Moment til bolte på automatgearkasse

Alt vedrørende teknik
Besvar
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Hej!

I forbindelse med at jeg skal skifte oliefilter i automatgearkassen mangler jeg oplysning om tilspændingsmoment til boltene. Er der nogle der kan oplyse mig hvor hårdt de skal spændes (model 211.008) ?

Jeg skal også til at skifte kølervæske og er lidt usikker på hvilken type jeg skal anvende. Er der nogle der kan oplyse MB numret. Er der et sted på nettet hvor man kan finde en samlet oversigt om MB numre på div. olier og væsker til en 211.0008?

Med venlig hilsen
Peter
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

På en 211.056 med 7 trins gear skal de 6 alu. bolte til bundkaret spændes således: 1. trin Nm 4 - 2. trin 120 grader. Det skal selvfølgeligt være NYE bolte. Bundproppen skal med ny pakning spændes Nm 22.
På din bil med sandsynligvis en 5 trins 722.6 gearkasse bør det være det samme men er ikke sikkert. Hvis du vil vide det nøjagtigt skal du opgive hele stelnr. Brug originale olier og kølemidler så passer de til bilen.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Tak for dit svar. Jeg forstår ikke rigtigt det med at der skal "nye" bolte i bundkaret. Normal er det mig bekendt kun topstykket, der skal monteret med nye bolte!

Med venlig hilsen
Peter
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Vi snakker her størst muligt sikkerhed. 6 bolte måske 30 kr. ialt op imod en smadret gearkasse til 30.000 kr. i ombytning. Du ved ikke om nogle af de gamle bolte har været lidt overspændt hvilket ikke er godt for alluminiumsbolte. Spørg hos Mercedes hvorfor de anbefaler nye bolte. Men du bestemmer jo selv hvis du ikke får lavet service hos MB.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Så må jeg hellere købe nogle nye bolte. Kan du uddybe hvad du mener med 120 grader i trin 2 i forbindelse med tilspændingen. Min momentnøgle arbejder med nm! Er der noget jeg har misforstået?

Hilsen Pter
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Når boltene er spændt 4 Nm skal de spændes yderligere 120 grader - 1/3 omgang.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Tak for dine svar. Måske spørger jeg lidt dumt! Hvorfor ikke fastsspænde med et bestemt moment (nm) i 2 trin i stedet for 120 grader. Hvad er forskellen på de to metoder ? Hovedsagen er vel at boltene hverken er spændt for løst eller for stramt.

Med venlig hisen
Peter
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Hej Peter!
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor man anvender denne metode som er meget brugt i bilindustrien. Ved tilspænding af topstykker bruges mange gange 3 trin 1. trin momentnøjle derefter 2 gange 90 grader. Stålbolte til f. eks. topstykker kan genbruges så længe de holder sig indenfor den foreskrevne max længde.
Jeg skrev faktisk forkert i et af de første svar. Boltene til en 7 trins gearkasse skal faktisk spændes : 1. trin Nm 4 og 2. trin 180 grader efter MB anvisninger.
Måske en klog mand i Forum kan svare på hvorfor man bruger denne metode i bilindustrien.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af E 270 2001 »

Vi snakkede faktisk om det på arbejde forleden :idea:
Alt efter hvordan folk renser deres gevind, ydes der forskelelig modstand ved fastspænding. I og med at det oftest er strækbolte, skal de jo strækkes - hvilket jo i realiteten også kan ske med en momentnøgle. Ved større bolte 14-16 mm som efter feks 14 kg skal have 90 grader, ender man nemt med at hænge oppe på værktøjet og yde 70+ kg for at opnå det stræk der skal være. Og af det anledes at en momentnøgle der skal spænde så meget, er upræcis pga af forskellelig friktion/kalibrering. Derfor er forudbestemt feks 45 eller 90 grander som er præcist at opnå ved afmærkning.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Tak for forklaringen som giver god mening.
Jeg arbejder en del med store gasmotorer med stempler på 280 mm diameter. Hver cylinder har sit eget topstykke som holdes på plads med 6 stk 40 mm strækbolte. Også her er det vigtigt at hver bolt er trukket lige meget. Vi bruger 6 ens hydraugliske stempler som får fælles tryk fra oliepumpe og derved strækkes boltene helt ens aldrig formeget og kan derfor genbruges mange gange på trods af træk på 1.000 bar.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Jeg har ikke helt føling med hvor stramt der tilspændes når man i 2 trin tilspændes 120 eller 180 grader. Automatgearkassen er fremstillet af aluminium. Jeg går ud fra at gesvindet som boltene skrues ind i er aluminiumen. Mig bekendt skal der ikke strammes ret hårdt før gevindet bliver ødelagt. Med det begrænset moment bolten til bundkaret tilspændes med kan der vel ikke være tale om at boltene ”strækkes” ?

Med venlig hilsen
Peter
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Lad en prof. gøre det.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... nne-5-Gang

Er der nogle, der har erfaring med ovenstående produkt ?

Hilsen Peter
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af BWJ »

PTOF skrev:http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... nne-5-Gang

Er der nogle, der har erfaring med ovenstående produkt ?

Hilsen Peter
Næee, der sidder jo allerede en magnet.!
ZOOM ZOOM.
PTOF
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2013, 08:52

Re: Moment til bolte på automatgearkasse

Indlæg af PTOF »

Har nu købt 6 nye bolte hos Merceds Herlev. De oplyste følgende. 1 trin 5 NM, 2 trin 90 grader !
Besvar