Side 1 af 2

Næsten grædefærdig

: 14. sep 2012, 19:59
af Birke
Hej forum

For 8000 km siden monterede jeg en ny indsugningsmanifold. Nu har jeg lige taget ladeluftslangen af, og kan se at der er sort sort klæg masse ca, 3mm tykt :( i EGR- ventilen og garanteret også hele vejen igennem min nye fine originale manifold, det er næsten ikke til at bære :( , kan man "vedligeholde" manifolden med Belladd eller ? det kan ikke havde været MB`s mening at det skal se sådan ud :?: Og slet ikke Rudolf Diesels
Kan det være en dyse der ikke er ok som forårsager røg som suges ind igen i motoren..........? Motoren ryger ikke....kun lidt ved kraftig acc.
Så er det jeg ikke kan lade være med at tænke på om man kan blokere EGR- ventilen, det er ikke korrekt mht miljø, men hvis man forestiller sig at indsugningsarealet reduceres med ca. 14 % pga. sort snask, så tror jeg alligevel at det er ok mht. NOX mv. at blokere EGR- ventilen.

Tænker på om det kan være dyser der forårsager for meget røg og dermed sort snask, MB kan da ikke lave er system der er så dårligt, eller?

Er der nogen der har gode ideer?

Re: Næsten grædefærdig

: 15. sep 2012, 08:29
af SLS-AMG
Ja du har ret EGR er noget lort, du kan godt holde dit manifold nogenlunde rent med Bell-ad, men det er en ulige kamp.
især hvis du osse køre bykørsel, hvem gør ikke det ??.
Har kun set nogle få som ikke var sodet. de kørte næsten kun motorvej i tyskland.
EGR var ikke opfundet på Rudolf Diesels tid. :)
EGRventilen er styret af luftmassemåleren og den opdager temlig hurtig hvis ikke EGR virker som den skal.
Måske nogen kan ændre i software i CDI styreenhed...

Re: Næsten grædefærdig

: 15. sep 2012, 09:18
af SLKkompressor
Mit gæt er at turboen er slidt så der kommer lidt smøreolie ind i indsugningen som sammen med genbrugs udstødning fra EGR ventilen giver en rigtig fed blanding som sviner indsugningssystemet.

Re: Næsten grædefærdig

: 15. sep 2012, 10:12
af TonnyL
Jeg fandt disse indlæg om at frakoble EGR systemet, men det er hvis ikke for den alm garage mekaniker, men om der er nogle der kan eller tør ved jeg ikke, jeg vil gerne ha mit koplet fra...

http://mbworld.org/forums/e-class-w210/ ... e-mod.html

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=68928

Så er det bare lige en guro der skal melde sig, så jeg kan bestille en tid :-)

Re: Næsten grædefærdig

: 15. sep 2012, 13:30
af Birke
Nu har jeg lige prøvet at sætte en klemme på vacuumslangen til EGR- ventilen, og nu går bilen nødprogram......så det kan jeg ikke, troede jeg egentlig når den er vakuumreguleret og ikke elektronisk. Måske jeg skal prøve at blokere det rustfri rør som gassen løber igennem, helt inde ved motoren, jeg tænker på at så har vakummet noget at "trække" i.
Umiddelbart mener jeg ikke turboen er slidt, da bilen på ingen måde bruger olie, ladeluftslangerne er nærmest tørre, og der er ingen olie i bunden af slangen, men selfølgelig vil der være en anelse olie fra turboen.

Re: Næsten grædefærdig

: 15. sep 2012, 13:37
af Birke
Kan se at jeg skal hen og svinge loddekolben, da trykket i indsugningen er afhængig af EGR- ventilen.
Tak for link

Re: Næsten grædefærdig

: 28. sep 2012, 21:10
af thomas-m
Hej Birke
Har du loddet lidt i motorrummet?
Jeg har netop hørt, at man kan lave en blokering af røggas recirkuleringen fra EGR ventilen, hvis blot man efterlader et hul på ca. 4 mm. Om det virker ved jeg ikke.

Re: Næsten grædefærdig

: 28. sep 2012, 23:30
af TonnyL
Jeg har simpelthen bestilt tid til at få det koblet fra i styreboksen her..

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html

Re: Næsten grædefærdig

: 29. sep 2012, 09:48
af SLKkompressor
Tvivler på at det er lovligt at gribe ind i motorens styresystem og at afbryde EGR systemet. Tror ikke det hjælper ret meget til at få et renere indsugningssystem.

Re: Næsten grædefærdig

: 29. sep 2012, 10:44
af E 270 2001
SLKkompressor skrev:Tvivler på at det er lovligt at gribe ind i motorens styresystem og at afbryde EGR systemet. Tror ikke det hjælper ret meget til at få et renere indsugningssystem.
Lovligt er det ikke :!: MEN det hjælper så sandelig til et renere system :idea:

Det eneste der er at gøre, at bruge en systemrens og så få renset EGR når det behøves. DET ER ET LORTESYSTEM DET EGR - ingen tvivl om det...

Re: Næsten grædefærdig

: 29. sep 2012, 21:53
af MFO
TonnyL skrev:Jeg har simpelthen bestilt tid til at få det koblet fra i styreboksen her..

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html
Hej

Jeg har fået lavet indgrebet hos Landberg, det har ikke koblet EGR ventilen fra, muligvis har det ændret hvornår den åbner, men den er ikke koblet fra.

Michael

Re: Næsten grædefærdig

: 29. sep 2012, 23:11
af TonnyL
Det var mystisk, det er da det de reklamere med at de gør, men måske der er flere muligheder...

Re: Næsten grædefærdig

: 3. okt 2012, 19:09
af greasemonkey
hvis der er nogen der vil have lavet en bypass med modstande til at koble på motorstyreneheden som i linket fra mbworld.org siger i bare til jeg har stumperne liggende

Re: Næsten grædefærdig

: 3. okt 2012, 20:27
af B.B.
Jeg vil gerne have lavet en bypass, på min 220 cdi, c klasse, men ved ikke om du har hjemme på Sjælland

Vh BB

Re: Næsten grædefærdig

: 3. okt 2012, 21:16
af greasemonkey
jeg bor i valby og har tlf 31 70 40 79 du kan ringe eller smse