Side 2 af 2

Re: Vinduer dugger

: 22. jan 2013, 10:55
af mercelsker
Ok takker. Jeg havde ikke lige set tråden var ang. en st.car. Jeg har en sedan med dug-problem men går ud fra at det er det samme og at der også er udluftningskanaler i den eller? Jeg må vist kigge lidt grundigt efter tror jeg.

Mvh.

Re: Vinduer dugger

: 22. jan 2013, 16:52
af E 270 2001
Finn Donati skrev:
E 270 2001 skrev:
Thomas: Har du ac eller klima :?:
2 ord for den samme ting.
En meget udbredt misforståelse i autobranchen.

Det korrekte spørgsmål vil være:
Thomas; Har du Manuel eller Automatisk temperatur styring?
(Og det gør ingen forskel, hvis den dugger pga. bakterier i kølesystemet,(lugter af våd hund, sure tæer, klor, ell. lign.).

Desværre Finn :idea: Ac er IKKE klimakontrol :idea: Klimaanlæg er jo netop automatisk temperaturstyring...........

Re: Vinduer dugger

: 22. jan 2013, 19:02
af SLKkompressor
Det er vigtigt at ventilationsanlægget uanset type tager friskluft ind og ikke recirkulerer del eller hele indeluften når vinduer dugger. Jeg ville kontrolere om spjældet som skifter mellem recirkulering eller udeluft overhovedet virker, hvis det ikke hjælper at skifte pollenfilter.

Re: Vinduer dugger

: 22. jan 2013, 19:55
af E 270 2001
Et velfungerende anlæg affugter luften SELV om recirkulation er aktiveret :!:
Recirkulations funktion er hurtig opvarmning af kabinen :idea:

Som andre skriver, så kontrollere dine filtre samt om kanalerne har fri passage.. Derefter kan du se på anlægets funktion, eller mangel på samme..

Re: Vinduer dugger

: 23. jan 2013, 00:47
af Finn Donati
E 270 2001 skrev:
...Klimaanlæg er jo netop automatisk temperaturstyring...........
Jeg kan se du har en w210er ligesom Jeg, den kan jo fåes med enten drejeknapper, eller knapper & digital display, til temperatur og blæserkontrol.
Der er ingen forskel på hvordan ventilations systemet opfører sig, om du har den ene eller anden type.

Begge typer blæser automatisk kold luft ind, hvis kabinen er varmere end du har sat temperaturen til, og blæser automatisk varm luft hvis kabinen er koldere end du har sat temperaturen til.
Begge systemer styrer også blæseren automatisk, dvs. skruer op for hastigheden, hvis kabine temp er langt fra den fastsatte.

Jeg er klar over at man i daglig tale i autobranchen, betegner dem med digital display som klimakontrol, om dem uden som AC.
Det er bare ikke en korrekt betegnelse, men nok en nem måde at adskille dem på, som så har vundet indpas?

Re: Vinduer dugger

: 23. jan 2013, 02:33
af Superman
Finn Donati skrev:
E 270 2001 skrev:
...Klimaanlæg er jo netop automatisk temperaturstyring...........
Jeg kan se du har en w210er ligesom Jeg, den kan jo fåes med enten drejeknapper, eller knapper & digital display, til temperatur og blæserkontrol.
Der er ingen forskel på hvordan ventilations systemet opfører sig, om du har den ene eller anden type.

Begge typer blæser automatisk kold luft ind, hvis kabinen er varmere end du har sat temperaturen til, og blæser automatisk varm luft hvis kabinen er koldere end du har sat temperaturen til.
Begge systemer styrer også blæseren automatisk, dvs. skruer op for hastigheden, hvis kabine temp er langt fra den fastsatte.

Jeg er klar over at man i daglig tale i autobranchen, betegner dem med digital display som klimakontrol, om dem uden som AC.
Det er bare ikke en korrekt betegnelse, men nok en nem måde at adskille dem på, som så har vundet indpas?
Funktionen af AC eller Klima er det samme, uanset bil, mærke og årgang. Eneste forskel er manuel eller automatisk styring af temperaturen og blæserhastigheden.

Dog er MB liidt smartere, da der i W124, W210 samt. W202 her er AC = lille klimaanlæg (iblandt MB folk) da bilen uanset AC eller ej har automatisk tempstyring, har den i princippet (forudsat den har AC(eller EC kalder MB det jo) ''klimaanlæg m, manuel styring af blæserhastigheden''. Og så kan de også fås med et normalt klimaanlæg hvor det hele er automatisk.

AC og Klimaanlæg er korrekte betegnelser, men det de gør er nøjagtig det samme. Det er bare billig og dyere version = manuel styret og automatisk styret.

Re: Vinduer dugger

: 23. jan 2013, 04:18
af Finn Donati
Så godt som helt enig :)

Lige bortset EC er ikke lige med AC.
EC er "Economy mode", når man trykker den knap ind (der er lys i knappen), så er kompressoren slået fra, uanset hvilken temperatur man vælger.

Og min w210 med drejeknapper har altså også automatisk styring af blæseren.
Hvis jeg feks en varm sommerdag sætter temperaturen helt ned på det koldeste, og blæseren på trin 5, så kører blæseren på max hastighed, men kun indtil kabinen er ved at blive lidt køligere, så skrues der automatisk ned for blæserhastigheden. Selvom knappen stadig står på trin 5.

Jeg er sikker på w210er med det digitale display, har flere trin at styre blæseren på.
Men uanset hvilken model man har, er der altså automatisk styring af både temperatur og blæserhastighed.

Nå men vi kom lidt OT her :wink: