W212 xenon lyser skævt

Alt vedrørende teknik
Besvar
Fikret
Indlæg: 118
Tilmeldt: 16. mar 2009, 19:50
Geografisk sted: Herlev

W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Fikret »

Hej. Har en 350 i hyrevogn, som efter en minimal påkørsel på venstre skærm (er dårligt bulet), er begyndt med at lyse skævt. Kan man justere lygtehusstilling eller nogen bud på hvad der er galt??
FF
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af SLKkompressor »

Pæren kan være gået løs. Du må ikke røre pæren med fingrene. Kør på et værksted og lad dem hjælpe dig hvis du ikke har rodet med xenon lygter før. Kør ikke med defekt Xenon lygte som kan blænde modkørende modbydeligt.
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Finn Donati »

Lyser den for højt/lavt, eller til højre/venstre?
Højden kan du selv justere på 30sek. :)
Fikret
Indlæg: 118
Tilmeldt: 16. mar 2009, 19:50
Geografisk sted: Herlev

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Fikret »

Den lyser lavt og lidt til venstre.
Hvordan justerer man Xenon selv??
FF
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af SLKkompressor »

Sædvanligvis er der 2 skruer på hver lygtesæt i højre og venstre side. En til højdejustering og en til vandret sidejustering. Hvilken der er til hvad ved jeg ikke på en W 212. Sansynligvis er den yderste skrue til højdejustering. Det er det på min svigersøns BMW 530 D. Du må prøve dig frem på den skæve lygte. Parker bilen på en lige plads. Tag et stykke pap ca. 50x70 cm. på højkant 4 meter fra bilens gode lygte og tegn lyskeglens overkant på pappet. Så har du højdemålet som du skal indstille den skæve lygte med. Knækket på lyskeglen som skaber det asymetriske lys skal have nogenlunde samme afstand 4 m. fra bilen som afstanden er mellem lygterne på bilen.
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Finn Donati »

På w212 sidder der én unbraco skrue lige oven i hver lygte, dét er højde justeringen. Hold så du lyser på en mur eller lign. og drej på skruen indtil den lyser i samme højde som lygten i den anden side.

Justeringen sideværs har jeg læst mig frem til, skulle sidde nede på siden af lygten, svær at komme til. Jeg har dog ikke fundet den. (det var kun højden jeg skulle have justeret).
Fikret
Indlæg: 118
Tilmeldt: 16. mar 2009, 19:50
Geografisk sted: Herlev

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Fikret »

Hej Finn.
Er du sikker på det også gælder xenon? Det du beskriver gælder nemlig halogenylgter, men xenon har autofunktion.
FF
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Finn Donati »

Yes, det gælder for xenon.

Jeg har som sagt selv justeret den ene lygte på vores w212 som har xenon med parameter styring. (lyskegle følger ratbevægelser). Værkstedet havde skiftet begge pærer (på garanti :)), og da vi fik bilen tilbage, lyste venstre forlygte alt for højt på nærlyset. Så vi blændede alle modkørende. Derfor justerede jeg den selv ned, så den lyser i nogenlunde samme højde som den højre lygte.

Selvom der er automatisk justering af lygten, skal den korrekte "kørestiling" justeres ind manuelt.
Så er det jo at højden automatisk justeres ind, så lyskeglens vinkel i forhold til vejbanen bibeholdes, uanset hvor meget skrammel du læsser ind bagi, og dermed tynger bagenden ned og lyskeglen op.
Fikret
Indlæg: 118
Tilmeldt: 16. mar 2009, 19:50
Geografisk sted: Herlev

Re: W212 xenon lyser skævt

Indlæg af Fikret »

Tak for hjælpen alle sammen :-D
FF
Besvar