bi-xenon

Alt vedrørende teknik
Besvar
Peter123
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2013, 22:10

bi-xenon

Indlæg af Peter123 »

Hej.

Har nogen prøvet at udskifte de alm. halogenlygter med de originale bi-xenon lygter på en W212? Har hørt, at de umiddelbart kan lade sig gøre på en W211 og en kodning. :idea:
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: bi-xenon

Indlæg af SLKkompressor »

Det er ikke lovligt og vil blive kasseret ved syn. Hvis du spørger MB kan det ikke lade sig gøre uden store omkostninger. Nye lygter, ledningsnet, montering af følere på for- og bagaksel og ny standart godkendelse af bilens udstyr. Teoretisk kan det lade sig gøre at tage zenon udstyret fra en ophugget bil og flytte over hvis man har godt kendskab til bilernes el systemer. For at være lovligt skal det godkendes ved syn. På det grå marked findes vist Zenon pærer som passer i alm lygter. De er ikke E mærkede og ulovlige og blænder modkørende. Det har vi vist alle været udsat for.
Peter123
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2013, 22:10

Re: bi-xenon

Indlæg af Peter123 »

SLKkompressor skrev:Det er ikke lovligt og vil blive kasseret ved syn. Hvis du spørger MB kan det ikke lade sig gøre uden store omkostninger. Nye lygter, ledningsnet, montering af følere på for- og bagaksel og ny standart godkendelse af bilens udstyr. Teoretisk kan det lade sig gøre at tage zenon udstyret fra en ophugget bil og flytte over hvis man har godt kendskab til bilernes el systemer. For at være lovligt skal det godkendes ved syn. På det grå marked findes vist Zenon pærer som passer i alm lygter. De er ikke E mærkede og ulovlige og blænder modkørende. Det har vi vist alle været udsat for.
Det er ikke ulovligt, hvis de monteres med automatisk niveau regulering (indbygget) og visker/vasker, som der står i detailforskrifterne.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: bi-xenon

Indlæg af BWJ »

Jeg mener at hvis eftermontage skal være lovligt, skal bilen synes med ændringen, denne ændring kan afstedkomme en ekstra beskatning af ekstraudstyret.
Alene ombygning er i størrelsesordnen 45.000,- der kan kun bruges orig. MB dele som er typegodkendt til bilen.
Senest rettet af BWJ 7. apr 2013, 19:49, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: bi-xenon

Indlæg af SLKkompressor »

Lige hvad jeg prøvede at forklare.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: bi-xenon

Indlæg af BWJ »

SLKkompressor skrev:Lige hvad jeg prøvede at forklare.
Det kan være jeg har større held :D
ZOOM ZOOM.
Besvar