Varmeaparat i 107 SLC

Alt vedrørende teknik
Besvar
erzin
Indlæg: 11
Tilmeldt: 7. jun 2010, 20:04

Varmeaparat i 107 SLC

Indlæg af erzin »

Hej forum
Varmen i min 350 SLC '76 er pludselig holdt op at virke. Den plejer ellers at give rigelig varme.
Det er cirkulationen af kølervandet, der er holdt op eller meget langsom. Radiatoren er ikke stoppet, er spulet igennem, og ventilen er åben. Men der er næsten intet differenstryk selvom motoren speedes op. Har nogen oplevet det?
Det undrer mig i øvrigt, hvordan der kan skabes flow i radiatoren, da slangerne ikke går til pumpen men blot til hver sin blok af motoren. :cry:
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Varmeaparat i 107 SLC

Indlæg af SLKkompressor »

Det tyder på en defekt thermostat. Hvis den ikke lukker bliver kølevandet ikke varmt især om vinteren.
erzin
Indlæg: 11
Tilmeldt: 7. jun 2010, 20:04

Re: Varmeaparat i 107 SLC

Indlæg af erzin »

Jo, temperaturen på kølervandet er 85-90 grader. Det løber bare ikke gennem varmeaparatet.
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

Re: Varmeaparat i 107 SLC

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa erzin

Jeg har selv haft problemer med min 450 sl hvor der var fuld skrue på varme.
Styringen af dette foregår via vacum og der sidder nogle forskellige små bælge til at styre dette.
Det kan jo være at en af membraner er revnet i en af bælgene.
Men du burde kunne kontrollere det ved at pille den lille arm af bælgen der sidder på torpedo pladen venstre side lidt under dækslet til varmeapp.
Den lille stang der sidder på vadum dåsen pilles ud og den lille arm drejes lidt og så burde der flyde varmt vand igennem varme app.
For det er den vacum dåse der bestemmer hvilke position den arm på vandventilen skal stå i. :)

Jeg har desværre bilen vinter opstaldet, så jeg kan ikke engang smide et billede op så du bedre kunne se det.

Hvis du nu er så heldig at din bil er så ny at den har duoventil ligesom eks.w124 har jeg en beskrivelse omkring fejlsøgning.
Men det mener jeg ikke at de lavede i 350 modellerne, det var vist først i 380 modellerne.

Ps du kan jo lige smide mig en PB med et nummer, så kan måske bedre forklare det. :)

Mvh MB freak
erzin
Indlæg: 11
Tilmeldt: 7. jun 2010, 20:04

Re: Varmeaparat i 107 SLC

Indlæg af erzin »

Hej MB-Freak
Tak for det fyldige svar.
Vakuumventilen er åben. Hvis der ikke er vakuum står den i øvrigt åben. Det har tidligere været et problem, at man så ikke kan lukke helt for varmen. Jeg har også spulet luftbobler ud af radiatoren. Men der er simpelthen ikke differentialtryk nok til at sende det varme vand igennem radiatoren. Den varmer en lille smule i venstre side, men er iskold i højre ved udløbet.
Besvar