskift problemer

Alt vedrørende teknik
Besvar
callejd
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2012, 22:37

Vito med gearskift problemer

Indlæg af callejd »

Hej

Jeg har købe en Vito 110 D fra 97 hvor jeg har lidt problemer med gearskiftet, især i 2 gear og og speciel meget når den er kold. Problemet er at den har tendens til at "børste tænder" når jeg prøver og sætte den i gear. Jeg har være ved at undersøge gearkabel og og forbindelse, med syndes ikke der er noget tydeligt at se. det eneste er at den måske ikke kan komme lange nok ned oppe ved selve gearstangen. men er der en mulighed for at justere gearkablet eller selve gearstangen, da den også er sådan lidt "slap" i selve gearstangen, og lidt svære og finde gearene. Men jeg syndes at hele gearstang klumpen ikke ser ud til at den kan skilles ad, han den det?

Håber der er nogle der kan give mig nogle svar, da den nok ikke holder til at være så hår ved gearkassen så længe

Hilsen
Casper
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

Hejsa
Tillykke med din vogn, det er en skøn bil som dog har ry for meget ondt, men sammenlignet med tilsvarende "arbejdere" så er det ikke så skidt endda.

Dit problem med gearskiftet er noget af det dårlige ry. Getrag kassen på den er nu solid en af slagsen (som dog godt måtte have et 6. gear)
Din fejl ligger sandsynligvis i gear olien. Synkroerne er lidt af en kræsen pind hvad saft angår, og den forkerte olie gør det umuligt at skifte gear på kold motor om vinteren. Ihvertfald når både motor og bil er i bevægelse.

Det du skal have fat i er en gearolie på 75W-90, helt nøjagtigt 2,1 liter af slagsen (Jeg pleje at bruge Q8's gearolie, den giver et bedre skifte end den olie jeg fik hos Ejner hessel i sin tid) Husk en pumpe eller sprøjte, det hjælper når det skal ind i gearkassen.

Derudover skal du bruge en 17 mm unbraco top (En hjemmelavet udgave af en bolt kan bruges, men dette fraråder jeg af erfaring)
Et par køreramper/lift samt en olie opsamler.

Kør bilen varm og kør den op på ramperne så du kan komme til den nedefra.
Hvis du kigger op på motoren nede fra vil du ved at kigge til venstre se gearkassen og de to unbraco'er. De er koniske, så når de skal på, skal de spændes og ikke overspændes (det gælder vel for alle bolte)
Den nederste er til aftapning og den øverste er til påfyldning.
Så er det bare at gå igang.

Hvis du får brug for at justere skiftet (hvis du døjer med 2. gear burde du ikke kunne få den i bak som generelt er det sværeste at få i gear)
Så kan dette gøres ved at afmontere askebæger konsollen.
Den sidder fast med Phillps stjerneskruer som du skal til nedefra.
OBS. Ledningen til cigaret tænderen er bøvlet at få på igen så bibehold den monteret imens, ledningen plejer at være lang nok.

God arbejdslyst.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af SLS-AMG »

Det ku osse godt lyde som dine gearkabler der trænger til en udskiftning, kendt problem..
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

SLS-AMG skrev:Det ku osse godt lyde som dine gearkabler der trænger til en udskiftning, kendt problem..
Det er muligt det er et kendt problem.

Men hvis det var kablerne, så ville problemet være til stede i flere af gearne.
Det der afskriver at det er kablerne, er det faktum at problemet mindskes når motoren bliver varm. Et dårligt kabel vil være dårligt uanset temperaturen. :wink:

OBS: Kablerne er iøvrigt nemme at klikke af gearkassen. De trækkes bare af med fingrene. Herfra er det nemt at mærke om de kører som de skal.
callejd
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2012, 22:37

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af callejd »

Det med olien er da et forsøg værd, vi forhandler q8 på arbejde så prøver da lige og få fat på en gang 75w-90 olie.

Nu har jeg lige været ude og pille askebægret af og så er det jo rimeligt nemt og komme til at justerer gearkablerne :D
Men nu jeg er i gang med at justere der inde. Ved ud så noget om hvordan det er meningen at den skal centrer? jeg ville mene at den skulle være en for for fjerede belastet så når den er i frigear så skal den stå ud for 3 og 4 gear, men det går den ikke, hvilket går det lidt svært at finde gearene. og når den er i gear, kan man stadig bevæge den fra side til side. er det den fjeder der sidder nede ved justerer skrugerne der skal styre dette eller hvad?
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

callejd skrev:Det med olien er da et forsøg værd, vi forhandler q8 på arbejde så prøver da lige og få fat på en gang 75w-90 olie.

Nu har jeg lige været ude og pille askebægret af og så er det jo rimeligt nemt og komme til at justerer gearkablerne :D
Men nu jeg er i gang med at justere der inde. Ved ud så noget om hvordan det er meningen at den skal centrer? jeg ville mene at den skulle være en for for fjerede belastet så når den er i frigear så skal den stå ud for 3 og 4 gear, men det går den ikke, hvilket går det lidt svært at finde gearene. og når den er i gear, kan man stadig bevæge den fra side til side. er det den fjeder der sidder nede ved justerer skrugerne der skal styre dette eller hvad?
Skruerne flytter bare hvor gearstangen sidder i konsollen. Det der er afgørende for skifterens placering er selve gearkassen.
Det er er vigtigt når du justerer ind er at den stadig kan komme i bak, og at 5. ikke bliver for langt væk.
Men hvis den er nem at skifte når den står stille, så kan du godt regne med at det ikke er kablerne.
callejd
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2012, 22:37

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af callejd »

Men hvis den så er sådan lidt løst i skiftet, men skifter godt nok, så er det gearkassen der er noget galt med?
Men hvad er det så der ikke virker hvis den ikke den form for fjedre effekt når man sætter den i frigear? er det noget der kan laves, eller er det bare noget man må leve med?
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

callejd skrev:Men hvis den så er sådan lidt løst i skiftet, men skifter godt nok, så er det gearkassen der er noget galt med?
Men hvad er det så der ikke virker hvis den ikke den form for fjedre effekt når man sætter den i frigear? er det noget der kan laves, eller er det bare noget man må leve med?
Kan ikke lige genkende "...den form for fjedre effekt.." du hentyder til.

Du burde prøve en anden bils skifte for at se om der er andet i vejen med din.
Det er iøvrigt ikke sikkert er din gearkasse fejler noget. Jeg er 100% sikkert på at det bare er forkert olie ud fra de symptomer du oplyser.
callejd
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2012, 22:37

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af callejd »

Alle andre biler vil, mår man sætter den i frigear springe ind i midten af gearboxen, og når man så vil sætte den i 1,2 eller 5 kan man mærke at der er en for for fjedre effekt til siderne, og det har min ikke. kender ikke lige nogle med en vito, hvor jeg kan prøve gearskiftet...
men vil også prøve det med olien, for det tror jeg godt kan have en indvirkning på at den børster tænder, men tror du det kan have en indvirkning på hvordan gearstangen er i frigear?
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

callejd skrev:Alle andre biler vil, mår man sætter den i frigear springe ind i midten af gearboxen, og når man så vil sætte den i 1,2 eller 5 kan man mærke at der er en for for fjedre effekt til siderne, og det har min ikke. kender ikke lige nogle med en vito, hvor jeg kan prøve gearskiftet...
men vil også prøve det med olien, for det tror jeg godt kan have en indvirkning på at den børster tænder, men tror du det kan have en indvirkning på hvordan gearstangen er i frigear?
Åhh på den facon.
Min er lidt slatten til at kravle i fri gear også, så det tager jeg ikke så tungt. Sådan har de bege været.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito med gearskift problemer

Indlæg af Velo »

Fungerede det?
Eller har du fundet noget andet der var skyld i det?
Besvar