Side 1 af 2

Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 07:17
af TonnyL
Hej her inde

Jeg er lidt i tvivl her, jeg havde tidligere en Touran 1.9 Tdi som havde et hjælpe fyr, en kanon god ting.... Bruger mercedes ikke det? jeg har en 2002 w203 c270 hvor jeg ikke lige umiddelbart kan se et anlæg nogen stedder, den har godt nok en el cirkulationspumpe..??

VH Tonny

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 09:15
af olesj
TonnyL skrev:Hej her inde

Jeg er lidt i tvivl her, jeg havde tidligere en Touran 1.9 Tdi som havde et hjælpe fyr, en kanon god ting.... Bruger mercedes ikke det? jeg har en 2002 w203 c270 hvor jeg ikke lige umiddelbart kan se et anlæg nogen stedder, den har godt nok en el cirkulationspumpe..??

VH Tonny
Mon ikke det er et Wabasto fyr du leder efter .

http://www.webasto.dk/home/da/html/homepage.html

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 09:24
af TonnyL
Nej det er det ikke, som jeg siger så havde min Touran et hjælpe fyr som hjælp om vinteren, det startede når ude temp var 5 grader, så motoren hurtigere blev varm..

RG Tonny

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 12:57
af gutman
Prøv at kigge i din inderskærm i højre side lige bag tågelygte Ikke alle er født med dem

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 15:36
af TonnyL
Super, det prøver jeg. :0)

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 16:36
af jensen
Den er ikke født med et fyr men en dypkoger som sidder under indsugningsmanifolden

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 18:12
af TonnyL
Okay, og hvordan tænder den?

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 20:31
af Birke
På min C270CDI sidder der noget der kan minde om et elektrisk varmeapp. lige over startermotoren, der er ihvertfald en tyk plusledning. Jeg mener at man kan aktivere denne i menuen HEATER BOOSTER og at den så virker når ude temp. er under 8 grader, denne skulle give hurtigere varme i bilen og motoren når det er koldt, men er ikke helt sikker.

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 20:54
af møllesøe
Jeg havde en E 270 CDI w210 årg. 2000 og den havde et originalt Eberspächer hjælpefyr som jeg fik kodet en fjernstarter til så den fungerede som motor/kabinevarmer.Jeg kan kun forestille mig at det samme gør sig gældene med din da det er samme motor. Mvh Carsten

Re: Hjælpe varmer

: 6. sep 2012, 22:27
af TonnyL
Jeg har i alle fald et sted inde i menuen, hvor der står heater booster, får lige tjekket op på det... :-)

Re: Hjælpe varmer

: 9. sep 2012, 11:03
af TonnyL
Jeg er godnok lidt i vildrede her, jeg har inde i menuen et sted hvor der står Heater booster, her kan jeg vælge mellem OFF- pusch EC for off eller automatic...
er der ikke nogle MB eksperter der helt eksakt kan sige hvad og hvordan det er og virker...? er det som en siger en dypkoger? er det et hjælpe fyr? eller er der noget i det hele taget???

Re: Hjælpe varmer

: 10. sep 2012, 18:20
af møllesøe
Du skal have fat i en som kan montere fyr og bede og om at få installeret en timer til dit fyr da det der sidder er det samme som man får monteret som motor kabine varmer.
Det er kodet til at hjælpe motoren med at blive driftsvarm ved lave temperaturer da CDI motoren ikke laver varme nok.
Fyret er der du skal bare have en fjernbetjening eller et ur kodet til det.

Re: Hjælpe varmer

: 11. nov 2012, 19:52
af E 270 2001
TonnyL skrev:Jeg er godnok lidt i vildrede her, jeg har inde i menuen et sted hvor der står Heater booster, her kan jeg vælge mellem OFF- pusch EC for off eller automatic...
er der ikke nogle MB eksperter der helt eksakt kan sige hvad og hvordan det er og virker...? er det som en siger en dypkoger? er det et hjælpe fyr? eller er der noget i det hele taget???
Her er lidt fra en kursusmappe jeg lige sad og skimtede igennem :shock:

En konsekvens af CDI-motorernes høje virkningsgrad er en mindre varmeydelse. Som kompensation herfor
monteres der et ekstra elektrisk varmeapparat.
Det ekstra elektriske varmeapparat består af et varmeelement og en direkte påmonteret styreenhed (N33/2).
Styreenheden til det ekstra varmeapparat får et generatorbelastningssignal fra generatorregulatoren, og ved
hjælp af dette signal afgør styreenheden, om der p.t. er overskydende generatorydelse til rådighed, som ikke
skal bruges andre steder i køretøjet. I så fald overfører styreenheden den overskydende ydelse til varmeelementet.
Varmeenergien ledes ud i kølervæskekredsløbet. Batteriet belastes ikke af dette. Hvis der registreres
en fejl, skifter systemet til varmeydelse “nul”.
Forudsætninger for aktivering:
• Kølervæsketemperatur < 78° C
• Udetemperatur < 8° C
• Motor tændt
• Funktion “automatisk” via tast OFF
Tasten sidder i betjeningsfeltet på midterkonsollen (se billedet nederst på siden).
Sådan kobler du systemet fra:
Tryk på tasten.
Kontrollampen i tasten lyser.
Det ekstra varmesystem forbliver frakoblet.
Sådan gør du systemet driftsklart:
Tryk på tasten.
Kontrollampen i tasten slukker.
Det ekstra varmesystem er driftsklart og kobler til og fra efter behov.
Tilkoblingstemperaturerne kan ændres i

Re: Hjælpe varmer

: 11. nov 2012, 20:36
af TonnyL
E 270 der mangler lige det sidste tekst, og billede, det lyder interessant..

Tonny

Re: Hjælpe varmer

: 16. nov 2012, 18:43
af E 270 2001
Hej Tonny,

Heater Booster kan på ingen måde sammenlignes med en kabinevarmer :!: ( havde du forresten tilskudsvarmer monteret :?: )

Heater Boosteren virker elektrisk, og ganske simpelt OG smart bruger den overskydende strøm :idea: Jeg ser INGEN grund til IKKE at have den tændt hele tiden, da den selv ud fra temperatur regulere spændingen

Forudsætninger for aktivering:
• Kølervæsketemperatur < 78° C
• Udetemperatur < 8° C

Eksisterende tilskudsvarmer kan i de fleste tilfælde opgraderes :!: