Side 1 af 1

Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 10:35
af gulf
Hej Forum,

Er det på en w202 ligeså problematisk at skifte de bageste ankerplader som på f.eks. w123, hvor man skal have navet ud af hjullejet (Hvis man ikke saver ankerpladerne over :twisted: ) ?

Mine ankerplader er næsten væk der hvor fjedrene til bakkerne sidder fast. Faktisk faldt en fjeder selv ud igår. Det lyder rigtig godt, når man kører med sådan en fjeder liggende løst inde i tromlen.

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 12:43
af JTC
Ja det er desværre den tunge vej og der skal også nyt baghjulsleje på, under denne opgave.
Man kan stort set ikke få navet af uden at gøre skade på lejet.

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 14:55
af gulf
Tak for svaret.

Det anede jeg nok, men jeg håbede navet kunne komme ud uden at smadre lejet. Jeg har sidenhen set, at lejet er et kassetteleje ligesom på de fleste forhjulstrækkere - og der kan man jo heller ikke få navet ud uden at få inderste lejering med.

Det virker bare lidt tosset at smadre et leje til min. ~600kr for at skifte en ankerplade til 350kr (org).

Er de værktøjer til at skifte leje på bilen brugbare? F.eks. http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/item/KA-3341

Jeg går ud fra man kan komme til med værktøjet, hvis trækakslen afmonteres.

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 16:33
af JTC
Jeg har selv MB værktøjet på mit værksted, og selv det kan i mange tilfælde ikke få navet ud.

Der skal jeg havde det hele af og presse det ud i pressen, men det er primært på stationcars at problemmet er der.
På Sedanerne kan navet for det meste tages med en udtrækker og lidt varme

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 16:48
af SLS-AMG
Du kan godt skifte ankerplader unden og afmonterer navet.
Du laver en slids i den nye ankerplade, der hvor kablet går igennem pladen, så kan man dreje den på, og de 3 skruer
holder fint pladen på plads.

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 17:05
af gulf
Tak for svarene begge to.

JTC jeg går ud fra, at du menet "lejet" de gange du har skrevet "navet" i dit sidste indlæg?

SLS-AMG: Tak for det tip. Du mener skære pladen op der hvor håndbremsekablet går igennem og så "dreje" ankerpladen hen over navet (som jo egentlig er en skive der stikker frem)?

I en nødsituation har jeg tidligere skåret dem helt over på en w123 og det holder endnu. Jeg havde sat 2 stykker karrosseriplade hen over "savsporet" med skruer først. Dem tog jeg så af og skar med en stiksav. Derefter bruge jeg pladerne og skruehullerne til at line de 2 halvdele op mens jeg svejste. Jeg var nu ikke specielt stolt over at skære 2 nye org ankerplader over, så det ville jeg gerne undgå igen.
Jeg tror jeg vil prøve tricket med kun at skære dem op i den ene side.

Skriver her i tråden efterfølgende.

Det næste bliver så om de skruer der holder ankerpladen kan komme løs.

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 22:49
af JTC
Ja self.. mente leje:-)
Sider altid og skriver om aften når man er træt og ikke svare lige klart altid :D

Men har det på samme måde. At begynde og skære i en ny angerplade, ville jeg ikke anse som det rigtige og heller ikke noget jeg kunne finde på at gøre på en kundes bil hvis det var.

Men det er vel for GDS manden et spørgsmål om det skal være på den rigtige måde eller om man ville spare 600,- :oops:
På den anden side, så kunne jeg ikke forstille mig at bilen ville tage skade af et nyt hjulleje 8)

Re: Bageste ankerplader w202

: 9. jul 2012, 22:51
af Bri_jac
Hej jeg har også en W202 min er en stationcar, og jeg skiftede får et par år siden ankerpladerne i begge sider. jeg husker mest jeg bandede over det var umuligt at skifte uden at jeg troede jeg skulle have lejerne ud. men jeg fik hjælp, kan dog ikke helt huske hvad tricket var, men som jeg læser hvad SLS-AMG har beskrevet tror jeg det var det trick min mekaniker-guru fixede for mig, for jeg husker at jeg fik dem monteret uden at skulle have lejerne af.

Re: Bageste ankerplader w202

: 15. jul 2012, 15:03
af mercelsker
Hej,

Er der nogen der ved om det er samme tilfælde for en W210'er? (E320 CDI 2001)

Mine er også helt væk og fjederen til håndbremsebakkerne kan ikke side i hullet længere. :cry: (holdaop et latterligt dårligt design!)

Kan man også med denne model lave tricket med at save i den nye plade så kablet kan gå igennem og så dreje den ind over lejet eller hvad?

Mvh.

Re: Bageste ankerplader w202

: 15. jul 2012, 16:25
af JTC
Ja det er samme sur dej.

Re: Bageste ankerplader w202

: 15. jul 2012, 21:31
af gulf
Hmmm. Jeg tager virkelig hatten af for jer, der kan få ankerpladerne på ved kun at skære dem over et sted, for jeg kunne i hvert fald ikke finde ud af det. (efter at have kæmpet med det et par timer igår). Hvis der er nogen, der kan vise et billede eller forklare nærmere er jeg meget nysgerrig for hvordan det skal gøres. Faktisk tror jeg ikke på, man kan med kun et snit med mindre jeg ser beviset eller den præcise forklaring. Der må være noget mere end det ene snit.

Forøvrigt foragter jeg tromlebremser og alt dets væsen. Og jeg vil gerne henlede andre GDS'ere på den automatiske opstrammer-mekanisme til parkeringsbremsekablerne, der sidder under bagsædet (w202). Den skal løsnes, når man monterer nye bakker.

Re: Bageste ankerplader w202

: 15. jul 2012, 22:03
af jensen
Der hvor kaliberen sidder saver du den over og i modsatte side ved det ovale hul til kablet saver du det lille stykke metal væk som sidder ind mod midten så går den let på

Re: Bageste ankerplader w202

: 15. jul 2012, 22:44
af gulf
Tak jensen, det lyder mere plausibelt. Jeg havde forstået det sådan, at jeg skulle save den helt igennem, der hvor kablet gå igennem (ved det ovale hul). Det er heldigvis kun 350kr. De lærepenge kan jeg godt leve med at have brugt. Hvis den en dag skal have nyt hjulleje får den ankerplader igen.