Dysespidser

Alt vedrørende teknik
Besvar
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Dysespidser

Indlæg af Birke »

Kan man sætte nye dysespidser på en CDI dyse ? bilen er en C 270 CDI fra 2002 ?
W203/270CDI 525.000 km
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: Dysespidser

Indlæg af oej »

Ja det kan man godt. Men det kan ikke anbefales.
Det er kun selve spidsen som skiftes og så har du stadig resten af dysen (som kan give returlæk problemmer) og selve elektronikken
som kan gå i stykker.
Det koster cirka 60-70% af prisen på en ny at renovere, men de har ikke samme levetid som en ny dyse.

Har prøvet det for et par år siden,Med det resultat at den ene dyse måtte udskiftes efter 6-8 måneder.
Bosche diesel service vil heller ikke give nogen form for garanti når dine dyser har kørt +500

Det skal også siges at hvis du køber nye dyser til din bil,vil det føles som du har fået en ny bil.
Har selv skiftet alle dyser til nye for et par år siden,Og bilen kørte meget bedre med de nye end med de renoveret.

Oej
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysespidser

Indlæg af Birke »

Tak for svar.
Jeg har netop taget alle dyserne ud, for at få dem testet imorgen ved Lange Jørgensen Bosch Service. Er lidt spændt på hvad de finder ud af.
Det bedste, hvis de er slidte er jo nok at købe nogle helt nye MB, men de er godt nok dyre............det er jo noget med ca. 20.000 for fem.
Jeg mener at havde hørt at flere Bosch Service Centre kan tilyde nogle renoverede, jeg vil imorgen høre hvad en renovering indbefatter.

Kommer lige til at tænke på, om der skal en tester på når man monterer nye dyser?
W203/270CDI 525.000 km
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysespidser

Indlæg af JTC »

Gørløse autoimport har ombytter dyser, som koster 1300,-
De fungere super godt.

Husk ikke at spare på dysefedt ved montering af nye :!:
Og husk at der findes 2 typer dyser til din motor :!:
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysespidser

Indlæg af Birke »

Så har dyserne været has Bosch Service, det kostede 1600 kr :shock: men så er det også med målerapport. 3 af dem var dårlige hhv. med alt for stor levering og en der leverede for lidt, alle var indenfor tolerancerne med hensyn til lækage.
Der er nu monteret 5 nye originale, købt til meget favorabel pris hos MB.
Nu spinder den som en mis, og der er slet ingen røg. :P
Men men, der er stadig en udsætter en gang imellem, så nu skal ledninger m.v. undersøges.
Tænkte på om man skal gøre noget med tester, når man montere nye dyser ? eller er det bare at sætte dem i, sådan som jeg har gjordt ?
W203/270CDI 525.000 km
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: Dysespidser

Indlæg af oej »

Bell add er kommet med et nyt produkt, som hedder noget i retningen af (rens efter dyseudskiftning) som skulle tage eventuelt udsætter efter montering af nye eller renoveret dyser.
Ved ikke om det fungere, men Bell add plejer da at lave gode produkter og det koster nok omkring 100-120 kr så er det da værd at prøve.

Om dyserne skal indkodes var der stor ueninghed om blandt mb folk, da jeg skiftet mine dyser,Men de kan kodes ind via startesterne efter nummerne på dyserne.
Ellers kan egr'en nok drille lidt hvis den ikke lukker helt.

Oej
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysespidser

Indlæg af Birke »

Jer tror lige jeg ruller forbi MB, og hører om de plejer at indkode dyserne, iøvrigt har de nye samme nummer som de gamle.
EGR`en har jeg koblet helt fra med modstande og diode, det fungerer fint. Røret hvor udstødsgassen normalt løber op til indsugningen er helt koldt, så der er ikke gennemgang mere. Jeg har prøvet at tilkoble egr- systemet, men der kommer alligevel en udsætter en gang imellem :?:
Prøver, selvom jeg ikke tror det har nogen effekt, at hælde noget Bell-add i.
W203/270CDI 525.000 km
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Dysespidser

Indlæg af Birke »

Så er dyserne indkodet, jeg kan dog ikke mærke nogen forskel. De sagde også at det ikke var tvingende nødvendigt, men alligevel. I testeren ændredes han et ettal til et total. Jeg fik samtidig en komplet fejlliste ved samme lejlighed.
W203/270CDI 525.000 km
JPA
Indlæg: 334
Tilmeldt: 7. jun 2010, 19:14
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Dysespidser

Indlæg af JPA »

Hej
Er der nogen der kan uddybe om det er nødvendigt eller ikke, med en indkodning efter dyseskift ?
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysespidser

Indlæg af JTC »

Det er en finjustering og den kan sagtens køre uden.. Men det optimale er self en indkodning af dyserne
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: Dysespidser

Indlæg af mercelsker »

JTC skrev:Gørløse autoimport har ombytter dyser, som koster 1300,-
De fungere super godt.

Hej JTC,

Husk ikke at spare på dysefedt ved montering af nye :!:
Og husk at der findes 2 typer dyser til din motor :!:
Har netop bestilt en ombytter fra gørløse.
Hvordan ved jeg om det er den rigtige?? Går ud fra at når de siger den passer til 320 CDI (fra 2001) og jeg har en sådan, at så passer den. Eller?

Det med dysefedtet, skal den tværes ind langs hele dysen/skaftet eller er der noget jeg har misforstået?

Hvad tager du i øvrigt for at indkode en dyse (er det noget du kan?)

Mvh.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dysespidser

Indlæg af JTC »

Ikke helt rigtigt, der findes 2 typer til 320cdi motoren!!
Dysen skal fedtes ind langs skaftet og i bunden, så den er til at få ud igen.

En time for indkodning
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: Dysespidser

Indlæg af mercelsker »

Ok tak for det, jeg må checke om der er nogle numre på den som jeg kan sammenligne med når den ankommer. Jeg ringer vedr. indkodning.

JTC skrev:Dysen skal fedtes ind langs skaftet og i bunden, så den er til at få ud igen.
Når du siger 'i bunden' er det så bare den nederste sektion, eller mener du også den flade hvor flammeskiven sidder og på selve skiven?



Mvh.
Besvar