Dysestøj

Alt vedrørende teknik
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Dysestøj

Indlæg af Birke »

Kan en dårlig dyse støje ? motoren lyder som om den slår lidt hårdere på en cylinder. Mener at kunne sige at det ikke er plejlleje, stempel, ventilklapren eller andet mekanisk. Det er en 270CDI.
W203/270CDI 525.000 km
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af JTC »

Jo det kan forsage banken i motoren
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysestøj

Indlæg af Birke »

Det er egentlig ikke ret slemt, men det kan alligevel høres, specielt i tomgang, og slet ikke ved 1500 o/min. Der er lidt sort røg ved acceleration, nærmest sådan et pust, efter længere tids landevejskørsel.
Er det mon noget jeg skal gøre noget ved ? vil gerne have at alt bare er iorden, da jeg har tænkt mig at beholde bilen i mange år endnu, men ved også at dyser er dyre.

Tak for svar iøvrigt
W203/270CDI 525.000 km
Brugeravatar
olesj
Indlæg: 118
Tilmeldt: 1. sep 2010, 11:44
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af olesj »

Birke skrev:Det er egentlig ikke ret slemt, men det kan alligevel høres, specielt i tomgang, og slet ikke ved 1500 o/min. Der er lidt sort røg ved acceleration, nærmest sådan et pust, efter længere tids landevejskørsel.
Er det mon noget jeg skal gøre noget ved ? vil gerne have at alt bare er iorden, da jeg har tænkt mig at beholde bilen i mange år endnu, men ved også at dyser er dyre.

Tak for svar iøvrigt
Nu kender jeg ikke til din motor hvordan den er opbygget, men jeg var selv på værksted med min W211 E320 2008 da den tikkede meget fra den ene cylinder .
Jeg fik at vide det var en dysse den var gal med så det købte jeg (3000kr), da vi så skulle skifte den viste det sig at der sidder en lille flammering tror jeg den hedder som var utæt.Den har jeg så skiftet efterfølgende på en anden cylinder som også tikkede og så forsvandt den tikken som motoren havde, måske du kan gøre det samme , på min bil er det bare en kobberring ( Lidt den samme som der sidder på bundproppen når du skifter olie på bilen ) :)
W211 E320 V6 TCdi SC årg 08
http://www.olesj.dk

Med venlig hilsen
Ole Jakobsen
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Dysestøj

Indlæg af SLKkompressor »

Uden at kloge mig på dieselmotor vil jeg tro at tætningsring af allu vil være bedre.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af JTC »

Ja både og, kan ikke lade være med at tænke på.. Køber man et slibsæt i uoriginal kvalitet, så er flammeskiven i Alu og i original er den kobber-??
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Dysestøj

Indlæg af E 270 2001 »

Kobber :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dysestøj

Indlæg af Finn Donati »

Hvordan kan man checke om et sæt dyser er iorden?

Min bil (w210 E300TD), har altid haft en del af hvad jeg vil kalde alm. diesel-klapren i tomgang, bare mere end almindeligt. Jeg havde et sæt brugte dyser liggende som jeg prøvede at montere, men det blev det bare endnu værre af.

Så inden jeg monterer de andre igen, ville jeg gerne have dem kontrolleret af en specialist, hvis man kan det?
Er der noget der kan justeres, eller renses på sådan nogle dyser?
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af JTC »

En CDI dyse er rimelig svær at renovere i forhold til at hvis man køber færdig renoveret dyser!
Men når flammeskiven står af, så plejer der at lægge sig sort slakker omkring dysen.. Så det er altså noget man vituelt kan se.

Men på en 300TDT er det en om606 motor, altså mekaniske dyser, som man godt kan få renoveret..
Først tjekkes åbningstrykket og forstøvningen. Er den helt gal, så er det nye spidser, fjedre og skiver i.

Alle opgaverne kræver en del special værktøj :!:
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Dysestøj

Indlæg af E 270 2001 »

Finn, du kan bare indlevere dem til et diesel-servicecenter. Evt- et lastvognsfirma ( for kontrol, hvis de gider )..
Det tager ikke lang tid at kontrollere dem :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysestøj

Indlæg af Birke »

Nu har jeg kontrolleret for slagger, røg mv. omkring dyserne, og kan ikke se noget. Kan man mon med tester se om de er ok ? jeg tænker her på evt. at udskifte eller kontrollere den der laver støjen.
Måske jeg skulle pille alle dyserne ud og så skifte flammeskiverne og få testet dyserne ved en expert ?
W203/270CDI 525.000 km
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af JTC »

Med mindre at du har special værktøjet til dyse arbejde og prøvet det før. Så få bilen ud til en der har det rette værktøj.. Dyserne kan side ekstrem fastgroet!! og man kan ende med at gøre skade på motoren, hvis ikke det bliver gjordt på den rigtige måde.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dysestøj

Indlæg af Finn Donati »

Tak for tippet.
Jeg har idag indleveret dyserne + et sæt ekstra dysespidser jeg havde liggende, hos Dieselhuset Scania her i Silkeborg.
Så håber jeg de siger der skulle nye spidser i, eller sådan noget :)
Så den kan komme til at køre som den skal.
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dysestøj

Indlæg af Finn Donati »

Lige en opfølgning:

Jeg har idag hentet dyserne hos Dieselhuset Scania.
Beskeden var at de har tjekket åbningstryk og forstøvning, og ikke fundet nogen fejl.
Og at der var nye spidser i. (det må være noget tidligere ejer har fået lavet).

Jeg slap med en 50er til kaffekassen.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysestøj

Indlæg af JTC »

Så ville jeg sige at du skal havde tjekket timmingen på pumpen.. Kan også være kæden der er strukket.

Tommelfinger regl siger at en kæde skulle skiftes for hvert 200.000km for at være på den sikre side med at den ikke pludselig knækker eller bliver strukket
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Besvar