Michelin dæk nedslidning

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brutus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. okt 2010, 10:11

Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Brutus »

Jeg fik i foråret monteret 4 nye Michelin 225/55 17 og har siden kørt omkring 20.000 km. I oktober kørte jeg på værksted, med en mistanke om der var gået et forhjulsleje, der kom en underlig skure/hyle lyd fra venstre side.

Værkstedet konstaterede, at begge fordæk havde "rejst" sig hvilket var skyld i lyden, samtidig konstaterer de at begge baghjul var helt nedslidte.

Jeg har aldrig oplevet, at mine dæk kun kan holde en sæson og overvejer en reklamation. Er der andre der har haft samme oplevelse med Michelin dæk og har anbefaling til et andet dækmærke?

Mvh
Bruno Nielsen
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af MB cruizer »

Sjovt du skulle nævne det. Mine Michelin Energy i 215 15" er jeg heller ikke tilfreds med.

Baghjul meget nedslidte (OK jeg har da kørt 60000) og fordæk er blevet skæve i kassen så de ikke kan afbalanceres korrekt.
Men problemerne begyndte tidligt, jeg har bare forsat med at køre på dem.

Mener MB selv anbefaler Continental
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Velo »

Normalt er det min opfattelse at michelin er et af af de mærker der holder til mange km.

Nu sælger jeg ikke dæk, eller kender nogen der sælger Michelin.
Men når du nu skriver at dine bagdæk er slidt mere end dine fordæk. Så tænker jeg straks Speederfod.
Rejste fordæk kunne også tyde på agressiv kørsel.
Men hvad med dæktrykket. Forkert tryk = forkert slid.
Avantgarde
Indlæg: 78
Tilmeldt: 8. okt 2010, 19:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Avantgarde »

Årsagen er forkert dæktryk, tung fod på speederen og hård acceleration ud af rundkørsler... Jeg ved det af bitter erfaring :oops:
W212 E200 CDI
Brutus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. okt 2010, 10:11

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Brutus »

Hmmmm speederfod og aggressiv kørsel, jeg har ikke ændret mit kørselsmønster og havde ikke de samme problemer med sidste sæt dæk af mærket Nokian ( der var andre problemer som rystelser) men de holdt to sæsoner. Dæktrykket er blevet tjekket med jævne mellemrum og jeg kører hovedsageligt motorvejs kørsel ca. Km 180 dagligt og aldrig over 140 kmt

Værkstedet kunne fortælle, at de ofte oplevede at Michelin dækkene rejste sig så måske er der sket en ændring i produktionen. Nu skal jeg finde ud af hvilke dæk, der skal på til foråret og om jeg skal forsøge med en reklamation.

Mvh
Bruno Nielsen
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Velo »

Brutus skrev:Hmmmm speederfod og aggressiv kørsel, jeg har ikke ændret mit kørselsmønster og havde ikke de samme problemer med sidste sæt dæk af mærket Nokian ( der var andre problemer som rystelser) men de holdt to sæsoner. Dæktrykket er blevet tjekket med jævne mellemrum og jeg kører hovedsageligt motorvejs kørsel ca. Km 180 dagligt og aldrig over 140 kmt

Værkstedet kunne fortælle, at de ofte oplevede at Michelin dækkene rejste sig så måske er der sket en ændring i produktionen. Nu skal jeg finde ud af hvilke dæk, der skal på til foråret og om jeg skal forsøge med en reklamation.

Mvh
Bruno Nielsen
Hej Bruno
Nu kører vi i tunge biler så selvom du tjekker trykket tit så betyder det jo ikke nødvendigvis at det har været højt nok.
Især hvis det ikke er en original størrelse dæk montering kan det godt afvige en del fra trykket i anbefalingerne. Personligt er 60 PSI på de aktuelle vinterdæk lige omkring der hvor dækkene ser ud til at passe.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af E 270 2001 »

60 psi eller 4.1 bar lyder godt nok i overkanten. På mine sommerdæk 235/40/18 er jeg gået OP til 3 bar ( 43 psi ).
Er det ud fra din egen overbevisning, eller ligger der andet til grunds :?:

Når man køre med brede dæk og lavprofil skal man gerne køre med lidt ekstra tryk i, ellers er det jævnfør bilens data til pågældende str fælg og dæk :!:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af oej »

At Michelin dæk rejser sig (i deres lavprofil serie) er ikke ukendt. Det har de gjort de sidste 15 år eller mere. Men det er altid på de "ikke" trækkende hjul.
Hvis du spørger fabrikanten, siger de at dækkene skal byttes om for hver 7-10000 km så sker det ikke.
Det er også korrekt men lidt bøvlet.
Det er dog mest Michelin og Bridgestone som er kendt for deres "rejsning" også kaldet hæl/tå i fagsprog.

Michelin er dog ikke kendt for at de slides hurtigt, men at de bliver hårdere når de slides og derved kan kommer til at støje en del på de sidste milimeter.
Dækfabrikanterne anbefaler 0,2-0,4 bar ekstra ved lavprofil.

Køre selv på conti (235/40-18) Nok de blødeste dæk af alle og slides derfor hurtigt 25-28000 km på bagdæk. Men hjulstøj er på minimun
og behageligt dæk at køre på,Og med godt greb :)
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af Velo »

E 270 2001 skrev:60 psi eller 4.1 bar lyder godt nok i overkanten. På mine sommerdæk 235/40/18 er jeg gået OP til 3 bar ( 43 psi ).
Er det ud fra din egen overbevisning, eller ligger der andet til grunds :?:

Når man køre med brede dæk og lavprofil skal man gerne køre med lidt ekstra tryk i, ellers er det jævnfør bilens data til pågældende str fælg og dæk :!:
Det var lige så meget en understregning af at forskellige biler med forskellige dæk kører med forskelligt tryk.
Jeg kører W638 V klasse Derfor det høje tryk.
john@jha.dk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. dec 2012, 15:21

Re: Michelin dæk nedslidning

Indlæg af john@jha.dk »

Min erfaring er at Continental er det absolutte bedste dæk til Mercedes.
Som vinterdæk har vi også gode erfaringer med Nokian.

Michelin er desværre ikke det som det var i gamle dage.

John
Besvar