96'er 2,3TD Effekt "hul" og brummen fra 2.600 rpm - 3.200

Alt vedrørende teknik
Besvar
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

96'er 2,3TD Effekt "hul" og brummen fra 2.600 rpm - 3.200

Indlæg af Velo »

Hej Forum.
Jeg er efterhånden blevet ret træt af ikke at kunne accelerere ret meget i 5. gear når motorens omdrejninger er mellem 2.600 og 3.200 omdrejninger, ligesom jeg er ret træt af at den "brummer" meget ved omkring 110 km/t

Jeg tænker om det er fordi forkæden har strukket sig så indsprøjtningen er blevet ændret til det værre, ligesom hvis tændings forskyderen i gamle biler sidder fast.
Jeg ved fra, da jeg skildte min gamle motor ad, hvordan man justere pumpens indsprøjtningstidspunkt, men jeg ved ikke hvor meget i forhold til hvad og sådan. Kvalificerede råd modtages rigtig gerne om nødvendigt.

For vil det virke på træk og brummen hvis den bliver justeret til at sprøjte tidligere, og i så fald, hvor meget, eller kan man justere den til at give noget mere diesel et sted, diesel er jo lig træk.
Maskinen er med rækkepumpe og motoren er generelt ikke synderligt varm. De bliver jo også varmere jo før de sprøjter.
Senest rettet af Velo 27. jun 2012, 22:21, rettet i alt 2 gange.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re:96'er 2,3 td 8v effekt "hul" og brummen fra 2.600 rpm - 3

Indlæg af Velo »

Har været ved at justere lidt på dyret.

Indsprøjtningen stod 14 grader efter top hvor manualen siger 15 grader efter.
Jeg har forsøgt med 13 grader efter top, men lidt som forventet flytter dette bare det trækkende område længere op.
Med det in mente har jeg justeret tændingen til 17 grader efter top. Dette har, som forventet, gjort tomgangen noget roligere. Men mod forventning reduceret mængden af sort røg.
Jeg har haft justeret skruen ud på "tryk dåsen" men syntes ikke rigtig virkningen er som forventet.
Det eneste der har gjort noget af mærkbar betydning var da jeg justerede tomgangen op for at få mindre vibrationer i bilen ved tomgang.
Der begyndte den at trække, men det er kun i bunden (800-1300 rpm) det har givet noget. Og det er som om trækket flader ud når turboen begynder at booste for at flade helt ud mellem 2.600 og op. Her lyder turboen også som om at den bare drejer rundt uden at lave synderligt tryk.
Men det kan jo både være fordi motoren ikke sender noget ud den kan lave tryk med som det kan være en åben waste.

Kan det være primær pumpen der ikke kan levere det plungerne har brug for?
Er det den trykregulerende skrue hvor hullet er for stort eller fjederen er død i? (Så primær pumpen ikke laver tryk nok)
Eller er det fordi pumpen hele tiden har været reguleret sådan at plungerne ikke får lov at levere det motoren skal bruge?

Når maskinen er kold får motoren massere af dejlig diesel og der er massere at træk. Men det slår den jo fra på en eller anden vis. Kan man snyde denne anordning eller skal jeg virkelig til at have endepladen af pumpen for at justere den op i mængde (skal skruen nede i hjørnet så lidt ud eller lidt ind?)

Tak fordi du har læst
Håber du har et godt svar.
MVH Velo
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Re:96'er 2,3 td 8v effekt "hul" og brummen fra 2.600 rpm

Indlæg af Velo »

Velo skrev:Har været ved at justere lidt på dyret.

Indsprøjtningen stod 14 grader efter top hvor manualen siger 15 grader efter.
Jeg har forsøgt med 13 grader efter top, men lidt som forventet flytter dette bare det trækkende område længere op.
Med det in mente har jeg justeret tændingen til 17 grader efter top. Dette har, som forventet, gjort tomgangen noget roligere. Men mod forventning reduceret mængden af sort røg.

Jeg ved ikke lige hvad der skete for min bil. Men det må være fordi den har været blæst ren at den røg mindre.
Jeg er endt med at flytte indsprøjtningen tilbage til 13 grader efter top da den klart kører bedst og starter nemmest der. Overvejer endda at flytte den yderligere. Har læst på nogle Nissan forummer at de flytter pumperne på Patrol motorne hele 4-5 grader tidligere end std. Meen, det handler jo om at turde også.

Lufttryks dåsen er "skruet heltud" for at tillade at den får mest muligt saft uden at man skal ned og pille bagpladen af pumpen og justere på skruen der. Røgudviklingen er stadig den samme. Den oser lidt når der er ikke er ladetryk, men det er ikke værre end en alm. VW TDI eller Ford Diesel (Medmindre man selvfølgelig kører i for højt gear, med vilje, så den ikke laver tryk - godt til kø kørsel hvor nogle ligger for tæt på røven af en)

Skal man justere på indsprøjtningstidspunktet så svarer en omgang på skruen til 1 grad. Mod uret = tidligere, Med uret = senere. Og husk at løsne den bagerste støttebolt på pumpen også.

Gode råd om effektivisering modtages stadig gerne
Venligst
Michael
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: 96'er 2,3TD Effekt "hul" og brummen fra 2.600 rpm - 3.20

Indlæg af Velo »

Lidt opdatering på den gamle OM 601 blok.
Den spinder som en mis. (som altid) men er begyndt at køre mærkbart længere på literen, og starter også nemmere med den "tidlige" indsprøjtning.

Så man kan kun ærge sig over at det ikke blev gjort noget før.
Maskinen er dog stadig lidt "sløv" mellem 2.600 og indtil de 3.200 hvor det føles som om at den vågner på ny. Om det skyldes det ene eller det andet skal jeg lade være usagt.
Jeg ønsker dog stadig at ændre dette trækfælt ned så den ligger et mere brugbart sted.
Gode råd hertil modtages stadig.
Besvar