Gearkasse - 7-trins - Ryk

Alt vedrørende teknik
Besvar
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Mansfeldt »

Hejsa,

Jeg har en W219 fra 2005 med 7-trins gearkasse der har kørt 140.000, og har tidligere skrevet ang. at jeg oplever lidt underlige gearskift.
Så nu har jeg fået gennemskyllet gearkasse olien og skifte filter mm. Samt en reset af gearkassen. Alt dette så faktisk ud til at have løst fejlen, men nu efter 5-6 dage syntes jeg den er begyndt at lave de samme fejl igen :(

Jeg fandt så en anden tråd her på forumet, som beskriver de samme symptomer som min, og løsning var der at skifte lockupventil, så er mit spørgsmål: Sidder der også sådan en på min gearkasse ? Og er det et større indgreb at skifte ?

Her er linket til tråden der minder om min: viewtopic.php?f=5&t=3872

Lige et lille citat klip som er præcis den fejl jeg også oplever:
Den skifter gear i SMÅ-ryk, når den er kold, men ikke når den er varm, det forkommer også kun når den skifter fra 1 til 2 og fra 2 til 3, men i 4 og 5 er der ikke noget at mærke. Det eneste som jeg kan mærke når den er varm, er når jeg kommer foreksempel til en rundkørsel slipper gassen ruller ind i rundkørslen, når jeg så giver gas igen, kan der også forkomme et ryk men ikke altid.
Håber i kan hjælpe :) og på forhånd tak.
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Mansfeldt »

Slet ingen bud ? :cry:
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af jensen »

Hvis det er en v6er ville jeg starte med at tjekke indsugningsmanifolde for slitage
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg oplever stort set det samme med min 7 trins kasse. Har både på egen tester og hos Mercedes i Odense fået konstateret at omdrejningsføleren i gearkassen er defekt. Bliver skiftet onsdag og vender tilbage her i forum.
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Mansfeldt »

SLKkompressor
Fedt - smid meget gerne en update om det har hjulpet :)
Øv at du bor så langt væk - kunne have været sjovt at sammenligne om de kørte ens.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Aliaz »

Jeg har en W211 E320 CDI V6 '07 med 329.000 km, som giver en slags ryk eller tøven eller følelse af ikke at gå i gear (ved ikke om det er tilfældet),
når jeg triller og derefter giver væsentlig gas. Det sker ikke når der gives lidt eller normal-kørsel gas.
Der er ingen forskel om bilen er kold eller varm.
Jeg oplever det oftest efter et sving og den så får en del pedal.
Eller op ad en bakke hvor den fra bunden får noget pedal.
Gearolie og filter er skiftet og olieniveau er målt ved rette temp.
Der er ingen problemer i nogen af gearene. Havde tidligere problemer med ryk mellem 1-2. gear, men dette er først EFTER ca. 3000 km kørsel EFTER gearolieskiftet nærmest elimineret.

Hvad kan problemet være?
-og hvorfor bliver ryk mellem 1-2 gear mindre efter 3000km kørsel? Kan ældre/dårlig olie sidde fast bestemte steder i gearkassen længe?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg har nu fået skiftet omdrejningsføleren. Gearskiftet er blevet bedre idet den ikke tøver lidt lige efter et næsten stop. Dog er skiftet ikke helt tilfredsstillende ved de lave gear.
Mansfeldt
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. maj 2012, 12:55

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Mansfeldt »

SLKkompressor
Øv hvad er planen så ? Fandt de andre fejl ?
Min mekaniker talte om at skifte converteren på min, har du overvejet det ?
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af SLKkompressor »

Det er indskift til 2. gear som er forskelligt især når jeg ved bykørsel langsomt tager farten fra og derefter akselererer blødt. Det iriterer mig at skiftet til 2. gear ikke er ens hver gang. Jeg har ikke tænkt mig at skifte converter men er i dialog med værkstedet. Jeg vil selv udlæse om der er opsamlet fejl igen i løbet af de sidste dages kørsel. Jeg vender tilbage.
christine21
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. jun 2012, 07:54

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af christine21 »

Jeg har en 220 cdi årg. 2007 model ( w203 ) som pt. har kørt ca. km 495000. Der er skiftet olie + filter i gearkassen for km 10.000 siden. Jeg har bemærket at den er begyndt at have ujævne omdrejninger ved lave omdrejninger typiske under 1600 omdr. Symtomerne er der uanset motoren er kold eller varm. Mit kørselsesmønster er 80% landevejskørsel og resten motorvejskørsel. Bykørsel forekommer yderst begrænset. Motoren fejler intet, og når jeg holder ind til siden for at tjekke om det er motoren som går ujævnt kan jeg konstaterer at det ikke er tilfældet, den svinger ikke i omdrejningerne , kun når den skal trække. Når symtomerne kommer fornemmes det som ryk i bilen. Jeg kan læse i dette forum at det måske kunne være konverteren. Mit spørgsmål er derfor er det den som skal skiftes. Hvad sker der hvis jeg fortsætter med kørslen, det er trods alt kun en svingning i omdrejningerne pt. på mellem 50 og 100 omdr. pt. Når Jeg giver gas forsvinder symtomerne. Den skifter også gear som den skal. Findes der et lyst hoved herinde som kan give et godt svar. :roll: :roll: :roll: :roll:
Senest rettet af christine21 21. jun 2012, 21:47, rettet i alt 1 gang.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Aliaz »

christine21 skrev:Jeg har en 220 cdi årg. 2007 model ( w203 ) som pt. har kørt ca. km 495000. Der er skiftet olie + filter i gearkassen for km 10.000 siden. Jeg har bemærket at den er begyndt at have ujævne omdrejninger ved lave omdrejninger typiske under 1600 omdr. Symtomerne er der uanset motoren er kold eller varm. Mit kørselsesmønster er 80% landevejskørsel og resten motorvejskørsel. Bykørsel forekommer yderst begrænset. Motoren fejler intet, og når jeg holder ind til siden for at tjekke om det er motoren som går ujævnt kan jeg konstaterer at det ikke er tilfældet, den svinger ikke i omdrejningerne , kun når den skal trække. Når symtomerne kommer fornemmes det som ryk i bilen. Jeg kan læse i dette forum at det måske kunne være konverteren. Mit spørgsmål er derfor er det den som skal skiftes. Hvad sker der hvis jeg fortsætter med kørslen, det er trods alt kun en svingning i omdrejningerne pt. på mellem 50 og 100 omdr. pt. Når Jeg giver gas forsvinder symtomerne. Den skifter også gear som den skal. Findes der et lyst hoved herinde som kan give et godt svar.
Hej Christine. Fed stil, at du som relativ ung pige kører Mercedes :)
Mens jeg læser dit indlæg tænker jeg også konverter - indtil du selv nævner det. Med bilens km kan det sagtens være den.
Jeg kan dog ikke sige det med sikkerhed. En ny konverter koster desværre ca. 11-13.000 kr. i DK + arbejdsløn.
Håber du får det løst og ellers kan nyde køreglæden.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
thomas-m
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14. jan 2012, 09:20

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af thomas-m »

Jeg har oplevet lidt af det samme med min 5 trins. 2x gennemskyl hjalp næsten, men en dunk abcon/Lindemann i gearkassen gjorde forskellen. Jeg var skeptisk ved at gøre

, men efter 6000 km med produktet er jeg rigtig godt tilfreds.
Thomas-m w211 220 cdi
Lars E
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. jul 2012, 09:37

Re: Gearkasse - 7-trins - Ryk

Indlæg af Lars E »

Hej! Har læst alle indlæg igennem vedr. gearskifte, ryk og.s.v. Min ( E 320 cdi 2007) har de samme problemer. Dog giver min ligeledes et ryk når jeg bremser ned.... Never mind. Den står nu på værkstedet, og skal have ny indsugnings manifold + ny styrebox til gearkassen. ( i øvrigt en temmelig dyr rep ). Problemet er at denne styrebox tilsyneladende stadig er i 'restordre' ?? ( har været det siden oktober 2011, hvor jeg skulle have haft skiftet den :-(

Er der nogen der ved noget om dette med at den stadig er i restordre ???

mvh
Lars E
Besvar