CDI returmængde..... hvor meget??

Alt vedrørende teknik
Besvar
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af Peter Holm »

Jeg er (igen) ved at makke flammeskiver/dyser.

Jeg har mistannke om at der er en dyse som er defekt (tændingsbanken ved sejtræk). Derfor har jeg målt returmængden ved at sætte slanger med måleglas på returløbene på alle dyser.
På 1 minut i tomgang og 30 sek ved 3000 omdr. kom der fra 4 til 6,5 cl på hver dyse. Er det en OK mængde?

Og det som undre mig mest er, at det væltede ud med diesel af den afmonterede returline. ca 0,5 liter på de 1½ minut som testen tager.
Er det normalt?
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af SLKkompressor »

Selv om du ikke nævner hvilken motor det er så er er en forskel på over 50 % i returmængde alt for meget.
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af Peter Holm »

Det er en 220 CDI.

Hvad med alt det som vælter ud af de afmonterede returslanger? Er det normalt?
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af SLKkompressor »

Når du laver testen ved meget lav belastning er det sikkert ganske normalt. Hvis du testede på rullefelt med speeder helt i bund er der ikke meget returdiesel.
Hvad der mere vigtigt for dig er at du har konstateret at du har en eller flere dyser som er slidt eller defekte når der er 60 % forskel på returmængden. Jeg ville skifte alle dyser og få dem kørt ind ved hjælp af en egnet tester.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af E 270 2001 »

At anbefale at skifte alle dyser er lige i overkanten :idea:
Det kan jo være at det "kun" er 1 der skiller sig ud :?: Men Peter Holm kan måske lige skrive de korrekte data :?:
Jeg kan ikke lige finde data til bilen - men hvis flere dyser ikke ligger på samme værdi, så sidder der jo "kun" 4 af dem på din 220er.
Og så kan jeg tilslutte mig SLK, skift alle :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af Peter Holm »

Tak for svar :-) en nøjere aflæsning viser 4- 6 - 4,5 - 4. Så mon ikke jeg kan klare det med den ene dyse.

Jeg fik lavet flammeskiven på den med 4,5 og det fjernede ikke mislyden ved spidsbelastning. Så det er vist på den igen, og bytte en dyse.
I øvrigt fandt jeg på en engelsk side, at moment på dysebolt et 7 NM og 90 grader.
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af Peter Holm »

Så oprandt dagen, hvor jeg synes det var tid til at flå dyserne op af Vito'en.
Jeg indleverede alle 4 ved Nordjysk diesel, og fik det nedslående svar:
Der var 3 forskellige slags dyser i.
Der var 3 defekte, og den der var OK passede til en sprinter :twisted:

Så nu er Vito'en udstyret med 4 nyrenoverede dyser, og ingen tændingsbanken ved fuld ild!
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: CDI returmængde..... hvor meget??

Indlæg af SLKkompressor »

Tak fordi du vendte tilbage. Det og så hvad der kom ud af det kan vi alle lære noget af.
Besvar