Ingen olietryk derefter grim lyd

Alt vedrørende teknik
Besvar
Eva
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. mar 2009, 21:17

Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af Eva »

Hvad er der mon sket med min bil?

Da jeg parkerede den her til aften fejlede den absolut ingenting. :mrgreen:
4 timer efter skulle jeg hjem og startede bilen.

Efter ca 10 sekunder i tomgang (ikke længere tid end at jeg lige skulle til at tænde lyset og køre) kom der en kort, ikke særlig høj mislyd :( som om et eller andet "rendte løs" tror jeg, og motoren fik en anderledes ,blød og mere sagte motorgang.

Jeg nåede lige at tænke, at det var sgu mystisk hvad det var og og opdagede så, at der intet olietryk var overhovedet. :shock: :shock:

Jeg standsede straks motoren.

Motorolie var der nok af , så min "geniale" mand mente at den skulle startes igen for at konstatere om jeg virkelig havde ret i, der ikke var olitryk :(

Der kom intet olietryk :cry: men en metallisk skraldelyd og motoren blev straks stoppet. :cry: :cry:


Hvad i alverden er der mon sket med den :? :?

Nå ja, det er en 6 cyl. 300 D aut. W124 fra 1991 med 402000 km på bagen og bruger ikke olie.



Det lyder desværre alvorligt..ikk' oss' :(


Oliepumpe?
Hvad der driver oliepumpen ....eller???

Nogen der tør byde ind med hvad der er galt?
Mvh Eva
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af jensen »

Foran på motoren sidder en vakumpumpe som laver vakum til bremserne,den har været kørt i smadder engang dvs.der sidder 2 små kuglelejer som har skilt sig ad
og de små kugler ligger så nede i bundkarret og triller rundt og oliepumpen prøver at suge dem til sig men det kan den ikke for der sidder et filter i pumpen men efter ca 100000 km tror jeg kan filtret ikke blive ved med at holde til kuglerne så der bliver et lille hul til en kugle og den går i klemme i pumpen så tandhjulet som trækker pumpen går løs og dermed ingen olietryk
hejhej
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22. okt 2009, 09:25

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af hejhej »

hej

få fat i JTC her inde på siden han ved ALT om 124 og han er billig og til at stole på
Eva
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. mar 2009, 21:17

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af Eva »

Jeg tror altså ikke der er nogen lejer der har været i stykker i vacuumpumpen.

Oliepumpen er kædetrukket, kan det tænkes den har smidt kæden så det er det der gav den skraldende lyd?
Mvh Eva
Superman
Indlæg: 117
Tilmeldt: 20. okt 2012, 21:05

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af Superman »

Din mand skal have et slag over fingrene.. :twisted:

Men for det første så skal du lave et opslag på 124forum.dk i stedet.. :D (det kan nemt være at der er nogle der bor i ved siden af dig.. Og de er YDERST hjælpsomme derinde, dét er noget der virker)

Og så skal du ringe til Jakob fra jtcmb.dk og spørge ham hvornår han har tid til at du får den transportet over til ham.. 8)

Og så er du på rette vej :wink:
Eva
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. mar 2009, 21:17

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af Eva »

Tak for tips om andet forum Superman :-)
Mvh Eva
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af JTC »

Det er svært at vudere hvad der er sket i dette her tilfælde.

Det kan være en deffekt generator som giver mislyden og når spændingen ikke er stor nok, virker olie måleren ikke.

Men det kan også være oliepumpen der er færdig.

Man kan teste oliepumpen, ved et tage brændsofrørne af dyserne og tage oliefilteret op. Få en til at tørne motoren og se om der pumpes olie op til oliefilteret
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af BWJ »

Dieseloliefiltret ???, snakkes der ikke motorolie ?????
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af E 270 2001 »

Den må du lige læse igen :wink:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af BWJ »

E 270 2001 skrev:Den må du lige læse igen :wink:
Hjalp ik´ :D hvad har dyserør med motor olietryk at gøre :?:
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af E 270 2001 »

Jeg tror at JTC mener at man skal afmontere dyserørene så motoren IKKE springer igang når man tørner motoren :idea:
Jeg havde nu nok valgt en anden metode :shock:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af JTC »

Det er den mest sikre måde at gøre det på
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af jensen »

Køb en anden motor det er da begrænset hvor meget den kan koste, tror godt jeg kan finde en hvis det har interesse
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af JTC »

Det er muligt at en Om603 motor er billig, men det billigeste er nok bare at skifte oliepumpen hvis det er
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Eva
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. mar 2009, 21:17

Re: Ingen olietryk derefter grim lyd

Indlæg af Eva »

Så er det vist tid til en update :wink:

Bundkarret blev afmonteret og det viste sig, at jensens teori var den rigtige:

Noget fra et leje, dog ikke kugler men dele af en lejering havde slidt sig igennem sien på oliepumpen, blev dernæst ædt af oliepumpen og bevirkede at denne satte sig fast.

Det medførte så at drevtandhjulet på oliepumpen (det kæden render på) blev rykket af OG der blev banket et hul på ca 3 x 4½ cm på det skot man vist kalder forgården, altså det "dæksel" der sidder foran på motoren.

Nye dele er bestilt hjem, hullet i forgården repareret....MEN..... så er der lige et tillægsspørgsmål:

Mekanikeren kunne se, at de stumper fra lejet havde kørnet rundt ned i bundkarret i lang tid grundet den slitage der var på oliesien o.s.v.

Og så er spørsmålet nu, hvor kommer lejestumperne fra.

Er der andre steder end fra vacuumpumpen der kan komme defekte lejer ned i bundkarret?


Fordi problemet er, at diameteren på det leje der sidder i vacuumpumpen er noget større (ca 5 mm større) end diameteren har været på det leje der var gået i stykker og ødelagde oliepumpen.

Eller, hvis der engang er kommet en anden vacuumpumpe på, findes de så i udgaver med større lejer?
Mvh Eva
Besvar