Meget varm motor W202
Meget varm motor W202
Jeg oplever fra tid til anden at motoren bliver mega varm især ved kørsel med campingvogn.
Dette er naturligvis forståeligt, eftersom at blæseren ikke starter, og maskinen kun køles af fartvinden...
Jeg tænker at det er tempføleren til blæseren som må være defekt..
Nu til problemmet : Bilen er en c250 TD 1996. Hvor sidder føleren på sådan en maskine, min erfaring begrænser sig til en ældre fiat 600 fra 1962, og der er jo knap så mange smarte løsninger i motorrummet..
Hvis jeg er helt galt på den, så send mig venligst et par gode råd
Mvh
Martin Dahl
Dette er naturligvis forståeligt, eftersom at blæseren ikke starter, og maskinen kun køles af fartvinden...
Jeg tænker at det er tempføleren til blæseren som må være defekt..
Nu til problemmet : Bilen er en c250 TD 1996. Hvor sidder føleren på sådan en maskine, min erfaring begrænser sig til en ældre fiat 600 fra 1962, og der er jo knap så mange smarte løsninger i motorrummet..
Hvis jeg er helt galt på den, så send mig venligst et par gode råd
Mvh
Martin Dahl
Re: Meget varm motor W202
Jamen det er nu et ret simpelt system. Blæseren aktiveres af viscose koplingen som er selve kærnen af blæseren
Re: Meget varm motor W202
Tak for svaret..
Jeg prøver at splitte den ad og måler mig lidt frem.
Mvh
Martin Dahl
Jeg prøver at splitte den ad og måler mig lidt frem.
Mvh
Martin Dahl
Re: Meget varm motor W202
Jamen der er ikke så meget at måle på. Enten virker den eller så ikke. Man kan ikke skille den ad for at lave den, da det er en mekanisk enhed der kobler ind når den bliver en hvis temperatur.
Re: Meget varm motor W202
Så derfor kan man vel egentlig kun tjekke om blæseren kører med rundt når bilen er varm og kører fx i tomgang ved at åbne motorklappen og kigge på om blæseren kører med rundtJTC skrev:Jamen der er ikke så meget at måle på. Enten virker den eller så ikke. Man kan ikke skille den ad for at lave den, da det er en mekanisk enhed der kobler ind når den bliver en hvis temperatur.
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: Meget varm motor W202
Jo på den måde kan man godt. Troede bare der mentes om det kunne måles og det kan det ikke..
Man kan kun vitualt se det... Ved en motor temperatur, skal koblingen være i fuld indgrep (Blæseren køre hurtigt)
Man kan kun vitualt se det... Ved en motor temperatur, skal koblingen være i fuld indgrep (Blæseren køre hurtigt)
Re: Meget varm motor W202
Tak til JTC, for alle dine svar.
Den store blæser kører rundt hele tiden, det var de 2 små på fronten, der ikke kørte..( en klog mand fortalte at de er til AC, som i øvrigt heller ikke virker.. Jeg anede ikke at bilen var udstyret så fornemt, så den skal jeg også ha kigget på)
Nu da jeg så har erfaret at de 2 små ikke har indvirkning på motertemp, kan jeg koncentrere mig om den store.
Et lille tillægsspørgsmål...
Når nu motoren er meget varm, skal bæseren så køre videre efter at motoren er slukket..
Mvh
Martin Dahl
Den store blæser kører rundt hele tiden, det var de 2 små på fronten, der ikke kørte..( en klog mand fortalte at de er til AC, som i øvrigt heller ikke virker.. Jeg anede ikke at bilen var udstyret så fornemt, så den skal jeg også ha kigget på)
Nu da jeg så har erfaret at de 2 små ikke har indvirkning på motertemp, kan jeg koncentrere mig om den store.
Et lille tillægsspørgsmål...
Når nu motoren er meget varm, skal bæseren så køre videre efter at motoren er slukket..
Mvh
Martin Dahl
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Meget varm motor W202
Ja. Der sidder sikker et relæ og styre det.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Meget varm motor W202
Nej! En blæser med viskosekobling kan kun køre rundt når motoren kører.
-
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 17:24
Re: Meget varm motor W202
Har du prøvet at rense køleren på forsiden. Afmonter de 2 blæsere til AC, (forholdsvis nemt). Måske er køleren stoppet med fluer, fuglereder og div.
Jeg har en W202, 250TD, den bliver også varmere ved kørsel med campingvogn, men kommer aldrig over 90 gr.
Rensede køleren ifm. udskiftning af condenser, der gemte sig faktisk en del snavs på forsiden af køleren.
Jeg har en W202, 250TD, den bliver også varmere ved kørsel med campingvogn, men kommer aldrig over 90 gr.
Rensede køleren ifm. udskiftning af condenser, der gemte sig faktisk en del snavs på forsiden af køleren.
Hans J.
Re: Meget varm motor W202
Sinde med højtryksrenseren såfremt det er sådan en du bruger til at vaske/rense med. Et tryk ind på din køler og MANGE af lamellerne er bukket!
Bukket lameller = dårlig varmeafledning!
Og når nu endelig din motor bliver så varm, så forsigtig med at belaste den for meget. Det vil resultere et et flækket topstykke eller din toppakning er utæt. Lad derfor motoren køle af inden du slukker den
Bukket lameller = dårlig varmeafledning!
Og når nu endelig din motor bliver så varm, så forsigtig med at belaste den for meget. Det vil resultere et et flækket topstykke eller din toppakning er utæt. Lad derfor motoren køle af inden du slukker den