Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten.

Alt vedrørende teknik
Besvar
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten.

Indlæg af tømreren »

Der er opstået et problem med min Vito.
Den er begyndt at rumle/ryste ved normal/jævn acceleration. Fænomenet viser sig dog, indtil videre, kun når den lige er skiftet til 2. gear samt ind imellem ved konstant hastighed hvor der pludselig opstår en rumlen i bilen af omtrent 1-2 sekunders varighed. Ved det sidste tilfælde troede jeg først det var bagdækkene der rumlede, men mener ved nærmere eftertanke rent teoretisk at kunne kæde det sammen med det første tilfælde.
Denne rumlen/rysten er først opstået efter jeg primo december 2012 fik skiftet olie og filter på gearkassen ved omtrent 170.000 km. Olie og filter blev også skiftet ved omtrent 95.000 km.
Derudover giver den et kraftigt ryk når man sætter igang fra stilstand når den er kold. Dette ryk indfinder sig i 1. gear ved omtrent 10-15 km/t når man accelererer meget langsomt. Når gearkassen ligesom 'tager fat'.
Jeg håber nogen herinde kan give mig et fingerpraj om hvad dette eventuelt kan skyldes.
På forhånd tak.
Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten

Indlæg af jensen »

Kunne godt lyde som kardankryds kig på de forskellige kryds om der trækker rust ud ved dem eller prøv med to store vandpumpetænger så finder du nok synderen og det er med at få det lavet inden du ødelægger kardanen
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten

Indlæg af tømreren »

Det var pokkers, det havde jeg ikke troet var en mulighed.
Ved nogen om det er et generelt problem?
Jeg finder det meget beklageligt hvis det er tilfældet at kardanen skal renoveres efter kun 180.000 km....
Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten

Indlæg af tømreren »

Det er der åbenbart ingen der er bekendt med.
Nu har jeg ikke haft tid til at kontrollere kardankrydsene endnu.
Men skulle fejlen vise sig at ligge her, er her så nogen der kan anbefale et godt reparationssted og hvad vil en sådan reparation beløbe sig til? KAN man reparere/renovere kardanen eller skifter man til ny?
Kan det anbefales at skifte andet i samme omgang?
Geografisk placering for reparationssted: Midtsjælland/Køge Bugt området/Storkøbenhavn.
Hilsener og god søndag til alle, Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vito 120 aut., 2007, km. 180.000. Problem: rumlen/rysten

Indlæg af tømreren »

Jeg har desværre endnu ikke haft tid og lejlighed til at kontrollere kardankrydsene som foreslået tidligere. Derimod kommer her lidt bonus information som måske vil ændre nogles opfattelse af hvad der kan være galt eller understøtte tidligere svar omkring disse.
Jeg har nu konstateret (det har været sådan længere tid men jeg har ikke tænkt over det) at når den rumler/ryster ved konstant hastighed på jævn vej, så stiger omdrejningerne i samme overblik med omtrent 50-100 omdrejninger.
Jeg frygter gearkasseproblemer, men kan slidtage i kardankrydsene være skyld i dette ved at rystelserne forplanter sig til gearkassen og den derfor laver lidt ballade?
Jeg håber meget på nogle kan be- eller afkræfte om det stadig kan være disse kryds inden jeg foretager mig videre.
God aften til alle, Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar