Defekt top-pakning grundet køler

Alt vedrørende teknik
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Hej Forum,
Håber at nogen kan hjælpe med denne.

Forløbet
1. Jeg skiftede køler i min W211 - 320CDI fra 2004. Køleren var ikke defekt, men nogle slanger var rustet rast
2. Ny køler fra AVA igennem SPEEDY autoparts blev monteret
3. Efter kølerbyttet - midt på motorvejen lyser advarselslampen for køler. Temp helt oppe...
4. Holder ind - fylder 4-5 liter vand på. Starter bilen, alt ser normalt ud.
5. Kører hen på værksted hvor vi kan se under bilen at vandet siver ud langs siden af køleren (samling imellem side og radiator).
6. SPEEDY leverer en ny køler U.B. som vi monterer. Fin service og alt fint med nye køler, men nu er toppen gået (dampsky ud af udstødningen)

Mit spørgsmål:
Jeg har bedt AVA Kølere om at dække rep. af toppen, men de siger nu at det var toppen som var gået først, og at trykket fra udstødningen har trykket køleren op i hele siden. Kan det så overhovedet lade sig gøre ?

Hvis de forsat ikke vil deltage i betalingen, hvad gør man så?
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af JTC »

Det er detsvære ikke noget man kan få dem til at dække, da det jo er op til kunden selv at holde øje med motorens tilstand under kørsel.. Sådan firkantet set.

Så kan de levere en god service og eventuelt dække nogle af omkostningerne ved det.

Men det med at trykke køleren fra hinanden, burde ikke være muligt da det dæksel der sider på ekspansionsbeholderen, gerne skulle lukke overtrykket ud
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

Punkt 4 :!: Fylder 4-5 liter vand på - hvilken temperatur på det vand :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Til JTC, enig i at det er op til kunden... Men når det sker så pludseligt er der ingen chance for at reagere.
Det interessante for mig er dog deres argument om at min top skulle være gået først og dette skulle kunne trykke køleren fra hinanden. Det har jeg aldrig hørt om før, og dit svar ang. ekspansionsbeholderen bekræfter vel egentlig også at dette er meget usandsynligt.

Til E270, Det var vand som havde stuetemperatur - ca. 20 grader varmt. Hvorfor?
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

Fordi man IKKE fylder koldt vand på en varm motor. En for hurtig nedkøling af metalet kan få konsekvenser :idea:
Hvor lang tid kørte du med temperaturen helt oppe :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.

Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

Hmm. Du skal jo nok bruge bilen, så få den lavet - og husk fotodokumentation til videre brug :!:
Hvor meget vand bruger den nu :?:
At kølersiden går itu under kørsel pga. defekt toppakning lyder lidt underligt :shock:

Hvor lang tid gik der imellem kølerskifte og din tur på motorvejen :?: Skiftede du selv køleren :?: Hvis ikke kølersystemet har været luftet ordenligt ud, kan der have været en luftlomme som kan stoppe cirkulationen i stystemet, med overophedning til følge. Og hvis ikke en kølerslange springer, så kan det ikke udelukkes at køleren giver efter :?: Så der kan være flere ting der spiller ind.

Men måske den defekte pakning kan udlede et svar på hvad der er sket :?: HUSk foto samt at beholde pakningen :!: :!:
At toppakningen går pga. kortvarig kørsel ved varm motor er muligt.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Der gik ca. 1 uge fra kølerbyttet til den nævnte situation hvor den kogte over.
Så for mig passer det med at køleren har fungeret / holdt tæt i starten, men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet.

Det var min mekaniker som skiftede køleren. Toppen var 100% ikke gået før byttet og bilen brugte intet vand før byttet.
Mekanikeren er 100% sikker på at han har luftet og fyldt køleren korrekt - (men det skal han jo sige :o ). Jeg har dog brugt ham i en del år så jeg stoler på ham.

Da værkstedet havde monteret den nye - nye køler (erstatningen fra Speedy) viste det sig at bilen nu brugte ca. 1 liter vand på 30 min tomgang, og dampede som et lokomotiv.

Jeg skal have fat i værkstedet og se hvad de har af dele og evt. fotos. Det har jeg ikke været opmærksom på.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af BWJ »

MB320DCIW211 skrev:Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.

Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.

Det lyder som om din kølerblæser er død, når du tænder dit AC, køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet, når du slukker ell. der ikke er behov for køling, er der ingen køling, og så koger vandet af.
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

MB320DCIW211 skrev:Der gik ca. 1 uge fra kølerbyttet til den nævnte situation hvor den kogte over.
Så for mig passer det med at køleren har fungeret / holdt tæt i starten, men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet.

Det var min mekaniker som skiftede køleren. Toppen var 100% ikke gået før byttet og bilen brugte intet vand før byttet.
Mekanikeren er 100% sikker på at han har luftet og fyldt køleren korrekt - (men det skal han jo sige :o ). Jeg har dog brugt ham i en del år så jeg stoler på ham.

Da værkstedet havde monteret den nye - nye køler (erstatningen fra Speedy) viste det sig at bilen nu brugte ca. 1 liter vand på 30 min tomgang, og dampede som et lokomotiv.

Jeg skal have fat i værkstedet og se hvad de har af dele og evt. fotos. Det har jeg ikke været opmærksom på.
:arrow: Har de haft toppen af :?: Alle mekanikere kan lave fejl, og en udluftning kan drille :roll: Men hvis du har kørt en uge UDEN problemer, så burde der INTET være at udsætte på monteringen.

Derimod lyder det som om at toppakningen er gået, næsten alt vandet er ædt - det resterende vand bliver utroligt varmt og køleren flækker ( det kunne lige så godt have været en slange der sprang ). Jeg tror at pakningen går inden køleren flækker :( Jeg vil råde dig til at få undersøgt alle andre kølerslanger da de kan have taget skade :idea:

"men under belastningen fra accelerationen på motorvejen er trykket blevet for stort. Indtil da havde jeg kun kørt morfar kørsel siden kølerbyttet."
Det kan værre den acceleration der sprang pakningen :?: måske :?: men trykket i kølersystemet holder sig rimeligt stabilt ved ca 80 grader, det er kun vandpumper der skaber noget flow.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

BWJ skrev:
MB320DCIW211 skrev:Hej E270, Bilen stod ca. 45 minutter før jeg hældte vandet på.
Jeg kørte i ca 1 - 2 minutter med temp. oppe. Lå i overhalingsbanen på motorvejen og kunne ikke bare stoppe bilen.

Det pudsige var at da jeg slog klima på / eller af (kan ikke huske) gik temp omgående ned igen og advarsels lampen gik ud igen.
Efter vandpåfyldningen fungerede bilen helt normalt og kunne køres til værkstedet.

Det lyder som om din kølerblæser er død, når du tænder dit AC, køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet, når du slukker ell. der ikke er behov for køling, er der ingen køling, og så koger vandet af.
:arrow: Måske du skulle få en startester på, for at se om der er andre uregelmæssigheder. Måske fejludlæsningen kan afsløre noget da fejlene er logget.

EN varm motor kan gøres koldere ved at tænder blæseren på varm, hvorved varmen overføres fra vandet til luften.

"køler blæseren fra kondensatoren også kølervandet" er der en seperat blæser til kondensatoren :?: Hvis ikke kølerblæseren virker, burde der være kommet en fejlmelding :!:

MEN udlæs fejlkoder og undersøg ALT ovenstående :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Tak for de gode input. Det vil jeg prøve at forfølge. Jeg poster en update når jeg ved mere.

Kan dette være en teori;
1. køler smider vandet og temp. stiger
2. jeg tænder for klima hvilket cirkulerer det vand som findes i kabine "radiatoren" ud i kølesystemet, og det er det som gør at advarselslampen slukkes

Jeg mener at have læst at der er ca. 1,5 liter i kabine radiatoren
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af E 270 2001 »

MB320DCIW211 skrev:Tak for de gode input. Det vil jeg prøve at forfølge. Jeg poster en update når jeg ved mere.

Kan dette være en teori;
1. køler smider vandet og temp. stiger Ja, men toppakninger er røget - så den er nok mistænkt nr. 1
2. jeg tænder for klima hvilket cirkulerer det vand som findes i kabine "radiatoren" ud i kølesystemet, og det er det som gør at advarselslampen slukkes Var den HELT slukket under din kørsel :?: men ellers måske ja

Jeg mener at have læst at der er ca. 1,5 liter i kabine radiatoren
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MB320DCIW211
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. aug 2012, 20:11

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af MB320DCIW211 »

Her er billed af toppakning.
Umiddelbart kan jeg ikke se at den er defekt. Håber at den kan ses på billederne.
Men revnerne imellem ventilerne... Kan det være der den bruger vand (suges ind fra kølekanalerne i toppen)?
pakning1.jpg
pakning2.jpg
closeup.jpg
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Defekt top-pakning grundet køler

Indlæg af BWJ »

MB320DCIW211 skrev:Her er billed af toppakning.
Umiddelbart kan jeg ikke se at den er defekt. Håber at den kan ses på billederne.
Men revnerne imellem ventilerne... Kan det være der den bruger vand (suges ind fra kølekanalerne i toppen)?
pakning1.jpg
pakning2.jpg
closeup.jpg
Det er der fejlen er, det topstykke er dømt dødt :cry:
Senest rettet af BWJ 16. jan 2013, 16:57, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
Besvar