Nakkestøtter pneumatik

Alt vedrørende teknik
Besvar
Stone6000
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jul 2013, 13:45

Nakkestøtter pneumatik

Indlæg af Stone6000 »

Jeg har et spørgsmål vedr. afmontering af pneumatikken til nakkestøtterne i bag på en w203 C-klasse sedan.
Jeg skal have ryglænet ud af bilen, men der går nogle kabler/slanger til det nakkestøtte-halløj som skal tages af med en gaffel-lignende tang (iflg. EWA). Men jeg kan ikke gennemskue hvordan.
Nogen der ved hvordan man afmonterer pneumatikken korrekt?

PS: Jeg går ud fra at pneumatik-systemet "bare" er en form for vacumsystem til bl.a. nakkestøtter men også til centrallås og sædelændestøtte m.m.

C180 Kompressor aut. 2006 w203
315.000 km
Stone6000
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jul 2013, 13:45

Re: Nakkestøtter pneumatik

Indlæg af Stone6000 »

Jeg fik flg. svar hos MB i Kolding:

Vacum-slangen/pneumatik-slagen kan uden problemer hives fra sammenkoblingen ved ryglænet. Det har ingen indflydelse på dørlåse da de kører på et andet vacumsystem.

Udløseren til ryglænet findes i baggagerummet bag 2 ovale sorte plastikdæksler i den tværvange der går øverst oppe under hattehylden. En stor skruetrækker kan vippe en fjedermekanisme til venstre og ryglænet kan vippes ud af låsene. MB har åbenbart sat låse i ryglænet ligesom til de modeller med nedfældeligt ryglæn. Bundskruen til den midterste sikkerhedssele skal skrues ud under sædehynden med en stor torx 45, og så kan ryglænet tages ud af bilen. Det vejer en krig.

Og hvis der er andre der vil i gang med at tage sæde og ryglæn ud af en w203 uden nedfældeligt bagsæde, så start med at fjerne de 4 plastikdæksler der sidder på forkanten til bagsædet. Herunder er der 4 møtrikker som skrues af. Så kan sædet tages ud.
Ryglænet er skruet fast med 2 skruer nederst i hver sin side og 2 møtrikker i midten omkring selelåsene. Når de er skruet ud åbnes låsemekanismen på bagsiden af ryglænet fra baggagerummet som beskrevet i toppen. Og når torx-skruen til midterselen er løsnet, så kan ryglænet tages ud. Nakkestøtterne sidder i ryglænet, ikke i hattehylden som nogen fejlagtigt tror.

Utroligt at ingen af de 80 personer som har læst første indlæg vidste dette... er alle de kloge på ferie? :lol:

C180 Kompressor aut. 2006 w203
315.000 km
HFJ
Indlæg: 79
Tilmeldt: 3. dec 2009, 17:47
Geografisk sted: Vejle

Re: Nakkestøtter pneumatik

Indlæg af HFJ »

Ja, ham den kloge du skulle bruge er på ferie, vi andre dumme, læser på på forumet og en dag bliver vi også kloge. og så skal vi nok hjælpe dig også. Men tak for indlægget, nu blev jeg lidt klogere. :wink:
Venlig hilsen

Finn
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Nakkestøtter pneumatik

Indlæg af SLKkompressor »

Nu blev vi ikke bedømt som dumme men bare mindre kloge og det er ikke så galt for vi er rigtig mange. Hele systemet som kan styre sædernes multikonturer er drevet af trykluft ved lavt tryk og er altså ikke vakuum som det der aktiverer bilens låsesystem.
Besvar