Side 1 af 2

Gear ratio

: 5. jun 2013, 23:24
af Thomasme
Hej

Er der nogen der ved hvor man kan slå gear ratio op på gearkassen evt i epc?

Det drejer sig om en a203 260 28 02

Var lidt nysgerrig for at se gearingen i de forskellige gear
Planen var at montere den på en 270 cdi

Thomas

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 07:17
af BWJ
Der går max kagemand i den hvis du ændrer gearingen, ESP og gearskifte går grassat.

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 08:15
af Thomasme
Jeg har frakoblet esp i motorstyringen og jeg får skiftekonsol med til gearkassen så det skulle der være styr på ;)

Det jeg er mest int i er gearingen i 6 gear, ville gerne ha sænket omdrejningerne ved motorvejs kørsel

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 08:32
af E 270 2001
Thomasme skrev:Jeg har frakoblet esp i motorstyringen og jeg får skiftekonsol med til gearkassen så det skulle der være styr på ;)

Det jeg er mest int i er gearingen i 6 gear, ville gerne ha sænket omdrejningerne ved motorvejs kørsel
Så skal du da bare tage og køre bedstefarskørsel :lol: Det hjælper også på økonomien :idea:

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 09:06
af Thomasme
E 270 2001 skrev:
Thomasme skrev:Jeg har frakoblet esp i motorstyringen og jeg får skiftekonsol med til gearkassen så det skulle der være styr på ;)

Det jeg er mest int i er gearingen i 6 gear, ville gerne ha sænket omdrejningerne ved motorvejs kørsel
Så skal du da bare tage og køre bedstefarskørsel :lol: Det hjælper også på økonomien :idea:
Ha ha det er selvfølgelig en mulighed ;) men det er til en gd'er og pt kører den med 2800 omdr ved 100 kmt så det ville være godt at kunne sænke omdrejningerne lidt ;)

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 10:26
af JTC
Man skal bare altid huske at den orginale gearkasse er afstemt til motor, vægt og økonomi.

Der er mange der gerne ville havde omdrejningerne ned på deres motor, det resultere så bare i at den skal arbejder hårdere ved samme fart og bruger derfor mere brændstof.

Ud over det, så ville man også få et dårligt bundtræk

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 14:06
af Thomasme
Jeg kan sagtens følge dig i at den originale gearkasse altid vil være bedst men motoren kommer fra en sprinter og der passer gearkassen desværre ikke i gderen (gearskiftet) og gderen med en 2,7cdi er desværre kun lavet med automatgear så jeg må jo prøve mig lidt frem ;)

Men er det muligt at slå op nogen steder hvad gearingen er i denne gearkasse så jeg kan sammenligne med den jeg har monteret på nu?

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 18:08
af JTC
På den måde:-)
Jamen så kan jeg godt følge dig.

Hvad med gearkasse og bagtøj fra en w210er, så er man da ikke helt galt på den.

Mener det heder en 722.634

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 18:33
af Thomasme
Bagtøjet tror jeg ikke går, da gderen er med fast bagaksel, med en 44-9 eller 4.857 udveksling, jeg ved at man kan skifte krone og spidshjul men der skal man slippe omkring 12000 brugt, for et sæt til for og bag plus det skal monteres og justeres
Så det ville være noget nemmere og billigere at skifte gearkassen, jeg har en på hånden til 2700 inkl skiftemekanisme der kun har kørt 75.000, ville bare gerne lige sammenligne gearingen inden jeg bestiller den i England

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 18:45
af Thomasme
Har du udstyr til at skifte lejerne hvor kardanen går ind i for- og bagaksel (ved spidshjul, hvis det er det, det hedder) og til at justere differentiabelt op? Og hvad ville det cirka koste for sådan en omgang?

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 19:47
af E 270 2001
Nu sidder der vel også en terrængearkasse på :idea: Så hvis du skifter gearkasse, skal der vel også skiftes kardaner :!:

Hvilken gearkasse køre du med nu :?:

Hvad med en overdrive :?:

Hvad er der galt med den originale motor :?:

Re: Gear ratio

: 6. jun 2013, 20:08
af Thomasme
E 270 2001 skrev:Nu sidder der vel også en terrængearkasse på :idea: Så hvis du skifter gearkasse, skal der vel også skiftes kardaner :!:

Hvilken gearkasse køre du med nu :?:

Hvad med en overdrive :?:

Hvad er der galt med den originale motor :?:
Kardanen mellem gearkasse og fordeler gearkassen kan justeres i længden ;)

Lige nu sidder der en 717.433 fra en 124

Overdrive har ikke været med i overvejelsen da jeg ikke har rodet med det før :)

Den originale motor var en 300d med kun 88 hk og den var sgu lidt sløv ;)

Re: Gear ratio

: 7. jun 2013, 16:14
af E 270 2001
Hvor gammel er den GD :?: Jeg troede at det var en nyere, men 300d er da vist nok en ældre en :roll:
Hvad med 25%sreglen :?: vedr. motorydelse, for den skal vel synes :?:

Ud fra hvad jeg kan læse i teksten, så HAR du en manuel gearkasse på nu - ikke :?:

( er den med plader på - eller bruges den til offroad :?: )

Re: Gear ratio

: 7. jun 2013, 16:51
af Thomasme
Den er fra 81, alt har været skilt ad sandblæst og epoxylakeret nye bøsninger og lejer (med undtagelse af lejer ved spidshjul ;( ) jeg regner med at skulle betale noget afgift med den nye motor men det skulle ikke være så galt.

Ja det er med manuel gearkasse nu ville bar gerne ha omdr. Sænket lidt ved motorvejskørsel

Der er ikke plader på den endnu mangler bare at køre den til syn ;)

Den skal bruges til at køre på jagt i sverige for det meste

Re: Gear ratio

: 7. jun 2013, 18:42
af E 270 2001
Vil du have en manuel gearkasse på en 270 cdi-motor :?:

Hvorfor ikke bare renovere den gamle motor ( som ellers er god ), og så få den skruet lidt i pumpen :?:

En større motor kan godt være hård mod bilen, specielt akslerne hvis du er i terræn.