W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Alt vedrørende teknik
Besvar
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af Aliaz »

Fik skiftet olie på gearkassen for vel 6000 km siden. Bilen kører generelt rigtig godt og skifter godt og blødt.
Jeg har bemærket, at hvis jeg giver en del gas op ad bakke især - så kan det føles som om noget glider i gearet (tror det er 1g-2g eller 2g-3g) - som om bilen er for kraftig og noget ikke helt kan holde.
Bilen har kørt 333.000 km. Mener den blev renoveret i gearkassen ved ca. 160.000 km.

Nogen der har oplevet lignende?
Jeg gætter på det, at et eller andet er slidt i gearkassen, men hvad?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
MB-AMG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. mar 2013, 09:01

Re: W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af MB-AMG »

Jeg vil gætte på en slidt converter. Min E55'er gjorde noget tilsvarende. Jeg brugte min Star tester under kørsel og slog KYP-ventilen fra for at omgå converteren. Og så kørte bilen fint. Satte ny converter på og vupti, så kørte den.
Ellers tjek adaptioner i gearkassen mht fyldetider. Det klarer en star tester også.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af Aliaz »

MB-AMG skrev:Jeg vil gætte på en slidt converter. Min E55'er gjorde noget tilsvarende. Jeg brugte min Star tester under kørsel og slog KYP-ventilen fra for at omgå converteren. Og så kørte bilen fint. Satte ny converter på og vupti, så kørte den.
Ellers tjek adaptioner i gearkassen mht fyldetider. Det klarer en star tester også.
Tak for dit svar! Hvad vil det sige at slå converteren fra? Hvilken indvirkning har det på kørslen? Jeg spørger nok dumt. Jeg kan fortælle at bilen kan holde konstante omdr. hvis man låser km/t med fartpilot..
..og det skulle eftersigende være et godt tegn på slidt converter, hvis omdr. står og svinger lidt. Det er ikke tilfældet hos mig.

Ny converter inkl. udskiftning til ny er vel en dyr omgang? Hvad koster det, hvis man får det lavet på den anden side af grænsen?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af E 270 2001 »

" Jeg spørger nok dumt. Jeg kan fortælle at bilen kan holde konstante omdr. hvis man låser km/t med fartpilot.. "

Der er din gearkasse sikkert gået i lockup. Der bruges converteren ikke.

Jeg er sikker på at der er nogen der kan give en god pris. Hvis ikke du bor i nærheden af grænsen, så skal der brændstof + evt fridag oveni.

Gjorde den også dette INDEN olisskift :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af Aliaz »

Det husker jeg faktisk ikke helt. Den havde et markant ryk mellem 1-2gear inden olieskift - den trængte nok.
Nu skifter den meget mere naturligt og blødt.
Det er måske noget finjustering - uden jeg har forstand på det. Generelt er det ikke et stort problem, men det kunne da være rart nok at have en idé om, hvad det skyldes, hvis man kan få det uden det store besvær.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
MB-AMG
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. mar 2013, 09:01

Re: W211 '07 7g, gear glider ved hård acc op ad bakke

Indlæg af MB-AMG »

Netop. Jeg ville sige enten en KYP ventil der ikke lukker eller en converter.
En converter er jo en slags "kobling" der skal overføre motorens kræfter til gearkassen vha hydraulik olie og diverse turbinehjul, koblingsplade m.m. I mit tilfælde med min W211 E55' der var det lock-up koblingspladen i converteren der var slidt og dermed ikke kunne overføre kræfterne uden at glide.

Det er dog selvfølgelig ikke 100% sikkert at det er tilfældet med din bil da man burde køre en test med den, men ville blot give min erfaring med min egen videre.


Held og lykke med det. Skriv hvis der er mere du vil vide.
Besvar