Dysestøj
Re: Dysestøj
Jo det kan forsage banken i motoren
Re: Dysestøj
Det er egentlig ikke ret slemt, men det kan alligevel høres, specielt i tomgang, og slet ikke ved 1500 o/min. Der er lidt sort røg ved acceleration, nærmest sådan et pust, efter længere tids landevejskørsel.
Er det mon noget jeg skal gøre noget ved ? vil gerne have at alt bare er iorden, da jeg har tænkt mig at beholde bilen i mange år endnu, men ved også at dyser er dyre.
Tak for svar iøvrigt
Er det mon noget jeg skal gøre noget ved ? vil gerne have at alt bare er iorden, da jeg har tænkt mig at beholde bilen i mange år endnu, men ved også at dyser er dyre.
Tak for svar iøvrigt
W203/270CDI 525.000 km
Re: Dysestøj
Nu kender jeg ikke til din motor hvordan den er opbygget, men jeg var selv på værksted med min W211 E320 2008 da den tikkede meget fra den ene cylinder .Birke skrev:Det er egentlig ikke ret slemt, men det kan alligevel høres, specielt i tomgang, og slet ikke ved 1500 o/min. Der er lidt sort røg ved acceleration, nærmest sådan et pust, efter længere tids landevejskørsel.
Er det mon noget jeg skal gøre noget ved ? vil gerne have at alt bare er iorden, da jeg har tænkt mig at beholde bilen i mange år endnu, men ved også at dyser er dyre.
Tak for svar iøvrigt
Jeg fik at vide det var en dysse den var gal med så det købte jeg (3000kr), da vi så skulle skifte den viste det sig at der sidder en lille flammering tror jeg den hedder som var utæt.Den har jeg så skiftet efterfølgende på en anden cylinder som også tikkede og så forsvandt den tikken som motoren havde, måske du kan gøre det samme , på min bil er det bare en kobberring ( Lidt den samme som der sidder på bundproppen når du skifter olie på bilen )
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Dysestøj
Uden at kloge mig på dieselmotor vil jeg tro at tætningsring af allu vil være bedre.
Re: Dysestøj
Ja både og, kan ikke lade være med at tænke på.. Køber man et slibsæt i uoriginal kvalitet, så er flammeskiven i Alu og i original er den kobber-??
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Dysestøj
Hvordan kan man checke om et sæt dyser er iorden?
Min bil (w210 E300TD), har altid haft en del af hvad jeg vil kalde alm. diesel-klapren i tomgang, bare mere end almindeligt. Jeg havde et sæt brugte dyser liggende som jeg prøvede at montere, men det blev det bare endnu værre af.
Så inden jeg monterer de andre igen, ville jeg gerne have dem kontrolleret af en specialist, hvis man kan det?
Er der noget der kan justeres, eller renses på sådan nogle dyser?
Min bil (w210 E300TD), har altid haft en del af hvad jeg vil kalde alm. diesel-klapren i tomgang, bare mere end almindeligt. Jeg havde et sæt brugte dyser liggende som jeg prøvede at montere, men det blev det bare endnu værre af.
Så inden jeg monterer de andre igen, ville jeg gerne have dem kontrolleret af en specialist, hvis man kan det?
Er der noget der kan justeres, eller renses på sådan nogle dyser?
Re: Dysestøj
En CDI dyse er rimelig svær at renovere i forhold til at hvis man køber færdig renoveret dyser!
Men når flammeskiven står af, så plejer der at lægge sig sort slakker omkring dysen.. Så det er altså noget man vituelt kan se.
Men på en 300TDT er det en om606 motor, altså mekaniske dyser, som man godt kan få renoveret..
Først tjekkes åbningstrykket og forstøvningen. Er den helt gal, så er det nye spidser, fjedre og skiver i.
Alle opgaverne kræver en del special værktøj
Men når flammeskiven står af, så plejer der at lægge sig sort slakker omkring dysen.. Så det er altså noget man vituelt kan se.
Men på en 300TDT er det en om606 motor, altså mekaniske dyser, som man godt kan få renoveret..
Først tjekkes åbningstrykket og forstøvningen. Er den helt gal, så er det nye spidser, fjedre og skiver i.
Alle opgaverne kræver en del special værktøj
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Dysestøj
Finn, du kan bare indlevere dem til et diesel-servicecenter. Evt- et lastvognsfirma ( for kontrol, hvis de gider )..
Det tager ikke lang tid at kontrollere dem
Det tager ikke lang tid at kontrollere dem
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Dysestøj
Nu har jeg kontrolleret for slagger, røg mv. omkring dyserne, og kan ikke se noget. Kan man mon med tester se om de er ok ? jeg tænker her på evt. at udskifte eller kontrollere den der laver støjen.
Måske jeg skulle pille alle dyserne ud og så skifte flammeskiverne og få testet dyserne ved en expert ?
Måske jeg skulle pille alle dyserne ud og så skifte flammeskiverne og få testet dyserne ved en expert ?
W203/270CDI 525.000 km
Re: Dysestøj
Med mindre at du har special værktøjet til dyse arbejde og prøvet det før. Så få bilen ud til en der har det rette værktøj.. Dyserne kan side ekstrem fastgroet!! og man kan ende med at gøre skade på motoren, hvis ikke det bliver gjordt på den rigtige måde.
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Dysestøj
Tak for tippet.
Jeg har idag indleveret dyserne + et sæt ekstra dysespidser jeg havde liggende, hos Dieselhuset Scania her i Silkeborg.
Så håber jeg de siger der skulle nye spidser i, eller sådan noget
Så den kan komme til at køre som den skal.
Jeg har idag indleveret dyserne + et sæt ekstra dysespidser jeg havde liggende, hos Dieselhuset Scania her i Silkeborg.
Så håber jeg de siger der skulle nye spidser i, eller sådan noget
Så den kan komme til at køre som den skal.
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Dysestøj
Lige en opfølgning:
Jeg har idag hentet dyserne hos Dieselhuset Scania.
Beskeden var at de har tjekket åbningstryk og forstøvning, og ikke fundet nogen fejl.
Og at der var nye spidser i. (det må være noget tidligere ejer har fået lavet).
Jeg slap med en 50er til kaffekassen.
Jeg har idag hentet dyserne hos Dieselhuset Scania.
Beskeden var at de har tjekket åbningstryk og forstøvning, og ikke fundet nogen fejl.
Og at der var nye spidser i. (det må være noget tidligere ejer har fået lavet).
Jeg slap med en 50er til kaffekassen.
Re: Dysestøj
Så ville jeg sige at du skal havde tjekket timmingen på pumpen.. Kan også være kæden der er strukket.
Tommelfinger regl siger at en kæde skulle skiftes for hvert 200.000km for at være på den sikre side med at den ikke pludselig knækker eller bliver strukket
Tommelfinger regl siger at en kæde skulle skiftes for hvert 200.000km for at være på den sikre side med at den ikke pludselig knækker eller bliver strukket