Samling af Xenon efter lampeskift

Alt vedrørende teknik
Besvar
Metguy2000
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. apr 2012, 08:09

Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af Metguy2000 »

Jeg er røget ind i et virkeligt problem ved skift af Xenon pære på min CLS fra 2007.

Hvad der efter diverse Fora skulle være næsten lige så simpelt som at skifte en Halogen pære har jeg efter 1 times forsøg måttet opgive.

Før jeg slukøret kører til Mercedes service må jeg lige spørge her om der er et trick.

Efter at have sat den nye Xenon pære i skal ballasten sættes på og drejes ca 15 gr. til højre, men det er helt umuligt. :evil:

Jeg kan se der er 4 plastic ører på ballasten der skal passe ind i lampehuset, og jeg formoder det er her problemet ligger. Jeg kan nemlig uden problemer sætte den løse pære i ballasten og dreje den fast.

En tysk hjemmeside nævner at kablet først sættes i ballasten efter monteringen, da der skulle sidde en spærre. Det er også forsøgt stadig uden held.

Jeg tror selv problemet ligger i lampehuset hvor ét af de fire huller hvor ørerne skal sidde i har en hvid plastic dut. Men jeg kan ikke se hvordan den kan skubbes eller drejes.

Tips anyone?
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af LIMO »

Hej,

Havde samme bøvl. Blot brugte jeg 2 timer inden jeg gav op :wink:

Kørte til værksted og vupti så var de monteret. Du er inde på noget af det rigtige med kablet, som først kan monteres bagefter. De viste mig, at der er en ring på balasten, der skal drejes (tror de brugte en kuglepen) inden montering. Den står forkert, hvis man har forsøgt montering med kablet i.

Svært at forklare men håber du kan bruge det til noget.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Metguy2000
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. apr 2012, 08:09

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af Metguy2000 »

Super tip! Ballasten er nu monteret på 5 min.

Løsning hvis man har prøvet et samle med kablet på: drej inderste ring mod uret til hakkene står ud for hinanden.

Så montering af nye Xenon pære er således:

Tag tændingen af bilen. Nogle vil endda sig at minuspolen skal fjernes fra batteriet.
Tag bagdækslet af lygtehuset.
Tag ballasten af ved at dreje den til venstre og løft ud.
Løsn de to fjederarme der holder pæren, en på hver side.
Tag pæren ud
Sæt nye pære i, glasset må ikke berøres med bare fingre
Sæt de to fjedre på plads
Sæt ballasten på og drej til højre
Sæt kablet på
Sæt bagdæksel på.
Metguy2000
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. apr 2012, 08:09

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af Metguy2000 »

Skift af #2 xenon pære tog nøjagtig 11 min. incl af og på montering af kølevæske beholder :D

Har vedlagt et billede af de udtjente Xenon pærer. Helt hvidlige i forhold til de nye. Har regnet frem til at de har kørt i 2200 timer (km tæller / gns km/h). Iøvrigt Osram Zenarc 35W 66040.

Linsen foran Xenon pæren har iøvrigt en hvidlig belægning på indersiden. Den renser jeg i week-enden. Sprit og lange ørerensere, eller en kunstmaler pensel ifølge tyske Fora.

Hvorfor bruge tid på at skifte? Fordi det er sjovt og lærerigt.

/Morten
Vedhæftede filer
1.jpg
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af LIMO »

Hej Morten,

Jamen det var da herligt, at du fik det til at fungere. Tak for din detaljerede beskrivelse.

Jeg skiftede fordi tidligere ejer ikke havde skiftet begge sidder samtidig, og der derved var forskel i lysstyrken på pærerne. Nye 6000K pærer fra Philips købt ved Everlight og en overfladerenovering af lygteglassene har givet et utrolig meget bedre lys. En verden til forskel.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
jpps
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. feb 2012, 10:01

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af jpps »

Hej Peter,

Lige et hurtigt spørgsmål. Hvorledes renoverede du lygteglasset? Skal muligvis selv igang med det.

På forhånd tak for info
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af LIMO »

jpps skrev:Hej Peter,

Lige et hurtigt spørgsmål. Hvorledes renoverede du lygteglasset? Skal muligvis selv igang med det.

På forhånd tak for info
Prøv at se denne tråd som omhandler flere emner men en del indlæg om netop renovering af lygteglas. Som du kan se i tråden har jeg anvendt et produkt fra USA. Andre har fundet et produkt ved T Hansen.

viewtopic.php?f=5&t=4577
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
migi1973
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. jun 2010, 22:24

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af migi1973 »

Metguy2000 skrev:Super tip! Ballasten er nu monteret på 5 min.

Løsning hvis man har prøvet et samle med kablet på: drej inderste ring mod uret til hakkene står ud for hinanden.

Så montering af nye Xenon pære er således:



Tag tændingen af bilen. Nogle vil endda sig at minuspolen skal fjernes fra batteriet.
Tag bagdækslet af lygtehuset.
Tag ballasten af ved at dreje den til venstre og løft ud.
Løsn de to fjederarme der holder pæren, en på hver side.
Tag pæren ud
Sæt nye pære i, glasset må ikke berøres med bare fingre
Sæt de to fjedre på plads
Sæt ballasten på og drej til højre
Sæt kablet på
Sæt bagdæksel på.


Ja, det vil jeg gøre næste gang... pris for mont. Af 1 xenon, og 1 pære i sidespejlet, 2997,. Danske kr, ved MB Odense...
chaugaard
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25. maj 2011, 08:53

Re: Samling af Xenon efter lampeskift

Indlæg af chaugaard »

Det lyder meget enkelt, når det er beskrevet på den måde. Jeg har kæmpet i flere timer, for at samle den ene lygte, den anden tog 5 minutter.
Hvilen ring er det, at I kalder den inderste? sidder den i lygtehuset, eller på ballasten?
Besvar