søger momentet på baghulsleje på en /8 fra 75
tror det det samme på 123
tilspændingsmoment
Re: tilspændingsmoment
Jeg plejede at spænde det således at endesløret var væk dernæst fik det et slag på toppen som bruges til at samle det med og også et slag på flangesiden således lejerne sætter sig dernæst mærker man endeslør igen og spænder indtil sløret er væk
Re: tilspændingsmoment
På w123 spænder man ikke et bestemt moment, men til sløret i lejet er 0,04-0,06 mm i akslens retning. Formentlig er det det man også opnår med jensens metode, der er noget mere praktisk anvendelig . Da den nye pakdåse også holder godt på navet skal man trække ret hårdt i det hele for at mærke selve lejets slør.
Se min opstilling til at måle med her: https://picasaweb.google.com/lh/photo/A ... directlink
Der sidder en ring med en "delle" i mellem lejeskålene på navet som deformeres, når man spænder. Dvs. man må ikke dreje tilbage! Da jeg satte hjullejer i min w123 brugte jeg en arm på over 1m for at få spændt det sammen.
Billede af ipresning af inderste lejeskåle her:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/3 ... directlink
Billede fra sammenspænding:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/5 ... directlink
Bemærk forøvrigt, at jeg havde sat ankerpladerne omvendt på! (jeg havde ikke selv skilt bilen ad.)
Se min opstilling til at måle med her: https://picasaweb.google.com/lh/photo/A ... directlink
Der sidder en ring med en "delle" i mellem lejeskålene på navet som deformeres, når man spænder. Dvs. man må ikke dreje tilbage! Da jeg satte hjullejer i min w123 brugte jeg en arm på over 1m for at få spændt det sammen.
Billede af ipresning af inderste lejeskåle her:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/3 ... directlink
Billede fra sammenspænding:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/5 ... directlink
Bemærk forøvrigt, at jeg havde sat ankerpladerne omvendt på! (jeg havde ikke selv skilt bilen ad.)