Side 1 af 2
Dyse der ryger (W210 CDI)
: 15. jul 2012, 14:50
af mercelsker
Hej,
W210 (E320 CDI 2001)
Jeg har en dyse der kommer (en hel del) røg ud af
Nu har jeg så fundet ud af at jeg skal tage den ud og sætte ny bolt+kobberskive i.
Men der er vist lidt delte meninger om nødvendigheden af at plane sædet. Hvad mener i? Er det virkeligt nødvendigt med det sædeplaner-værktøg og kan man evt. risikere at gøre mere skade med det end godt er? Der var nogle på nettet der foreslog noget med at bruge noget 'valve grinding paste' eller andet til at slibe lidt med. Nogle ideer her på præcist hvad man skal bruge? (eller er det bare at gå igang med værktøjet?)
Jeg ser i øvrigt at gørløse sælger noget 'dyse fedt':
http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 89425110O/
Er det nødvendigt og hvor/hvordan præcist bruges det?
Hvor meget skal bolten i øvrigt spændes med momentnøglen?
Håvber nogle kan kaste lidt lys på denne skræmmende rep.
I øvrigt, hvordan ved man om en dyse er stået så meget af at den skal skiftes? Er det kun hvis den bliver skadet når man tager den ud at man sætter en ny i eller hvordan? Der er to nyere dyser i min som den tidligere ejer har fået skiftet.
Mvh.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 15. jul 2012, 16:29
af JTC
Det er som man ser på det.. Skal det være 100% i orden, så ville jeg sige at man skal. Men det ville også kunne fungere fint uden.
Det er ligesom den anden tråd der er her inde med angerpladen og om man skal havde lejet af for at skifte den.
Jeg ville sige at man skal, men det koster så også et nyt leje. Man kan også skære en rille i angerpladen og krænge den på.
Begge løsninger virker, men den helt rigtige må jo givetvis være at skifte det der skal skiftes for at det er lavet som fra fabrikken.
Håber du kan følge min pointe

Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 15. jul 2012, 21:51
af gulf
Jeg har skiftet en dyse på min pga utæt flammeskive.
Jeg har værktøjet fra gørløse til trække dysen op og til at plane/rense sædet. Det værktøj jeg fik til at plane med passede ikke i hullet, men jeg reklamerede aldrig over det, da jeg fik det modificeret det i en drejebænk, så det passede. Forhåbentligt var det bare mit eksemplar, der var forkert.
Sædet i topstykket skulle bare renses - det var ikke nødvendigt at plane det ved at fjerne materiale. Anlægsfladen på dysen derimod... den var faktisk ret "pittet". Så den planede jeg med værktøjet.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 15. jul 2012, 21:53
af gulf
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 16. jul 2012, 09:36
af mercelsker
Hej alle,
Tak for jeres respons. Jeg tror jeg må vist hellere investere i det fræse værktøj. Nogen der har lyst til at forklare hvordan man bruger det?
I øvrigt hvad med det her keramiske fedt, hvor præcist skal man tvære det på (når jeg kommer så langt!).
Fandt i øvrigt en historie på UK forum:
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=50393 på side 2 forklarer han hvordan han løsnede bolten lidt og så startede motoren som så bevirkede at dysen hoppede lidt op og han kunne derefter få den helt fri med lidt mere arbejde. hmm...
Mvh.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 16. jul 2012, 10:10
af E 270 2001
Jeg så på et tysk youtubelink at han stod oven på motoren og hev og sled ganske voldsomt for at få en dysse ud

Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 09:49
af mercelsker
Hej,
Har skaffet en Mercedes Workshop manual som siger at dyse-bolte skal spændes med 0.7 kgm (6.86 nm) og så en kvart omgang mere. Kan det virkeligt passe? 0.7 kgm lyder ikke af særligt meget.
Endvidere kan min momentnøgle minimum sættes til 5 kgm så det er lidt øv. Har også prøvet at finde en nøgle der er lille nok men det er ikke lykkedes endnu.
Kan nogen bekræfte at 0.7 kgm + kvart omgang er korrekt? og nogen ideer til hvordan man kan sjusse sig til dette

?
Mvh.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 09:57
af hejhej
hej den er god nok jeg købte en momentnøgle på en cykelside de bruger den lille nøgle til caboncykler
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 10:14
af mercelsker
Hej,
Fik lige ideen at sæte en 1 m lang stang på en alm. topnøgle og så bruge en lystfiskervægt og hive indtil den siger 0.7 kg på vægten. Det må da give 0.7 kgm, ikke?

(alternativt bare sætte lystfiskervægten direkte på topnøglen og så udregne den korrekte vægt alt efter den præcise længde).
tror en lystfiskervægt er noget billigere end en præcisions momentnøgle til 2.500...
Afsted til lystfiskerbutikken...
Har andre erfaringer med sådan et stunt?
Mvh.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 10:41
af E 270 2001
Hvis du endelig skal gøre det på den måde, så kan du da bruge noget kortere ( evt den nøgle der passer på

) og så gange vægten op
Den med 1 m er brugbar til MEGET størrer emner
Hvis du vil spænde 0.7 kg uden monentnøgle, så hav et rent gevind - smør gevind i olie - drej gevind i indtil modstand, og så en my mere - derefter en kvart omgang.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 16:48
af mercelsker
Hej,
Så knækkede bolten alligevel. Øv øv øvøv.
Der sidder nu en halv bolt dybt nede i hullet. Dvs. den bolt jeg fik op mangler de sidste 2 cm ca.
Hvad hulen gør man nu?
Mvh.
PS: Til MB: hvad dælen er det for er skod design!

Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 18:15
af E 270 2001
Ja, nu kan du da ærgre dig lidt over at du ikke investerede i en billig momentnøgle for nu er du ude i noget lort ( hvis da ikke at du har det rette værktøj )
Nu kan det gøres op i penge

På værksted og få det ordnet, eller køb værktøj så du selv kan gøre det.
Det at den er knækket nede i hullet gør det lidt mere besværligt
Men - bor et lille hul i bolten og så en ornepiller til at trække bolten op med - det er en ganske beskeden investering i værktøj
Det positive i det her

er at det ikke er en fastgroet bolt du skal have op, så den burde smutte lige op
Held og lykke

Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 19:02
af K. Rasmussen
Hej Merc
Du skal være meget forsigtig med at bore bolten ud. Det er en stålbolt og alu top så sørg for inden at du slår på kørneren at den er centreret midt i bolten. Jeg har været udefor at bolten skulle boreres helt ud og der skulle skæres nyt gevin i toppen.
Hvis du skal bore bolten ud, så pas på når du har boreret igennem bolten. Der er en risiko for at komme til at bore ned i toppen, hvis du bore ned i toppen, så bore du direkte ned i kølevandskanalen og så er du for alvor på den. For at modvirke det og hvis du har brugt en bolt som er ligeså lang som den originale, så læg mærke til når boreret er igennem bolten, du vil opleve boret gå igennem bolten og stop så med at bore. Kort sagt bor/arbejd med stor forsigtighed og få en person med teknisk snilde til at stå på sidelinien for at se om du kænter boremaskinen. Dette vil også medvirke til at du bore lige ned i bolten.
Husk ved montage af dyser altid at friske gevindet op med en snittap, rens sædet, smør delene med fedtet fra Gørløse og monter en ny flamme skive og bolt.
vh
Rasmussen
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 20:17
af mercelsker
Hej,
Tak for jeres respons!
Det er skam den gamle bolt der knækkede da jeg skulle skrue den ud, så det havde nu ikke noget at gøre med den manglende momentnøgle

(Ellers ville jeg da godt nok have endnu større nedtur lige nu...)
Det gør det vel endnu værre, for den sidder jo nok temmeligt groet fast....
Nå men jeg prøver lige at overveje mulighederne og tygge lidt på jeres tips (og hører MB hvad de skal have for det....

)
Mvh.
Re: Dyse der ryger (W210 CDI)
: 19. jul 2012, 20:24
af E 270 2001
mercelsker skrev:Hej,
Tak for jeres respons!
Det er skam den gamle bolt der knækkede da jeg skulle skrue den ud, så det havde nu ikke noget at gøre med den manglende momentnøgle

(Ellers ville jeg da godt nok have endnu større nedtur lige nu...)
Det gør det vel endnu værre, for den sidder jo nok temmeligt groet fast....
Nå men jeg prøver lige at overveje mulighederne og tygge lidt på jeres tips (og hører MB hvad de skal have for det....

)
Mvh.
Nå - OK

Så SKAL den bores ud - jeg ville finde et værksted og lade dem gøre det
