Ændringer af styrekoden

Alt vedrørende teknik
Besvar
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Ændringer af styrekoden

Indlæg af ThomasDK »

Hej alle

Jeg har ikke været til mit første service med den her bil endnu, så derfor har jeg ikke spurgt om nedenstående. Men ved i om det kan lade sig gøre at kode om med - hvad det nu end hedder til MB - Startester eller lign værktøj?

1. Får statusbillede på baghsædepassagerers selestatus hver gang dørene har været åbnet og jeg begynder at køre.
Ønskes slået permanent fra.

2. Hver gang jeg låser bilen op eller låser den, så lyser kørelyset i 15 sekunder.
Ønsker det slukket når bilens motor er standset. (kill switch off)

3. Hvis kørelyset er på og jeg bare rører ved sprikleren, fyrer den straks af på lygterne og sviner hele fronten til.
Ønskes slået fra eller ændret til hver tiende gang, eller som på mange andre bilmærker hvis man bruger sprinkler i over 1-2 sekunder.

Der er jo kode derinde, men er det muligt at komme til at omkode og se values og settings via en tester?

Og kender nogen herinde nogen, som ved hvad de faktisk laver med sådan en udover at udlæse fejl? Eller er det godt nok at drøfte det med værkstedet?
Overvejer at bruge MB CPH i Snorregade til mit næste service, da jeg gerne vil undgå kluddermiklerne hos MB Malmø.

//Thomas
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af BWJ »

ThomasDK skrev:Hej alle

Jeg har ikke været til mit første service med den her bil endnu, så derfor har jeg ikke spurgt om nedenstående. Men ved i om det kan lade sig gøre at kode om med - hvad det nu end hedder til MB - Startester eller lign værktøj?

1. Får statusbillede på baghsædepassagerers selestatus hver gang dørene har været åbnet og jeg begynder at køre.
Ønskes slået permanent fra.
Der kan ikke ændres ved indstillinger, - er en del af typegodkendelsen.

2. Hver gang jeg låser bilen op eller låser den, så lyser kørelyset i 15 sekunder.
Ønsker det slukket når bilens motor er standset. (kill switch off)
Det kan du selv slå til/fra i kombiinstr. under lys/komfort.[/i

]3. Hvis kørelyset er på og jeg bare rører ved sprikleren, fyrer den straks af på lygterne og sviner hele fronten til.
Ønskes slået fra eller ændret til hver tiende gang, eller som på mange andre bilmærker hvis man bruger sprinkler i over 1-2 sekunder.
Gør det som standard hver 5 gang forrudespr. bruges.

Der er jo kode derinde, men er det muligt at komme til at omkode og se values og settings via en tester?
Ja, men mange af tingene er låst med kode, og kan IKKE ændres.

Og kender nogen herinde nogen, som ved hvad de faktisk laver med sådan en udover at udlæse fejl? Eller er det godt nok at drøfte det med værkstedet?
Overvejer at bruge MB CPH i Snorregade til mit næste service, da jeg gerne vil undgå kluddermiklerne hos MB Malmø.

//Thomas
ZOOM ZOOM.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af ThomasDK »

Hej BWJ
Tak for dine svar.

1. Der kan ikke ændres ved indstillinger, - er en del af typegodkendelsen.
Hvordan kan det så være det er slået fra på mange af de w212 jeg ser som taxaer? Har de anden typegodkendelse?
Kan man mon slå funktionen fra ved at man fjerner signalet med at døren åbnes, man må vel kunne slå den dørkontakt fra istedet?


2. Det kan du selv slå til/fra i kombiinstr. under lys/komfort
Ja det troede jeg også. Har lige været i p-kælderen og kigge een gang til. Under lys menuen har jeg allerede slået det meste lir fra, eks automatisk nedblænding, kørelys, intelligent light, sele forstrammer, kurvelys, komfortlys, kabinelys og konturlys. Men der er ikke en defineret "follow me home" funktion man kan slå fra som andre biler har.
Når jeg låser bilen op lyser forlyset, og det samme i 15 sekunder efter jeg har låst bilen. Skal ud på en længere tur i morgen, kontrollerer lige settings een gang til inden jeg bliver helt påståelig. :wink:

Målet er at bilen er slukket fuldstændigt når jeg tager nøglen ud, og al ud og indstigning sker i fuldstændig mørke uden et eller andet tænder.

3. Gør det som standard hver 5 gang forrudespr. bruges.
Ja ifølge manualen skulle det være sådan. Men med kørelyset tændt via automatisk kørelys, så skyder den af ved første sprinkler stråle, kørte igennem en tunnel og her tændte nærlyset og da jeg sprinklede lidt og fik den store dosis med det samme. Kunne være jeg skulle slå automatisk kørelys fra også?

Ja, men mange af tingene er låst med kode, og kan IKKE ændres.
Jamen det udlukker jo umiddelbart adgang for almenheden, men for hvad niveau, kan værkstederne komme derind?


BWJ er du MB mekanikker/teknikker?
Kender du en startester eller en DAS/Xentry software, sidder og læser en masse om dem på US forums, og prøver at få overblik.
Er IT mand og har det mest komfortabelt med, at jeg fuldstændigt kontrollerer det som jeg faktisk har betalt for.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af BWJ »

ThomasDK skrev:Hej BWJ
Tak for dine svar.

1. Der kan ikke ændres ved indstillinger, - er en del af typegodkendelsen.
Hvordan kan det så være det er slået fra på mange af de w212 jeg ser som taxaer? Har de anden typegodkendelse? Kan man mon slå funktionen fra ved at man fjerner signalet med at døren åbnes, man må vel kunne slå den dørkontakt fra istedet?

2. Det kan du selv slå til/fra i kombiinstr. under lys/komfort
Ja det troede jeg også. Har lige været i p-kælderen og kigge een gang til. Under lys menuen har jeg allerede slået det meste lir fra, eks automatisk nedblænding, kørelys, intelligent light, sele forstrammer, kurvelys, komfortlys, kabinelys og konturlys. Men der er ikke en defineret "follow me home" funktion man kan slå fra som andre biler har.
Når jeg låser bilen op lyser forlyset, og det samme i 15 sekunder efter jeg har låst bilen. Skal ud på en længere tur i morgen, kontrollerer lige settings een gang til inden jeg bliver helt påståelig. :wink:

Målet er at bilen er slukket fuldstændigt når jeg tager nøglen ud, og al ud og indstigning sker i fuldstændig mørke uden et eller andet tænder.

3. Gør det som standard hver 5 gang forrudespr. bruges.
Ja ifølge manualen skulle det være sådan. Men med kørelyset tændt via automatisk kørelys, så skyder den af ved første sprinkler stråle, kørte igennem en tunnel og her tændte nærlyset og da jeg sprinklede lidt og fik den store dosis med det samme. Kunne være jeg skulle slå automatisk kørelys fra også?

Ja, men mange af tingene er låst med kode, og kan IKKE ændres.
Jamen det udlukker jo umiddelbart adgang for almenheden, men for hvad niveau, kan værkstederne komme derind?


BWJ er du MB mekanikker/teknikker?
Kender du en startester eller en DAS/Xentry software, sidder og læser en masse om dem på US forums, og prøver at få overblik.
Er IT mand og har det mest komfortabelt med, at jeg fuldstændigt kontrollerer det som jeg faktisk har betalt for.
1. Ja det er typegodkendelsen for taxi.
2. Det er kontur der slåes fra, så er der ingen lys ved lås/lås op.
3. Har jeg ikke prøvet, men måske med aut. kørelys som du skriver, det bruger jeg ikke, - man kan se meget med en star og ændre forskellige parametre, men det kan blive dyrt at kvaje sig.
4. nej er ikke MB mekaniker, men suger til mig alle vegne og vil vide hvordan det virker/ er skruet sammen - har ind imellem været dyre lærepenge :D
ZOOM ZOOM.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af ThomasDK »

Thx buddy, skal ned og chekke om den kontur er også slået fra, og kørelyset røg også en tur nu.
Lyder som om jeg skal presse en mekanikker op i en krog - og så fedte helt vildt.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af E 270 2001 »

Du kan da bare tage til MB en få en mekaniker samt startester stillet til din disposition. Så kan du sige hvad du gerne vil have ( hvis det kan lade sig gøre ).
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
tg1965
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. nov 2012, 19:59

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af tg1965 »

det med bagsæde seler kan slås fra med DAS/XENTRY developer
og jeg kan i vallensbæk
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af tømreren »

Tag kontakt til ét af de firma'er der laver elektronikken i taxa'erne, jeg er sikker på de kan omprogrammere ALT. Det er kun et spørgsmål om pris.
Deres telefonnumre står ofte på en reklame på selvsamme taxa'er.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af ThomasDK »

Hej

tg1965

Undskyld jeg først svarer nu, jeg havde slet ikke set dit indlæg. Spøjst jeg ser det i dag, jeg har netop været til service og diskuteret med MB Malmø om man kan slå det fra, og det siger de at man ikke kan.
Tjah det siger lidt om standarden, ingen grund til at drøfte andet end olie og filtre med dem.

Jeg kunne nemt komme til Vallensbæk hvis du havde tid en dag, og se dig kvæle den besked.
Kan du mere med DAS/XENTRY kunne vi måske drøfte det også, jeg har alligevel budgetteret til en som ved hvad han laver.

Har 2 issues:
  • * Sele status bagsæde slås fra.
    * Lygtevasker deaktiveres eller kodes om på nærlys til først at aktivere efter 10-12 sprøjt. MB har end ikke lygtevaskere på de nye modeller, så kom ikke og sig det er EU lovpligtigt at have.
tømreren:
Super den er lige taget ad notam.

BWJ
Ja du havde ret med kontur, jeg tog fejl af den og kantbelysningen i kabinen, kæresten hun helt vild med det.
Tak for hjælpen.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
find-us
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. maj 2013, 17:19

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af find-us »

Min 211 skriver ikke selealarmer og den har før kørt som taxa. kan dette laves tilbage så det virker igen???
---
Mercedes E270 (W211) st. car CDI aut. 04´
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Ændringer af styrekoden

Indlæg af BWJ »

find-us skrev:Min 211 skriver ikke selealarmer og den har før kørt som taxa. kan dette laves tilbage så det virker igen???
Det kan det sagtens, no problemos. :)
ZOOM ZOOM.
Besvar