Side 1 af 1

W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 09:48
af BTE
Hej Alle,

Bil: W211 2007 E220 170HK

Jeg har gennem den seneste tid oplevet mit styretøj er blevet mere træg når jeg kører. Jeg kan ikke længere dreje med samme lethed som tidligere. Den drejer stadig fint, men ikke så fint som den har gjort! :)

Jeg har kontrolleret servovæske, og det er som det skal være. Har også holdt i tomgang og drejer fuldt ud til venstre og højre for at se om servopumpen skulle knurre, det gøre den ikke.

Jeg har ladet mig fortælle det er tandstangen der er syndere? :)

Jeg har fundet denne, er der venligst en der kan bekræfte at det er denne del jeg skal købe, evt. oplyse org. mercedes part. nr, tak :)

Jeg mistænker måske en defekt parameterstyrings sensor?

//BTE

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 10:05
af E 270 2001
Jeg ville nok lige få det undersøgt før du kaster penge ud :idea:

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 10:09
af BTE
Det er selvfølgelig også ideen :)
Jeg kan godt bare lide at være på forkant :)

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 11:18
af SLKkompressor
Hvis du skal være helt på forkant skal du opgive hele stel nr. Jeg ville ikke bytte en defekt reservedel ud med anden brugt slidt del.

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 12:34
af AndreasNoermark
Nu ved jeg ikke om man kan det på en w211, men på min w210 tog jeg er smurte tandstangen med noget fedt, noget rigtig tykt og bare fyldte godt op og drejede fra side til side pg fyldte igen, det gjorde jeg nogle gange og det hjalp rigtig meget og det fjernede også en del slør :-)

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 13:17
af BTE
Du har ret SLKkompressor.. Men jeg syntes det er lidt i overkanten at betale 11.500 DKK (% 2500 hvis jeg aflevere den gamle) for en tandstang! :)

Stelnummer: WDB2110081B

Kan det måske "bare" være sensoren? :)

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 15:04
af SLKkompressor
Der findes 9 forskellige tandstænger og det rigtige nr. kan kun findes med HELE stelnr. Men først skal du da undersøge om det evnt.er bærekugler eller andet ved styretøjet som går trægt.

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 18:47
af jensen
Det kan evt.også være trykslange fra pumpe til tandstang

Re: W211 Træg styretøj

: 9. okt 2012, 21:51
af JTC
Self som der også bliver sagt, så tjek det hel grundigt igennem inden man kaster sig ud i tandstang skift.

Men det skal så siges, at det er tit de går i stykker.. Så kan ikke anbefale et brugt.

Re: W211 Træg styretøj

: 10. okt 2012, 09:29
af BTE
Tak for de mange input.
Jeg melder tilbage efter bilen har været på værksted :)

//BTE

Re: W211 Træg styretøj

: 10. okt 2012, 22:44
af Velo
BTE skrev:Tak for de mange input.
Jeg melder tilbage efter bilen har været på værksted :)

//BTE
Inden du kaster penge i grams over det hele. Så overvej om det er dine tårnlejer der er synderen.
Hvis de kører tør, så er den gudhjælpe mig også svær at dreje til sidst.

Du kan skrue styrestangen af og prøve at dreje hjulet manuelt, Det giver en føling af hvordan det hele kan dreje. Så kan du i samme ombæring føle om kugle leddet i tandstangen om det er 10-4 og uden slør. Du kan også hvis du piller styrestængerne fra i begge sider mærke på rattet om den er træg (både med og uden servo)

Det er selvfølgelig ikke samme bil, men min Vito var dælmer noget bedre efter et par nye tårnlejer med rigeligt fedt i. Kuglerne var rustet i det ene af lejerne, så det var ikke nemt at dreje - og da slet ikke med en rimelig bredde dæk. Det kunne klares med en donkraft og et godt topnøglesæt og kostede pænt under 1.000,- og en formiddag på p-pladsen.

Re: W211 Træg styretøj

: 11. okt 2012, 11:32
af SLKkompressor
Bortset fra at der ikke er tårnleje på en W211 men øverste bære/styrekugle så er det godt beskrevet hvad man kan undersøge inden man investerer i ny tandstang. Allerede efter 70.000 km. fik jeg skiftet en slidt/defekt bærekugle.

Re: W211 Træg styretøj

: 16. okt 2012, 20:23
af Velo
SLKkompressor skrev:Bortset fra at der ikke er tårnleje på en W211 men øverste bære/styrekugle så er det godt beskrevet hvad man kan undersøge inden man investerer i ny tandstang. Allerede efter 70.000 km. fik jeg skiftet en slidt/defekt bærekugle.
Ja gror sådan en fast så er den sku nok rimeligt død at dreje med.
Men som sagt. Fremgangsmåden er god til at afsløre hvor fejlen er skjult.