LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Alt vedrørende teknik
Besvar
mfl
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. jul 2009, 02:23
Geografisk sted: JYLLAND

LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af mfl »

Hej
Har fået udlæst fejl pga bil er gået i nødprg.
Fejl iflg tester: 2510-001 Komponent Y77/1 (ladetryksjustering) kontroleres. Regulator melder fejl.

Stepmotor for spjælde i insugningsmanifolde udsk. for år siden.
V. ind.manifold udsk kørt 120.000 km
H ind.manifold, kører spjælde tilsyneladende OK
Har netop adskildt turbo og renset denne, stepmotor kører og just. i turbo køre også

Bilen går over normal drift af og til efter motorstop, men efter 1-2 km går den atter i nødprg.
:cry:
Er nogle kloge hoveder :idea: der har bud på problemet :?:

Bilen har kørt 430000
W211 280 V6 Cdi sedan årg 06
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af SLS-AMG »

Den fejl betyder som regl ny turbo. Når du så skriver du har adskilt turbo og stepmotor, så skal det lige siges at de 2 ting er
kørt ind i en prøvebænk for og passe til din motor og det ladetryk som din motor køre med, dvs.efter af du har skildt den ad
skal den i prøvebænk igen for og blive justeret ind igen. Nu lave den ikke det rette ladetryk, og derfor går den i nødkørsel.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af JTC »

Arh.. det er jeg ikke enig i. Dert kommer self an på hvordan turboen er adskilt?
Er det bare tubine huset der er afmonteret, så er der ingen ko på isen.
Det er først når man begynder at skifte lejer eller lign. Så skal turboen afbalanceres bag efter.

Ladetrykket er jo styret elektronisk via en wastgate.
En stepper motor bliver reset hver gang bilen startes op, så der burde der heller ikke være nogle problemer.

Men det lyder til at ladetrykket er for lille.. Altså en slidt turbo...

Eventuelt tjekke at wastgaten arbejder som den skal og ventil Y77/1 fungere?
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
mfl
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. jul 2009, 02:23
Geografisk sted: JYLLAND

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af mfl »

Tak for svar,
JTC: Der er "bare" udst.-turbinehuset jeg har adskildt og renset, der er ikke meget slør i turbo leje, (turbo er belvet udsk for 230000 km siden) mener ikke at turbo er slidt op.
Kan fejlen være formeget slør i spældene i indsugningsmanifold ell at stepmorto til disse alerede er gået til igen?
Prøver at køre en motorrens med belladd der sprøjtes direkte ind gennem turbo, måske det ændre noget??
W211 280 V6 Cdi sedan årg 06
mfl
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. jul 2009, 02:23
Geografisk sted: JYLLAND

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af mfl »

Der er også kommet fejl: p2015 - intake manifold rummer position sensor

Hvis det hjælper på problemstillingen... ??

PT et motorlampe ikke tændt, men bilen kører i nødprg.
W211 280 V6 Cdi sedan årg 06
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af JTC »

Det kan self godt være at spjældene driller.
En diesel turbo har ca 200.000 på sig, så begynder den at dale i effekt.
Selv om der ikke er slør i, så er der for meget tolerence mellem turbine hus og turbine hjul, så luften passere bag om.

Eventuel adskil indsugnings manifolden og renovere spjældene og så få målt mekanisk om der er det rette ladetryk
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af SLS-AMG »

En om 642 motor køre ikke med wastegate, den styre ladetrykket via VTG-delen på turboen. VTG kan godt kokse til, så den ikke kan komme i yderpositioner, så går den i nødkørsel, du skal ha en tester på og se faktiske værdier.
den kan osse have for højt ladetryk.
Tror ikke selve turboen er slidt, men el delen der er defekt (stepmotor)
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af JTC »

Det er da også rigtigt :oops:
Den køre self med Variable geometry turbocharger.

Ja det kunne godt kokse til, men stadig 200.000 så er turboen ved at være slidt.

Mål trykket mekanisk! Man kan ikke altid regne med testeren.. Det kan jo nettop være den sensor på motoren der viser forkerte dataer :!:
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
mfl
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. jul 2009, 02:23
Geografisk sted: JYLLAND

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af mfl »

Hejsa
Nu er der kun fejlkode: P2015 lagret, tyder det ikke på at stepmotor (M55) til spjælde i manifolde er stået af?
:shock: Den melder ikke fejl på turbojustering efter at jeg har renset VTG. :?:
W211 280 V6 Cdi sedan årg 06
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af SLS-AMG »

jo måske
Dem er der skiftet rigtig mange af...
Hvis den er fuld af olie er den nok død.
mfl
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. jul 2009, 02:23
Geografisk sted: JYLLAND

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af mfl »

SÅ ser det ud til den spiller igen.

Har udsk. M55 spjældmotor, og ingen fejl 8) og ingen nødprogram :lol:

Takker for jeres input :P :P
W211 280 V6 Cdi sedan årg 06
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: LADETRYKJUSTERING ..:::HILFE:::..

Indlæg af JTC »

Det var godt det blev løst.. Den spjæld motor er også en rimelig hyppig fejl på den motor type.

Man skal jo bare altid lige sikre sig fejlen, inden man går ud og køber dyre dele. Det er som sagt, langt fra altid at man kan regne med testeren :D
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Besvar