Side 1 af 1

W210: Servo går stramt til højre

: 5. jun 2012, 23:24
af Finn Donati
Hej

Har i nogen idéer til hvad dette skyldes:

Når bilen har stået nogle timer, og jeg starter op og kører afsted, så går rattet stramt når jeg drejer til højre. Indtil første gang jeg drejer hele vejen til højre, derefter går det helt fint igen.
Der er nok servo olie på.. faktisk er den ca 5mm over max, men det kan vel ikke være derfor?

Mvh. Finn
1998 W210 E300TD

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 6. jun 2012, 22:45
af CDI
Hvis det er kun den ene side som går stramt, er der fejl i servotryk reg.ventil som er en del af tandstangen...

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 7. jun 2012, 11:35
af Finn Donati
Takker for svar

Det er kun til højre, og ikke hver dag, men ca hver anden eller deromkring..

Den ventil, er det noget der kan repareres, eller skal der en anden tandstang til?

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 7. jun 2012, 18:13
af CDI
Finn Donati skrev:Takker for svar

Det er kun til højre, og ikke hver dag, men ca hver anden eller deromkring..

Den ventil, er det noget der kan repareres, eller skal der en anden tandstang til?
Mercedes har ikke noget løs til reg.ventil.

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 21. jun 2012, 00:09
af JTC
Nu ved jeg ikke hvor stramt der er tale om.. Men en defekt bærekugle kan give modstand i kun den ene retning.

Men ellers kan man somregel høre om servo systemet arbejde hvis bilen står stille og man drejer hjulne ud til en af siderne..

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 3. aug 2013, 16:30
af Leif Ejlebjerg
Min bil, en 300 TD fra 98 med 650.000 km på tælleren er begyndt ikke så gerne at ville dreje til højre, især nu ved de første par drej efter et par dages stilstand. Den er da tung at dreje TH. Kørte i sidst uge over Gross Glockner i 38 gr. varme og ved højresving var det da lige som der skulle overvindes en ret mærkbar modstand et stykke inde i drejningen af rattet. Det var ikke spor sjovt!
På en lift kan hjulene uden motorgang let drejes med håndkraft fra side til side. Har fået tilbudt skiftning af tandstang + bærekugler, men i første omgang er jeg sendt hjem med de gamle bærekugler - helt uden slør - injiceret lidt olie med en injektionssprøjte. Det har ikke løst problemet.
Gode råd udbedes - hvis nogen gider her i varmen? Kan styreventil udskiftes? eller er det hele tandstangen?

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 6. aug 2013, 17:14
af E 270 2001
Hvordan er den på lift MED motorgang :?:
Lyder som en ventil der hænger :?: Kan godt gå hen at blive farligt at køre med. - med 650 K kunne det godt være at der er noget der skal skiftes, og så køre den gamle slæde igen :wink:

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 15. aug 2013, 08:29
af Leif Ejlebjerg
Ingen problemer på værkstedets lift ved motorgang. Har skiftet servoolien. Det har ikke hjulpet. Den er fortsat stram ved de første højresving efter start. Tror derfor ikke meget på, at rustne bærekugler skulle være årsagen. Der er intet slør i bærekuglerne, og de har som nævnt fået hver 1-2 ml. olie injiceret.
Kan få en renoveret tandstang fra Tyskland til 2.000 kr. og en ny til 3.000 svarende til 1/4 af danske priser. Desværre skal forbroen sænkes for at skifte tandstangen, så det er ikke et gør-det-selv projekt men en halv dags skruearbejde på værksted.
- Men der vist ingen anden vej.

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 15. aug 2013, 18:33
af NLA
Hvor i Tyskland finder du tandstang til de priser?

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 15. aug 2013, 21:09
af Leif Ejlebjerg
Det gør jeg hos
Autoteile Jakobs GmbH
Dieter Jakobs
Siedlungsstr. 15
66773 Schwalbach - Hülzweiler

ved at søge på Lenkgetriebe eller Servolenkung Mercedes 210 på EBay.
Her fås også nye til ca. 1/4 af dansk pris.

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 16. aug 2013, 16:48
af outlaw
Leif Ejlebjerg skrev:Ingen problemer på værkstedets lift ved motorgang. Har skiftet servoolien. Det har ikke hjulpet. Den er fortsat stram ved de første højresving efter start. Tror derfor ikke meget på, at rustne bærekugler skulle være årsagen. Der er intet slør i bærekuglerne, og de har som nævnt fået hver 1-2 ml. olie injiceret.
Kan få en renoveret tandstang fra Tyskland til 2.000 kr. og en ny til 3.000 svarende til 1/4 af danske priser. Desværre skal forbroen sænkes for at skifte tandstangen, så det er ikke et gør-det-selv projekt men en halv dags skruearbejde på værksted.
- Men der vist ingen anden vej.
Hej, du skriver at forbroen skal sænkes for at skifte tandstangen på en W210, er der forskæl på de forskellige W210er. Kan oplyse at jeg, for ikke så længe siden har skiftet tandstangen på min W210 fra 2000 og det er faktisk meget nemt, skulle ikke sænke forbroen for at afmontere den defekte tandstang og ej heller for an monter den nye.

Vh Ole

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 17. aug 2013, 16:21
af Leif Ejlebjerg
En fornyet kontakt med min mekaniker - der ordner det lidt mere komplicerede - i det her tilfælde også præcis sporing - endte da også forleden med en bemærkning om, at det vist alligevel ikke var nødvendigt at sænke forbroen.
Der er 100 euro i depositum på en renoveret tandstang, som refunderes ved modtagelse af den gamle.

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 21. aug 2013, 15:34
af Leif Ejlebjerg
Omhyggelig orientering er godt før man køber. Jeg erfarer nu, at jeg som privatperson ikke kan benytte DPD Pákkeservice, og at returnering af den gamle tandstang - for at få mit pant på 100 Euro - med GLS derfor beløber sig til ca. 350 kr.
En ny tandstang i Mercedes originalpakning kan fås for 350 Euro + forsendelse.

Re: W210: Servo går stramt til højre

: 11. apr 2015, 12:47
af Leif Ejlebjerg
Så har jeg jo næsten kørt 2 år og 40.000 km med et perfekt nyt styretøj, men nu afgiver servoen "snerrende" støj af karakter som tandhjulsstøj, når den aktiveres, og støjen stiger og falder med motoromdrejninger. Mon der er andet at gøre end at skifte pumpen?
En anden pumpe koster ca. 1200 kr. såvel hjemlig som fra Tyskland.
Der vel ikke andre ventiler i systemet, der kan "vræle"?
Fænomenet startede sidste sommer og optrådte kun i varmt vejr, nå bilen var godt varm. Nu optræder det også i kold tilstand.