Olie mm.?

Alt vedrørende teknik
Besvar
NLA
Indlæg: 57
Tilmeldt: 9. jul 2012, 19:06
Geografisk sted: vestsjælland ,slagelse

Olie mm.?

Indlæg af NLA »

Jeg skal snart have lavet service på bilen,og overvejer liqui-molys produkter, har i erfaringer med dem? både olier og rense/smøre additiver. Desuden bagtøjsolien hvad skal jeg gå efter her? 75-90,80-90,fuld/semi synth? Hvilken automatgearolie kan i anbefale?
w210-270cdi pt. 510tkm.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Olie mm.?

Indlæg af SLKkompressor »

Brug kun produkter som er godkendt / anbefalet af Mercedes-Benz.
NLA
Indlæg: 57
Tilmeldt: 9. jul 2012, 19:06
Geografisk sted: vestsjælland ,slagelse

Re: Olie mm.?

Indlæg af NLA »

SLKkompressor skrev:Brug kun produkter som er godkendt / anbefalet af Mercedes-Benz.
Som er? :D
w210-270cdi pt. 510tkm.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Olie mm.?

Indlæg af E 270 2001 »

Et godt/bedre alternativt produkt kan dog også anvendes. Men man skal da vide hvad det er man har med at gøre :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
K. Rasmussen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 2. jun 2011, 20:03

Re: Olie mm.?

Indlæg af K. Rasmussen »

Hej NLA
Du kan roligt bruge Liqui-Molys produkter.
De har hele produktespektreret. Det er mig bekendt det oliefirma der har flest forskellige typer olier. Hvilken olie du skal bruge til din motor det afhænger af hvilken MB du har, (er der f.eks katalysator på så skal der anvendes en olie med lavt svovlindhold). Dette tager Liqui-Moly højde for.
Liqui-Moly er Tysklands største oliefabrikant, vi har lige været på ferie og kørt på langs af hele Tyskland og der stod olien på hylderne sammen med f.eks Shells olier, til ca samme pris.
Jeg behøver vel ikke at skrive at produkterne selvfølgelig opfylder specifikationerne fra bilfabrikanterne herunder f.eks MB, VW, Proche.
De har en Tysk hjemmeside hvor du kan se hvilken olie du skal bruge hvor.
vh
Rasmussen
NLA
Indlæg: 57
Tilmeldt: 9. jul 2012, 19:06
Geografisk sted: vestsjælland ,slagelse

Re: Olie mm.?

Indlæg af NLA »

K. Rasmussen skrev:Hej NLA
Du kan roligt bruge Liqui-Molys produkter.
De har hele produktespektreret. Det er mig bekendt det oliefirma der har flest forskellige typer olier. Hvilken olie du skal bruge til din motor det afhænger af hvilken MB du har, (er der f.eks katalysator på så skal der anvendes en olie med lavt svovlindhold). Dette tager Liqui-Moly højde for.
Liqui-Moly er Tysklands største oliefabrikant, vi har lige været på ferie og kørt på langs af hele Tyskland og der stod olien på hylderne sammen med f.eks Shells olier, til ca samme pris.
Jeg behøver vel ikke at skrive at produkterne selvfølgelig opfylder specifikationerne fra bilfabrikanterne herunder f.eks MB, VW, Proche.
De har en Tysk hjemmeside hvor du kan se hvilken olie du skal bruge hvor.
vh
Rasmussen
Jep, og mig bekendt er deres produkter godkendt af Daimler! , det var mere hvis folk havde,gjort sig erfaringer med deres produkter. Men tak for svar.
w210-270cdi pt. 510tkm.
NLA
Indlæg: 57
Tilmeldt: 9. jul 2012, 19:06
Geografisk sted: vestsjælland ,slagelse

Re: Olie mm.?

Indlæg af NLA »

BUMP! slet ingen med erfaringer?
w210-270cdi pt. 510tkm.
K. Rasmussen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 2. jun 2011, 20:03

Re: Olie mm.?

Indlæg af K. Rasmussen »

Hej NLA
Jeg har ca i 2½-3 år i erhvervsøjemed uden problemer anvendt Liqui-Molys produkter.
Jeg har kun gode erfaringer med produktportofølgen. Jeg har bl.a. anvendt gear, bagtøj og motorolier, samt deres vedligeholdelsesprodukter herunder dyserens mv.
Jeg tror ikke at produkterne er bedre eller dårligere, end så meget andet. Men man kan tænke lidt over at Liquid- Moly har ca 15-20 forskellige olietyper til motore, omsætter for ca 240 mill. euro. 500 ansatte og ca 4000 forskellige artikler i produktsortimént.
vh
Rasmussen
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Olie mm.?

Indlæg af LIMO »

Min mekaniker her hidtil brugt Shell Helix på min, men jeg vil fremover anvende Catrol Edge, som jeg har hørt skulle være noget bedre.

Jeg har købt et par dunke af den her:

http://www.billigbilpleje.dk/product/ca ... -ltr-3173/

til næste skifte i september.

Ellers er det svært at komme med egentlige erfaringer. Man kan jo blot håbe og tro på, at den olie man anvender behandler motoren ordentlig. Men den skal selvfølgelig som minimum opfylde MB normen..
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
K. Rasmussen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 2. jun 2011, 20:03

Re: Olie mm.?

Indlæg af K. Rasmussen »

Hej LIMO

Ikke for at være fræk men nu var det vel egentlig ikke det der blev spurgt om :lol:

Men lad mig tage tråden op med Shell og Castrol, og om Castrol er bedre. Hvis begge olier opfylder de samme specifikationer, så er det en tros sag om den ene olie er bedre end den anden. Om man på værkstederne bruger den ene olie eller den anden olie afhængier i høj grad af hvad indkøbsprisen på olien er (olien skal selvfølgelig opfylde specifikationerne). Jeg har kendskab til at MB firmaer anvender Liquid-Moly, Mobil, Shell eller Castrol og der er sikkert nogen der anvender noget helt andet.

Der er mange opfattelser af hvad der er en god olie. Om man kan lide den ene eller den anden olie, er i høj grad afhængi af hvor mange reklamemidler der bliver brugt i firmaet. Det er ofte sådant at man har hørt, at et eller andet olieprodukt, er det bedste. Det tages uden beviser for troende.
Årsagen er selvfølgelig i oliespørgsmål, at der næsten aldrig følger dokumentation med. Jeg har hørt at en motor er ødelagt pga. at der er anvendt en forkert olie. Men aldrig hørt at fordi der er fyldt Shell olie elign. på en motor at den så er slidt op. Olien skal selvfølgelig opfylde specifikationerne og skiftes incl. filter som anbefalet.

med venlig hilsen
Rasmussen (svendebrev som auto mekaniker i 1979)
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Olie mm.?

Indlæg af LIMO »

K. Rasmussen skrev:Ikke for at være fræk men nu var det vel egentlig ikke det der blev spurgt om :lol:
Hej Rasmussen,

Nej det har du da ret i :wink: Kan godt se nu efter nærlæsning, at der ikke spørges om erfaringer generelt :?

Nå men om ikke andet har det måske åbnet op for at tråden får lidt mere liv igen, som NLA tydeligvis opfordrer til :wink:

I øvrigt helt enig i dine øvrige betragtninger.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Besvar